• M  och  M

Vid 4 månader byta till Semp 2?

Min dotter är 4 månader på söndag. Hon äter nu Semp 1 Lemolac. Jag har sett att Semp 2 (visst finns den också i Lemolac?) är från 4 månader, bör vi då byta nu när dotter blir 4 månader eller? Vad är skillnaden mellan Semp 1 och Semp 2?

• Svar på tråden Vid 4 månader byta till Semp 2?
  • Schnooglewookiemush

Om du endast ger ersättning så skulle du ha kunnat gå över till steg 2 redan från första dagen. Står på paketen.

• M  och  M
    AtroCious skrev 2010-08-03 12:26:03 följande:
    Om du endast ger ersättning så skulle du ha kunnat gå över till steg 2 redan från första dagen. Står på paketen.
    Jasså? Vad är skillnaden då?
  • M  och  M
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-03 12:26:03 följande:
    Jag har läst på Baby Semp 2 och jag ser ingenstans där det står att den kan användas från dag ett om man bara ger ersättning, utan det står bara att den är från 4 måander och att den täcker näringsbehovet från 4-12 månader...
  • yes79

Vår dotter är också 4 månader och vi håller på att byta till babysemp2, vad jag förstår innehåller det lite mer järn än babysemp1 som de behöver när de blir större. Jag har också läst i en annan tråd att babysemp2 innehåller lite risstärkelse så att bebisen blir mättare. Vi byter i sakta takt, blandar med babysemp1 någon vecka minst för att se att hon inte får ont i magen. HIttills går det bra.

Man måste inte byta heller, babysemp1 fungerar tills de är 6 månader!

• M  och  M
    yes79 skrev 2010-08-05 10:41:28 följande:
    Vår dotter är också 4 månader och vi håller på att byta till babysemp2, vad jag förstår innehåller det lite mer järn än babysemp1 som de behöver när de blir större. Jag har också läst i en annan tråd att babysemp2 innehåller lite risstärkelse så att bebisen blir mättare. Vi byter i sakta takt, blandar med babysemp1 någon vecka minst för att se att hon inte får ont i magen. HIttills går det bra.

Man måste inte byta heller, babysemp1 fungerar tills de är 6 månader!
    Ja det är det jag tänker att ammar man så byts det ju inte ut något efter 4 månader utan det är ju samma... Jag tror vi kör  Semp 1 ett tag till då vår dotter verkar nöjd med det....
  • Miss Union

Japp det stämmer att den stora skillnaden är att det är risstärkelse i Bayby Semp 2, det är meningen att mättnadskänslan ska vara längre.

• M  och  M
    Miss Union skrev 2010-08-05 21:39:46 följande:
    Japp det stämmer att den stora skillnaden är att det är risstärkelse i Bayby Semp 2, det är meningen att mättnadskänslan ska vara längre.
    Jag förstår inte riktigt varför egentligen. De som äter ersättning, t.ex. Semp 1, håller sig ju oftast mättare längre än de som ammar. De som ammar verkar ju behöva äta var-varannan-var tredje timme medans de på ersättning klrara sig 3-4 timmar oftast jämt och sover längre på nätterna för att de håller sig mätta längre. Vad är det då som gör att man måste börja med något som håller de mättare äääännu längre än vad Semp 1 gjort (alltså Semp 2) när de som ammar har samma hela tiden?
  • Skogsflickan

jag använde lemolac till min lille fram till han vart 3,5 månader (använde lemolac pga magbesvär). Bytte till baby semp 2 då coh det funkar perfekt. vad jag förstått av bvc så beror det ibland på att barnens tarmar inte är fullt utvecklade och kan därför få magbesvär.

Jag märker dock inte att han blir mättare på semper 2 än vad han blev av lemolacen. Utan han äter var 3-4 timme dygnet runt (200-250ml). Jag använder både tetra pack och pulver

• M  och  M

Jag förstår inte riktigt varför egentligen. De som äter ersättning, t.ex. Semp 1, håller sig ju oftast mättare längre än de som ammar. De som ammar verkar ju behöva äta var-varannan-var tredje timme medans de på ersättning klrara sig 3-4 timmar oftast jämt och sover längre på nätterna för att de håller sig mätta längre. Vad är det då som gör att man måste börja med något som håller de mättare äääännu längre än vad Semp 1 gjort (alltså Semp 2) när de som ammar har samma hela tiden?

• Miss Union

Kan bara jämföra med min systerdotter, syrran bytte till bayby semp 2 när tösen blev äldre för att uppnå samma effekt (mättnadskänsla). Syrran tyckte att hon höll sig längre på 2:an då, och det är väl det som är syftet, men det kanske bara var hon. Möjligt att det är några andra vitaminer eller mineraler i 2:an som är bra när barnen blir lite större men det är jag inte hundra på.

• M  och  M

Men jag förstår inte varför man ska byta när man äter ersättning vid en viss ålder då de som ammar har ju samma hela tiden, de kan ju inte byta ut något...

• Slaria

Våran son är 3½ månad och vi bytte till semper 2 lemolac i förrgår. Vi började märka att han inte höll sig mätt lika länge och att han ville ha mer även fast han hade ätit mycket. Dock har han blivit väldigt rapig och har svårt att bajsa även fast han uppenbarligen vill. Så jag tror nog på att köra lite 50/50 ett tag för att vänja magen. Eller köra på 1:an ett tag till om hon inte visar att hon inte blir riktigt mätt.

• Friid4

Det enda skillnaden mellan 1an o 2an är järnet.. nr 2 har mer järn..
    Så det är inget måste att byta, ditt barn kan äta 2an till 6 månader, men bra o byta också..
    Vi bytte till semp nr 2 när våran son var 3,5 månad.. Gjorde då så att vi blandade 50/50 i några dagar, tills 1an var slut, sen körde vi med bara 2an..

• Friid4
    Miss Union skrev 2010-08-05 21:39:46 följande:
    det stämmer inte ! Vi trodde också att dem blev mättare på nr 2 men som sagt, det stämmer inte.
    ända skillnaden är järnet..
  • Miss Union

Sorry men enda skillnaden är inte järnet. Det är risstärkelse i 2:an också, då jag jobbar på stället där dessa produkter tillverkas så har jag lite koll. Flört

• M  och  M

Men det blir väl inte mer järn i bröstmjölk från 4 månader för de som ammas eller??? Varför behöver de som äter ersättning helt plötsligt mer järn vid 4 månader, men de som ammas kan fortsätta med det utan skillnad?

• Friid4
    Miss Union skrev 2010-08-07 08:46:59 följande:
    Sorry men enda skillnaden är inte järnet. Det är risstärkelse i 2:an också, då jag jobbar på stället där dessa produkter tillverkas så har jag lite koll. Flört
    okej, men vet att det gör inte så dem är mätta längre, eller har att dem får i sig mer.. för asså mn son har gått upp dåligt o då trodde bvc först att tvåan var bättre, men egentligen var det typ ingen skillnad..
Svar på tråden Vid 4 månader byta till Semp 2?