• Zelmilainen

ni som lyckats med heminsem?

testar i lite olika forum för att kunna få fler och snabba svar... *L*

ni som gjort heminseminering och lyckats, hur har ni gjort rent praktiskt? jag menar om ni bor i en stad och donatorn i en annan? har ni åkt dit? donatorn till er? mötts på vägen? 

måste burken (och även sprutan) va steriliserad, eller räcker det med att man rengjort den? 

har ni träffat donatorn innan första försöket eller enbart pratat på tfn, mailat, messat innan?

vad har ni ställt för frågor i samband med beslutet om vilken donator ni vill/ska ha? vad har ni berättat om er själva?

hur har ni gjort med friskhetsintyg? och med ev papper som säkerhet för att donatorn verkligen avsäger sig faderskapet och rekommenderar den icke bärande föräldern som adoptör?

det dyker säkert upp fler frågor... *ler* 
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Svar på tråden ni som lyckats med heminsem?
  • mrztigger

vi pratrade med donatorn först och samtalaade hur han ville ha det och hur vi ville ha det, även hur vi tänkte oss långt in i framtiden.

vi kom överens om att han är känd på papper men avsäger sig allt och låter oss adoptera. Han kommer hem till oss ngn gång per år och träffar barnen men bara som vän till familjen, inget annat. han kommer inte vara ngn pappa och när barnen år tillräckligt gamla kommer vi berätta vem som är donator och sen är det upp till dem att bestämma hur de vill göra med fortsatt kontakt.

vi rengjorde burken och sprutan, har kokat ngn gång men det har lyckats när vi bara rengjort i varmt vatten.

vi har 2 barn med donatorn och en på väg så vi litar på honom att han håller sitt ord. det har intevart tal om ngt annat än att han skiver under alla papper och låter oss adoptera.

han visade papper i början på att han var frisk, efter det har vi inte bett om fler intyg.

han kommer ofta hem till oss och gör det han skal, vi har även hämtat hos honom men resan hem tar ett tag och man vill helst spruta in det så fort som möjligt.

om det finns lfer frågor kan du alltid maila :)  

• Zelmilainen

tack så mycket för svaret. vi är nu i kontakt med en donator, får se vad som händer och sker.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

mrztigger: har ni samma donator till alla barn? och träffade ni han innan ni gjorde första försöket eller hade ni bara kontakt via mail/tfn/sms/msn, etc innan?

Vill ha bebis nuuu!!!
  • mrztigger

vi har samma till alla 3. jag har burit en och min fru två (en ligger som sagt i magen nu)

vi träfffade honom innan för att se att vi trivdes ihop.l det är ju ändå ett stort steg för donatorn och jag kan tycka att han borde vilja se vilka han "ger" ett barn till..
    och jag vill fungera med honom då det är mycket allvarliga saker som disskuteras.

ett tips är att ni verklgen är på det klara med allt. typ skall han vara känd donator, vill ha tröffa barnen, se kort, vill NI det? et etc etc

• Zelmilainen

han han skrivit hur mkt som helst vad han tycker och tänker, vi har skrivit en hel del. vi har sagt att han inte kommer ha nån del alls i barnets liv mer att han donerar sperma detta är ok med han. han har visat upp så mkt intyg på att han är fri från div sjukdomar som han bara kan. vill vi så ställer han upp för syskonförsök. han är helt ok med att den dagen barnet vill veta vem donatorn är så finns han där. han vet att han aldrig kommer få kort på bebis eller info om bebis, det är oxå ok.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • mrztigger

då hoppas jag att det kommer lyckas för er ! :)
    vi försökte 3 månader med alla barnen innan det fungerade och det är kort tid så vi är glada.

• Zelmilainen

jag hoppas att jag får mina föräldrars gener vad gäller att lyckas, haha. både jag och brorsan kom till på första försöket och förlossningarna gick fort. hehe. huvudsaken är att bebis mår bra. jag har endometrios vilket kan komma att ställa till det, men den ska inte va så allvarlig och sen va det fri passage för 1,5-2 år sen då jag opererade bort två cystor. så vi håller tummarna för att det känns rätt med denna donator och att vi kan testa och att det sen lyckas fort.

vi tänkte isf be han (det vet han om) om två satser, haha. då tar man den "äldsta" direkt och sen dagen efter den "nyaste", allt för att öka chanserna lite *L* 

Vill ha bebis nuuu!!!
  • proudtobe

Men hur ska ni förvara det då? Spermier lever inte särskilt länge utanför kroppen... så de skulle nog vara döda dagen efter

• Zelmilainen
    proudtobe skrev 2010-08-05 09:05:07 följande:
    Men hur ska ni förvara det då? Spermier lever inte särskilt länge utanför kroppen... så de skulle nog vara döda dagen efter
    hade läst här på fl för evigheter sen att man kunde göra så, men vi slopar den iden.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • mrztigger

det går inte. inom en timme är de i stort sätt döda. och inom den timmen skall de helst hållas kroppstempererat.

• Zelmilainen

vi ska slopa iden, men vet med säkerhet att jag läst om flera par här som gjort så.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • mrztigger

jag har läst om par som själva fryst in sperman och sedan tinat upp den själva och blitt med barn. det funkar inte heller.

det sägs så olika saker om det där och jag är ingen expert men kvaliten försämras desto längre de är utanför kroppen så för att lyckas så snabbt som möjligt bör man spruta in dem tidigt.

när tänkte ni börja?

• Zelmilainen

de jag syftade på hade förvarat den i kylen över natten...

vi kör på nästkommande cykel... 

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    nu har vi plussat, så nu hoppas vi att lilla pyret vill stanna
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Regnbågslycka
    Zelmilainen skrev 2010-09-07 17:19:05 följande:
    nu har vi plussat, så nu hoppas vi att lilla pyret vill stanna
    Gratulerar...håller tummar o tår Glad
    Har själva en dotter på 3 år o en son på snart 3 veckor! Han kom till genom just heminsemination Flört
    ~♥~ Mamma till en tösabit född 2007 & en påg född 2010 ~♥~
  • Zelmilainen

tack tack känns overkligt, det har nog inte riktigt sjunkit in än, hehe

Snälla stanna lilla pyret...
  • Zelmilainen
    MF, hur kunde vi ens hoppas på nåt annat... aja... får se när jag kommer tillbaka till tråden, när jag orkar kanske...
    Snälla stanna lilla pyret...
  • Siri29
    mrztigger skrev 2010-08-06 09:51:33 följande:

jag har läst om par som själva fryst in sperman och sedan tinat upp den själva och blitt med barn. det funkar inte heller.

det sägs så olika saker om det där och jag är ingen expert men kvaliten försämras desto längre de är utanför kroppen så för att lyckas så snabbt som möjligt bör man spruta in dem tidigt.

när tänkte ni börja?

Hur hittade ni en donator som ville ställa upp? Och varför har ni valt heminsemination?
  • Zelmilainen

vi hittade vår via rfsls hemsida. men det finns även en del donatorer via villhabarn.com

det bidde inget av det...
  • Zelmilainen

glömde tilläga att vi till slut valde heminsem för att vi var så grymt besvikna på rmc linköping samt kände att vi inte pallade med viktkraven under tidspress som de hade. 

det bidde inget av det...
Svar på tråden ni som lyckats med heminsem?