Anonym (försökskaninen) skrev 2010-08-04 14:43:43 följande:
Härligt att dessa självhjälpsmetoder hjälpte din sambo och att han nu mår mkt bättre!
Men jag vill understryka att vid kraftig ångest (inkl. generaliserad ångest) och djup depression kan ssri-preparat vara till stor hjälp. Vid svag till måttlig ångest finns det mkt man kan göra själv, just som du säger, lära känna sig själv och sin kropp/psyke. Men vid stark ångest och djup depression skulle det vara ett hån att påstå att dessa tekniker ofta ger tillfredställande hjälp. Påstår inte att det var det du sa, men det är tyvärr en något man får höraför ofta av folk utan riktig kunskap och erfarenhet.
Och att kalla ssri-preparat för "lyckopiller" är också totalt jättefel. Man blir inte lycklig av dom, de håller serotoninet (vilket ofta saknas vid depressioner och ångest) på en jämnare nivå och minskar på så vis långsiktigt de djupaste svackorna och den starkaste ångesten. De kan vara en förutsättning för att komma upp ur den djupaste svackan. Sedan kan man kompolettera med lite mindfulness, motion, solljus osv. för en bättre effekt.
MEN ssri är inte en mirakelkur heller, jag tror man måste ta reda på vad som utlöst en depression. Finns det en jobbig/traumatisk upplevelse som grund så kan nog terapi i olika former (med eller utan medicinering) vara ett bra alternativ.
Tror inte det finns en universalkur för dessa problem (har nog provat alla, inkl. ECT), det är individuellt och har man stora och långvariga problem får man kanske räkna med att få prova både en och annan metod.
Förstår absolut att min sambo drabbades utav den mildare versionen utan PÅ. En som man, tack och lov, kan ta sig ur relativt enkelt jämfört med kraftigare. Jag känner att det var en väldig tur för honom att han träffade rätt läkare, som förstod hur det var. Att han inte skrev ut starkare tabletter än nödvändigt.
Jag har tidigare umgåtts med människor som haft svårare fall av ångest samt depressioner och för dessa personer har just tabletter som innehåller serotonin varit räddningen.
Efter att ha sett min sambo förändras så snabbt från en glad, positiv och utåtriktad person till att må så dåligt pga sin PÅ så är jag innerligt tacksam att det finns kunskap (dock inte tillräckligt kanske) om hur man kan behandla samt i vissa fall nästintill bota PÅ samt depressioner.