• Anonym

När kan barn åka tåg själva?

Har tågen någon typ av tågvärd som kollar till ensamma barn? Typ som flygen. Mitt barn är 5 år, orädd och framåt så för den sakens skull är jag inte rädd. När vi åker tåg tillsammans går hon själv på toaletten, är den sönder går hon till konduktören och frågar efter annan toalett etc. Däremot är man ju rädd om någon skulle lura med henne på fel ställe typ. Det är ca 1-1,5 timmes resa utan byte. Med flyg är det ju inga stopp på vägen och dom har stor koll på barnen men hur är det på tåg?

• Svar på tråden När kan barn åka tåg själva?
  • fruis

Det finns ingen personal på tåget som ser efter ensamresande barn. 5 år är för ungt men ett framåt barn kan mycket väl åka tåg ensam vid 9 års ålder även om de flesta föräldrar nog föredrar att vänta tills barnen är ännu äldre 12-13 sådär.

• Anonym

När de är stora nog att hantera om saker inte går som planerat.
    Vad händer om tåget går sönder på vägen och alla måste byta till ersättningsbuss tex?
    Det är ju också bra om barnet kan hantera en mobiltelefon.

Sen är det ju lite skillnad på att klara av saker för att man vill (gå på toa själv, fast mamma är där i bakgrunden) eller för att man måste (gå på toa själv för att mamma inte är där alls)

• Anonym

det är sant. Hade det funnits hjälp hade det ju varit en bra idé men finns inte det så får vi vänta. Jag hade hand om min lillebror (som har kraftig adhd) på tåget med byte i stockholm när jag var 12. Min syster hade däremot ALDRIG fixat det så det är så svårt att veta vad som är vanligt.

• Anonym (oj)

Jag tycker det är skillnad på kan och ska behöva. Många barn klarar det säkert bra tidigt. Frågan är väl om dom verkligen ska behöva göra det.

• Anonym (Emma)

Jag var 8 när jagbörjade åka tåg med lillasyster 5 år till min pappa. Det var ca 15 mil och två byten, det ena bara över perrongen och det andra var man tvungen att gå i tunnlar under spåren för att komma till rätt spår. Det gick jättebra då men jag tror inea att jag hade vågat skicka mina barn i samma ålder.

• Anonym

Jag började åka tåg till pappa när jag var 12 och min syster 10. Vi tyckte att det var rätt skrämmande båda två trots att pappa stod precis utanför dörren på tåget och det inte var några byten. Jag hade inte skickat min 5-åring om det inte fanns någon som satt brevid och höll koll.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-03 09:10:50 följande:
    Jag började åka tåg till pappa när jag var 12 och min syster 10. Vi tyckte att det var rätt skrämmande båda två trots att pappa stod precis utanför dörren på tåget och det inte var några byten. Jag hade inte skickat min 5-åring om det inte fanns någon som satt brevid och höll koll.
    Nej, precis. Hade det funnits uppsikt så hade det ju inte varit värre än att lämna på ikeas lekrum. Pratade lite med henne bara för att höra vad hon hade att säga. "nej mamma, jag är för liten. När jag är lite större om jag får låna ditt tv spel med mig" :)
  • Anonym (insatt)

Jag reser ofta med tåg, flera ggr i veckan, och jag tänker ofta - hur gör ett ensamt barn i den här sitationen .... ???

Det ges luddiga instruktioner i högtalarna - folk plankar och polisen kommer o tar dom, platsnumreringen fungerar inte - man blir ombedd flytta, tåget blir stående och de måste "starta om", man somnar o riskerar att åka förbi stationen man skall av ....

Hantera mobiltelefon är minimikravet!

• Anonym

Sen ska man ju inte glömma allt som hänt i somras, tåg som stått stilla i olidlig hetta i flera, flera timmar pga fel på tåget. Vad gör en liten 5-åring utan förälder i en sådan situation?
    När barn ska göra saker själva tycker jag man ska försöka förutsätta allt som kan hända, och veta med sig att barnet kan hantera det. Kanske överdrivet, men då slipper man stå där, något har hänt och barnet klarade inte av det. Olyckor, trasiga tåg, fulla människor, toaletter som inte fungerar i vagnen man sitter, speakerröst ohörlig så man vet inte var man är, somnar på tåget, ersättningsbussar, oplanerade byten, dumma människor, ingen mobiltäckning...

• Anonym (mamma)

Jag undrar också. Min son ska så småningom börja åka tåg mellan sin pappa om mig. Tåget tar 17 minuter med ett stopp mellan. Han är 5 nu.

• Jonny b

Jag låter inte min 9 åring åka tåg själv och kommer inte tillåta det förens han är 12-13 år minst.
    Specielt inte i sverige... det va ju en tjej nu i sommras som blev avslängd för att batteriet i mobilen hade dött och hon inte kunde upvisa sin sms biljett mamman eller pappa stod och väntade på perongen men inget barn kom...
    det är SJ  eller västtrafik i ett nötskal det...

Men flyget absolut..
    Har åkt flyg ensam som barn själv och där fungerar det...

• flixflax

jag var 9-10 år när jag åkte tåg själv mellan mina föräldrar. Utan byten det gick kanon!

Svar på tråden När kan barn åka tåg själva?