• kottan

hemlagat som går bra att frysa

Vill gärna få era tips på mat som kan förberedas och läggas i frysen för att sedan bara värmas när det är dags för måltid. Vis från förra gångens matkaos de första veckorna efter förlossningen tänkte jag underlätta livet denna gång med färdig matsedel och minimera tiden i köket utan att behöva gå över till färdiglagat och snabbmat. 

På min lista står redan t ex
    raggmunk
    blodpudding
    ärtsoppa

Alltså, vad stoppar ni i frysen som sedan både är gott och någorlunda behåller konsistens mm vid uppvärmningen?

• Svar på tråden hemlagat som går bra att frysa
  • mammaforever

Jag tycker faktiskt många rätter går bra att frysa och äta micrad. Men inte potatis =S, pasta och någon sås till blir bra. Pastagratäng, lasange, spagetti och köttfärsås, ja sånna saker, smidigt och gott att äta även micrat... 

• Skarpa

Diverse grytor: fläsk, älg, fisk, kyckling brukar funka bra (säkert nöt också, men det brukar vi aldrig använda), tycker jag. Dock helst utan potatis

• babyboom24

Hej det som jag brukar stoppa i frysen och som är lika gott uppvärmt som nylagat är:

Lasnge
    Korvstroganoff och ris/pasta
    Pannkaka tunn och tjock
    Kycklinggryta

Hoppas det var till nån hjälp.

Mvh Maria

• tjohalia29

Det mesta!! Lasagne har redan föreslagits, men det är ju perfekt! Blir ju nästan alltid godare att värma än när man äter den första gången...

Paj i olika varianter är perfekt!

Kanske kan ni göra olika grytor och såser och sedan bara koka potatis, ris eller annat tillbehör när ni ska äta...

Pytt i panna är ju en klassiker som finns i frysen, men den behöver ju stekas såklart.

• Cyberfru

Lasagne är bästa frysmaten tycker jag! Det går ju att göra olika varianter på också, med spenat i tex, det är gott. Canneloni med tomatsås och ostsås är också gott och funkar bra i frysen. Paj funkar jättebra. Ris och grytor, typ kycklinggryta. Ris överlag funkar bra att frysa, pasta funkar också bra, potatis mindre bra tyvärr, men om man vill ha mat med potatis kan man ju frysa tillbehören och koka potatisen när det är dags, det kräver inte så stor insats :)

Pannkakor funkar ju också bra och om man ändå tänker steka pannkakor kan man göra lite extra och göra crêpes av, det funkar också bra som frysmat och är supergott!

Köttfärsbiffar/köttbullar är bra att ha i frysen, så kan man bara slänga på lite tillbehör, typ potatis, potatismos (pulver funkar ju om man inte har tid/ork att göra från grunden), makaroner och sånt. Eller så äter man bara köttfärsbiffarna som de är, med lite grönsaker, eller på en smörgås, det är supergott!

Soppa kan också funka att frysa om man har en bra burk så det inte läcker :)

• Konvaljen

Pajer, fiskgratäng, rostbiff eller liknande, ugnsgrillad kycklingfilé i bitar, perfekt i sallad.
    Lasagne, grytor etc.

• Jujja

Kina,ix m stekt korv är perfekt
    Fläskpannkaka
    Soppor.
    Chili con carne
    grytor av köttfärs, kött lr kyckling...ris lr pot kan du ju koka eftersom

• kottan

Nu har jag själv provat att frysa stekt kyckling med ris och cremefraichesås. Väl blandat gick det utmärkt. Märktes varken på konsistensen eller smaken när maträtten åter värmdes i mikron.

• LaFontaine

Pajer och soppor kan du variera i all oändlighet. Lasange kan du ju också göra olika varianter av. Pastasåser går alldeles utmärkt att frysa och pasta kokar du ju i ett kick (lika snabbt som du tinar fryst mat).

• Smultronsmulan

Jag fryser ALLT, tycker att det är få grejer som inte tål uppvärmning =)

• ladyshady

Jag brukar göra matlådor till maken som vi fryser in.
    Det brukar vara köttfärssås, chili con carne, fläsk filé med hemmagjord currysås och svamp, kyckling i currysås, lasange, tortellini med tomatsås och köttbullar, pannbiff med ris och sås, ugnsstekt kassler med en sås på vispgrädde, tomatpuré och mjöl, potatisbullar,  makaronipudding, renskavsgryta, fiskgratäng mm.
    Men jag fryser aldrig in kokt potatis eller potatismos. Det smakar urk.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
Svar på tråden hemlagat som går bra att frysa