• fantasia

Orolig över att orka med barnen när vi separerat!

Jag och min sambo ska separera. Vi har två barn ihop och den lilla är bara 1 år. Hon ska bo hos mig men pappan ska hälsa på ofta och även ha lillan någon dag och natt ibland.

Nu till min oro! Lillan är en krävande liten tjej som skriker ofta och VÄLDIGT HÖGT. Vi är helt slut på kvällen pga detta! Använder öronproppar ibland, men det hjälper tyvärr inte mkt och hon skriker även med napp i munnen!  Anledningen till att hon skriker är ofta svår att komma på och man blir så glad när man lyckas hitta någonting som roar henne en stund. Hon skriker inte lika ofta när man är hemifrån, ex öppna förskolan, lekplats, fester etc.

Hon gillar människor framför saker och vill gärna bli buren. Min rygg är kass och jag bör bära så lite som möjligt, men detta är en omöjlighet eftersom att bära får henne att tystna.

Har ni ensamstående med krävande barn några råd att ge?

• Svar på tråden Orolig över att orka med barnen när vi separerat!
  • Nyfiken gul

var ensamstående med älsta sonen och han var krävande - mitt bästa tips är att planera dagarna!

att min son var krävande berodde till viss del på att han var sysslolös och behövde aktiveras och stimuleras och det gjorde jag bäst utomhus. Han kunde tillbringa timmar i sin vagn utomhus bara han var ute och fick titta på naturen och allt annat som fanns att upptäcka.

Inomhus var det aktiviteter på hans nivå som gällde - eller att han fick vara med och göra det jag gjorde. Att stå på en stol och skvätta med vatten medan jag diskade eller lagade mat distraherade honom tillräckligt länge för att jag skulle kunna göra det jag måste.

Men städning, plock och tvätt fick vänta tills han sov. När han var vaken var det bara tid med honom som gällde. Det praktiska fick vänta.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Här och nu

Vi separerade då våra barn var 4.5 o 2.5 år. Vi hade ett halvår tidigare fått veta att stora barnet har autism. Sen dess har vi varannan vecka. Jag skaffade ganska fort korttidshem 5 dygn per mån till stora barnet. Om det blir jobbigt med ditt barn, kan ju ditt ex ha barnet lite mer än varannan helg. Funkar inte heller det kanske ni får ta varannan vecka en tid iaf. Har du möjlighet till barnvakt? Det måste bero på nåt att din dotter bara är skrikig hemma. Det är säkerligen bara en fas, men eftersom det är så krävande hade jag pratat med BVC o ev. deras psykolog. Kanske har hon bara känt att det inte varit bra mellan er vuxna hemma o det blir ju bättre nu. Även min sk. friska sexåring kan va jävlig, men jag har en särbo som kan komma o stötta ibland. Det händer att man vill kasta ut ungen genom fönstret, men för det mesta funkar det. Försök få dottern att sova bra och kunna sysselsätta sig själv ibland, så du hinner städa o laga mat o sen kan umgås avslappnat med henne. Nu vet jag inte om du o pappan bråkat, men en relation som inte funkar tar hårt på energin, som framöver kan gå till dottern istället. Det är mycket skönare att leva själv med barn än med en partner det inte funkar med.Sen finns en förening som heter Makalösa föräldrar, där ensamma föräldrar kan träffas, åka på läger mm. Svarar gärna mer om du undrar. Det här fixar du!

• Här och nu
    Nyfiken gul skrev 2010-08-02 19:32:00 följande:

var ensamstående med älsta sonen och han var krävande - mitt bästa tips är att planera dagarna!

att min son var krävande berodde till viss del på att han var sysslolös och behövde aktiveras och stimuleras och det gjorde jag bäst utomhus. Han kunde tillbringa timmar i sin vagn utomhus bara han var ute och fick titta på naturen och allt annat som fanns att upptäcka.

Inomhus var det aktiviteter på hans nivå som gällde - eller att han fick vara med och göra det jag gjorde. Att stå på en stol och skvätta med vatten medan jag diskade eller lagade mat distraherade honom tillräckligt länge för att jag skulle kunna göra det jag måste.

Men städning, plock och tvätt fick vänta tills han sov. När han var vaken var det bara tid med honom som gällde. Det praktiska fick vänta.

Ja, på helgerna o loven planerar vi också dagarna. Varannan dag hemma med bakning t ex o varannan åker vi iväg o badar, går på bio eller lekland.
  • fantasia

Tack för era svar!

Här och nu:
    Jag tror störta anledningen till att hon är missnöjd ofta är att hon har stort behov av stimulans och det är där jag känner att det kommer bli svårt att räcka till när jag är ensam :( . Hon gillar att vara ute, men accepterar bara  vagnen längre stunder om det verkligen händer spännande grejor runt omkring heela tiden! Planering är nog viktigt ja!

Nyfiken Gul:
    Lillan har varit missnöjd sen dag ett och till en början berodde skriken mest på magbesvär. Sedan har skriken fortsatt och man känner sig lätt som en misslyckad mamma till henne eftersom man sällan kan få henne att vara nöjd när man är hemma så BVC psykologen är ju ett bra tips! Ibland kanske det är lättare att vara ensam vuxen! Tack för stöttningen!

