jag var hos jan holte för ett tag sen och han påstod att jag garanterat var insulinresistent eftersom man inte kan vara så fet som jag är utan att vara insulinresistent. på överviktsenheten menade de dock att allt såg bra ut på prover osv. förstår inte riktigt det där med att insulinresistensen inte skulle kunna synas på prover hos pcoare.. varför inte liksom?
jag fick iaf testa metformin för att jämna ut nivåerna. det hjälpte föga, enda det gjorde var att jag tappade aptiten litegrann då jag blev illamående. lågkolhydratkost verkar dock funka, men jag är en total kolhydratjunkie och har inte lyckats kick the habit än. ond cirkel det där.
nu kommer jag bara med personliga upplevelser, ingen fakta. men jag upplever att åtminstone kolhydratintaget gör skillnad på mina symptom och drar därför slutsatsen att det måste vara något knas med insulinet. kan tipsa om att söka efter amerikanska studier då man i americat har fokus på just den metabola delen av pcos. i sverige räknas det ju fortfarande som ett gynekologiskt problem och den metabola delen kommer därför i skymundan. jag har ett gäng böcker här hemma, ska kolla upp titlarna då de kan vara något för dig att läsa :).