• 76Åsa

Pco(s) och insulinresistens

Jag har pcos och är ruskigt fundersam kring det här med insulinresistens.
    Det verkar saknas fakta i ämnet.
    Kan vi inte hjälpas åt att samla information här i denna tråd?

Det jag har läst är att ALLA med pco(s) är insulinresistenta i olika grad. Men att ingen slipper undan. Rätt?
    Jag har oxå läst att det inte är säkert att b-glukos visar på insulinresistens, så det är inte något bra prov att ta i detta syfte.
    LCHF ska ju enligt vissa läkare kunna hjälpa, men man vet inte de långsiktiga resultaten av denna kost.

Jag är livrädd för diabetes!

• Svar på tråden Pco(s) och insulinresistens
  • dotty

jag var hos jan holte för ett tag sen och han påstod att jag garanterat var insulinresistent eftersom man inte kan vara så fet som jag är utan att vara insulinresistent. på överviktsenheten menade de dock att allt såg bra ut på prover osv. förstår inte riktigt det där med att insulinresistensen inte skulle kunna synas på prover hos pcoare.. varför inte liksom?

jag fick iaf testa metformin för att jämna ut nivåerna. det hjälpte föga, enda det gjorde var att jag tappade aptiten litegrann då jag blev illamående. lågkolhydratkost verkar dock funka, men jag är en total kolhydratjunkie och har inte lyckats kick the habit än. ond cirkel det där.

nu kommer jag bara med personliga upplevelser, ingen fakta. men jag upplever att åtminstone kolhydratintaget gör skillnad på mina symptom och drar därför slutsatsen att det måste vara något knas med insulinet. kan tipsa om att söka efter amerikanska studier då man i americat har fokus på just den metabola delen av pcos. i sverige  räknas det ju fortfarande som ett gynekologiskt problem och den metabola delen kommer därför i skymundan. jag har ett gäng böcker här hemma, ska kolla upp titlarna då de kan vara något för dig att läsa :).

• 76Åsa

aha, det där ordet  "metabola" har jag läst. Hänger det ihop med pcos och insulinresistens?

Fakta är väl bra, men personliga erfarenheter är oxå kanon.
    Det finns tydligen ett tiotal tester som man kan göra för att upptäcka insulinresistens. Jag har för mig att kostdoktorn.se har radat upp dessa.

Jag önskar att jag får en siffra på hur jag ligger till så jag kan få veta om jag behöver vara jätterädd eller om jag kan ta det med ro.

Jag vill gärna slippa att äta metmorfin....

Har du läst om lchf? Det är ganska lätt att stå emot kolisar om man får äta en skål grädde varje kväll.
    Bara den är osötad.

• dotty

fast är inte det där en lista på prover man tar vid en pcosutredning? det är inte insulinresistenttester. men insulinresistenttest ingår i listan, ser nu att glukostest ska visa på insulinresistent enligt den där listan. jan holte (pco-expert)menade som sagt att jag MÅSTE vara insulinresistent med min övervikt, inga prover visar på det hos överviktsenheten dock. har inte gjort någon större utredning kring det dock eftersom mina prover var så fina.

metabolism betyder ämnesomsättning har jag för mig. metabolt syndrom är ett annat namn på insulinresistens verkar det som. i usa är man som sagt väldigt fokuserad på just den här delen av pcon.

metabolt syndrom/insulinresistens ska man få bukt med genom bra kosthållning och motion. äta ofta, lite och regelbundet för att hålla blodsockret på en jämn nivå.

jag har ätit lchf, men inte lyckats få bort mitt kolhydratberoende så jag har alltid fallit dit igen tyvärr.. men har alltid mått bättre när jag minskat på kolhydraterna.

är det något som tyder på insulinresistens hos dig? jag tror du kan slappna av lite. om du skulle bli insulinresistent eller få typ 2 diabetes så är inte livet över för det heller. inget av tillstånden är permanenta och går att få bort.

• 76Åsa

Jag har väl inte så mycket konkret som tyder på insulinresistens förutom att jag har pcos.
    Sedan mår jag väldigt illa av att äta socker oxå, då jag inte tål de plötsliga blodsockerhöjningarna, men det är inte något som jag vet om det hänger ihop med insulinresistens eller inte.

Ja detta är en djungel, därför är det bra tänkte jag om vi har en sån här tråd.

• Some

Människor utan problem med insulinresistens får inte blodsockersvängningar på det sättet, så det tyder ju på att du har lite resistens iaf.

Själv utgår jag ifrån att jag är insulinresistent då jag får vansinniga blodsockersvängningar, jag har rätt mkt övervikt och glukosbelastningen inte direkt var lysande under graviditeten.

Jag tror absolut inte att man behöver äta lchf för att inte få diabetes. Mat med rimligt lågt gi räcker. Det viktigaste för att motverka insulinresistens är motion. Det behöver inte vara överdrivet, en rask promenad på en halvtimme ett par ggr i veckan kan göra underverk.

• 76Åsa

juni: Attans oxå! Jag försöker febrilt blunda för detta faktum.
    Ja motion är bra och att undvika rent vitt socker, kakor, glass mm.

• Some

Jag försökte också förneka det ett tag. Sen kom jag på att om jag inser fakta så kan jag leva bättre och undvika diabetes i framtiden.

Jag vet inte om man behöver vara så drastisk att man aldrig får i sig vitt socker, kakor eller glass. Det behöver bara inte vara så ofta. Och blodsockermässigt är det bättre att äta sött efter att man ätit en måltid eller efter motion. Så en glass efter maten då och då är helt ok tror jag.

• dotty

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det inte är en sjukdom man får sådär vips bom och sen är man sjuk. Insulinresistens är ett symptom på onyttigt leverne och det går att korrigera med bra matvanor och motion.

Det är nog även en gradskala, man kan vara mer eller mindre insulinresistent. Jag känner helt klart av insulinresistenssymptom men har bra värden tex.

Nu ät det här mina tankar utifrån det jag läst och blivit informerad om men såhär tolkar jag iaf insulinresistensen. Visst är det dåligt, men det är även något jag orsakar själv och något jag lätt kan korrigera.

• Some
    dotty skrev 2010-08-03 12:48:46 följande:
    Nu ät det här mina tankar utifrån det jag läst och blivit informerad om men såhär tolkar jag iaf insulinresistensen. Visst är det dåligt, men det är även något jag orsakar själv och något jag lätt kan korrigera.
    Så känner jag också. När jag motionerar som jag ska så märker jag enorm skillnad, det gör att jag inte är särskilt orolig för resistensen. Jag är säker på att jag kan hålla det i schack om jag anstränger mig lite.
Svar på tråden Pco(s) och insulinresistens