• Anonym (Äntligen)

Aktivitetsersättning - Nån som har några tips?

Hej. Jag har äntligen blivit beviljad aktivitetsersättning och inser att jag har noll koll på vad det innebär och vad man har rätt till. Nån som har några tips?

Jag har aktivitet sen innan då jag gick på soc. Har ansökt om att få det via LSS.
    Har man rätt till busskort?
    Har ansökt om bostadstillägg.

Vad finns det mer för möjligheter och sånt som man borde tänka på?

• Svar på tråden Aktivitetsersättning - Nån som har några tips?
  • kramin

Du bör be att få ett intyg från försäkringskassanpå att du har aktivitetsersättning (av någon konstig anledning skickar de inte det automatiskt) eftersom du då kan utnyttja de flesta pensionärsrabatter.

• Anonym (Äntligen)
    kramin skrev 2010-08-02 13:48:38 följande:
    Du bör be att få ett intyg från försäkringskassanpå att du har aktivitetsersättning (av någon konstig anledning skickar de inte det automatiskt) eftersom du då kan utnyttja de flesta pensionärsrabatter.
    Ah. Bra tips. Tack =)
    Nåt mer?
  • Anonym (Äntligen)

Är personligt ombud nåt man ska försöka få?
    Just nu har jag ingen som har koll på mitt fall och kan hjälpa mig med sånt här. utom psykologen och min kontakt på soc. Men ingen av dem känns som om de är rätt för jobbet =)

• evolyn

du kan fundera på om det är nån aktivitet du vill göra, försäkringskassan kan gå och finansiera så länge det är nåt du mår bra av att göra.
    För mig har de bl.a betalat en doula utbildning, simkort och mina bowlingträningar.
    Blev lite förvånad övet att dom bidrog med sånt men det är ju inget an tackar nej till om det erbjuds.

• Anonym (Äntligen)
    evolyn skrev 2010-08-02 14:03:28 följande:
    du kan fundera på om det är nån aktivitet du vill göra, försäkringskassan kan gå och finansiera så länge det är nåt du mår bra av att göra.
    För mig har de bl.a betalat en doula utbildning, simkort och mina bowlingträningar.
    Blev lite förvånad övet att dom bidrog med sånt men det är ju inget an tackar nej till om det erbjuds.
    Ah. Hur ansöker man om det?
  • evolyn

prata med din handläggare om det, min handläggare så på ett möte att dom gick in och betalade vissa aktiviteter, så hon hjälpte mig att fylla i en handlingsplan där aktiviteterna ingick.

• Anonym (Äntligen)
    evolyn skrev 2010-08-02 17:46:09 följande:
    prata med din handläggare om det, min handläggare så på ett möte att dom gick in och betalade vissa aktiviteter, så hon hjälpte mig att fylla i en handlingsplan där aktiviteterna ingick.
    Jag vet inte vem som är min handläggare...
  • Anonym (Äntligen)

Pratade lite med min "chef" som är lite insatt eftersomn det är en del på jobbet som har aktivitetsersättning. Och enligt honom får man inte betalt för busskort. Så jag ska alltså betala 66 kronor om dagen för att ta mig till jobbet. Visserligen får jag 25 kronor varje dag jag är där så det blir bara 41 kronor om dagen det kostar mig. Men vad är det för motivation till att vilja sysselsätta sig liksom?

Svar på tråden Aktivitetsersättning - Nån som har några tips?