• Här och nu
    fantasia skrev 2010-08-02 20:32:44 följande:
    Tack för era svar!

Här och nu:
    Jag tror störta anledningen till att hon är missnöjd ofta är att hon har stort behov av stimulans och det är där jag känner att det kommer bli svårt att räcka till när jag är ensam :( . Hon gillar att vara ute, men accepterar bara  vagnen längre stunder om det verkligen händer spännande grejor runt omkring heela tiden! Planering är nog viktigt ja!

Nyfiken Gul:
    Lillan har varit missnöjd sen dag ett och till en början berodde skriken mest på magbesvär. Sedan har skriken fortsatt och man känner sig lätt som en misslyckad mamma till henne eftersom man sällan kan få henne att vara nöjd när man är hemma så BVC psykologen är ju ett bra tips! Ibland kanske det är lättare att vara ensam vuxen! Tack för stöttningen!
    Ja, det verkar som om hon vill ha mycket stimulans o det ska hon få, men det är också viktigt att hon successivt lär sig roa sig själv. Går hon på dagis? Låter inte så. Besök öppna förskolan så ofta det går om du ska va hemma ett tag till. Annonsera efter andra mammalediga o träffa dem. Var ute mycket. Om du lagar mat, så ge dottern en skål o en sked o lite flingor i, så hon får imitera dig. Hur gammalt är ert andra barn?
  • fantasia

Här och nu:

Lillan ska börja på förskola i september och jag tror det blir bra för henne trots att hon är liten.  Jag har under mammaledigheten umgåtts mkt med en väninna och hennes lilla dotter och det har funkat bra när hon haft något som roat henne att sysselsätta sig med.

Min väninna har även stöttat mig och lyssnat och förstår att jag har det tufft med min lilla och hon beundrar att jag har sådant tålamod med henne : )

Bra tips vid matlagning!

Min andra flicka är 4,5 år och pga av hennes lillasyster känner man ju att man knappt har tid för henne ibland :(

• Här och nu
    fantasia skrev 2010-08-02 21:06:17 följande:
    Här och nu:

Lillan ska börja på förskola i september och jag tror det blir bra för henne trots att hon är liten.  Jag har under mammaledigheten umgåtts mkt med en väninna och hennes lilla dotter och det har funkat bra när hon haft något som roat henne att sysselsätta sig med.

Min väninna har även stöttat mig och lyssnat och förstår att jag har det tufft med min lilla och hon beundrar att jag har sådant tålamod med henne : )

Bra tips vid matlagning!

Min andra flicka är 4,5 år och pga av hennes lillasyster känner man ju att man knappt har tid för henne ibland :(
    Mitt förslag är att lillans pappa tar henne minsta varannan helg i början. Är han pappa till andra tjejen också? Det blir säkert bra att lillan börjar förskolan. Har du jobb att gå tillbaka till? Vi köpte en leksaksspis till våra barn, när de hade en period då de hittade på mycket bus, när jag var ensam med dem o skulle laga mat.
  • fantasia

Här och nu:

Ja, det är samma pappa till barnen. Vi har planerat boendet för barnen tillsammans med familjeenheten och har än så länge enats om att ha stora tjeje 3 dagar var en period iallafall och att han sedan besöker lillan hemma hos mig och tar  med henne ibland på sina helger för övernattning hos sig. saken är den att hon är sjukt morgonpigg och vaknar mellan 5-6! Blir jobbigt när jag börjar jobba :(

• Här och nu
    fantasia skrev 2010-08-02 21:24:29 följande:
    Här och nu:

Ja, det är samma pappa till barnen. Vi har planerat boendet för barnen tillsammans med familjeenheten och har än så länge enats om att ha stora tjeje 3 dagar var en period iallafall och att han sedan besöker lillan hemma hos mig och tar  med henne ibland på sina helger för övernattning hos sig. saken är den att hon är sjukt morgonpigg och vaknar mellan 5-6! Blir jobbigt när jag börjar jobba :(
    Ok, men testa det ni kommit överrens o håll koll på barnens signaler. Fast det är ju bra att lillan är morgonpigg, så du slipper väcka henne. Hur dags börjar du? Kl 5 kan ju va mastigt, men försök ta henne till din säng så hon kan ligga där o gosa eller titta i bok. En tv i sovrummet eller bärbar video är ett bra knep om man inte överdriver.
  • fantasia

Här och nu:

Tack igen för dina tankar och tips!
    Jag har ej fått schema än så jag vet ej mina tider.
    Jag är förskollärare och kommer således ha hand om ungar dagarna i ända och det är nog därför jag är extra orolig! Jag älskar mitt jobb,  men som ensamstående blir det nog tufft tänker jag! Jag ska orka med barnen på förskolan och mina egna ju, men det  löser sig nog!

Jag ska försöka se positivt på det hela, jag hade ju kunnat bli den som bara fått ha den stora tjejen och varit besöksförälder för den lilla och det skulle varit HEMSKT!!!!

Svar på tråden Orolig över att orka med barnen när vi separerat!