• Amalia34

    Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.

    Hej Alla,

    Jag har läst många inslag här om Metformin och tänkt att det är nog något för mig.
    Jag väger 55 kg och är 163 lång och har PCO.
    Jag tränar flitigt, äter nyttigt och har gått ner 12 kg sista 1 1/2 åren.

    Jag har dock känningar av att blodsockret går upp och ner och är mycket känslig och blir lättirriterad om jag inte får mat i tid. Det känns som om sockret åker upp och ner speciellt eftersom jag jobbar oregelbundna tider.

    Efter som jag äter hälsosamt, tränar och gått ner i vikt för att sköta mig på bästa sett mår jag bättre, men jag har forfarande kvar känslan i kroppen av irritation, sötsug och viktigt med mat i tid.

    Vad har ni för erfarenhet, ni som har behandlats med Metformin. Mår ni bättre

  • Svar på tråden Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.
  • MBP

    Hej! Jag mår bättre, extremt mycket bättre tom.

    Men jag måste få fråga, har alla prover tagits på dig? Att titta på ditt blodsocker räknas INTE. För mig syntes inget där, har genomgående perfekta värden vad gäller de mer vanliga grejerna. Det var först med speciella prover (hormoner od) som man såg vad som var fel (bortsett från äggstockarna, där syntes det tydligt på VUL). Överskott på testosteron och en grav insulinresistens och därmed i riskzon för diabetes II om jag blir överviktigt.

    Jag fick metformin och med hjälp av den belv jag sedemera gravid och mådde under den period jag åt det mycket bättre. Efter graviditeten har mitt tillstånd förbättrats något, glädjande nog, så svängningarna är inte lika jobbiga längre.

    Har du fler frågor, svarar jag så gärna, i den mån jag kan

  • Lucifer

    kan det vara av följande anledning som läkaren inte vill skriva ut medicinen till dig ?

    Användningsområde
    Metformin Alpharma används vid diabetes mellitus (sockersjuka) hos vuxna, speciellt hos överviktiga, då patienten ej svarat på behandling med kost och motion.

  • MBP

    Hej Lucifer: Det är säkert anledningen, men doktorn är tyvärr ute och cyklar i det här fallet. Av någon anledning som "vetenskaparna" inte har riktig koll på så fungerar metforminet även på normalviktiga (jag hör själv dit) Till den grad att man i vissa fall kan få spontana ägglossningar. Tidigar har man inte haft orsak/verkan sambandet klart för sig och trott att övervikten hos PCO patienterna är det avgörande, vilket inte alltid är fallet. Trots min normalvikt hade jag som sagt en grav insulinresitens (så himla tråkigt besked att få!) och fick beskedet att "PCOare brukar inte se ut som dig". Nackdelen är naturligtvis att viktminskning i mitt fall inte får ner insulinresitensen, vilket är fallet för vissa av de rundare tjejerna.

    Lite virrigt, men ni fattar? Metforminet är en relativt ny behandlingsform i Sverige, vad gäller infertilitet och tyvärr verkar det bara vara de riktiga proffsen på den problematiken som har riktig koll.

  • Lucifer

    är du ute efter att få ägglossning så ska du be att få äta en medicin som heter pergotime.

  • cartman

    Lucifer; Metformin ges till PCO patienter i bl a ägglossningssyfte då det påverkar insuliinet som i sin tur på något vis påverkar ägglossningen. Ibland kombinerar man både Pergotime och Metformin.

    Amalia: Äter själv Metformin sedan nästan 2 månader tillbaka, och tycker faktiskt att jag känner mig mycket piggare. Mina "koma-attacker" efter lunch är mycket bättre och jag är inte lika illamående som jag varit innan.. Kanske inbillning, men så länge det känns bra så .
    Jag är inte heller överviktig, fast kämpar stenhårt att hålla vikten och på senare tid har jag tyvärr en uppåtgående trend. Tränar 3-4 ggr i veckan och äter bra, tyckte inte att det var naturligt att känna sig så trött som jag gjorde fastän man skötte sig så.
    Fick dock "tjata lite" för att få det. Gyn som jag gick till förut erkände inte att jag hade PCO fastän jag frågade rakt ut, och Metformin ville hon inte höra talas om.
    Bytte till Carlanderska och läkaren där gav mig en PCOs diagnos vid första VUL...
    Han ville dock att jag skulle pröva Pergo i några cykler till. Vid återbesök och inget hade hänt, så föreslog han själv att vi kunde prova Metformin och Pergo i kombination.
    Nu bestämde vi oss för att göra IVF (håller på att spraya) så det blev ingen kombination, men fortsätter med metforminet för att det känns som om jag mår bättre med det.
    Så ur ägglossningssyfte kan jag inget säga, men det får mig som sagt att må bättre.
    Lycka till!

  • MBP

    Mig fungerad metformin i kombination med låg dos av puregon. Pergon avstod de ifrån eftersom mina äggstockar började visa aktivitet och Pergon bedömdes som för stark

  • Lucifer

    cartman: då har jag lärt mig nåt nytt. dom har haft misstankar om att jag haft pco men dom är inte helt säkra.

  • LiselottePCOS

    Metfromin används i mycket lägre dos vid PCOS upp till 2000 tusen max 3000 mg per dygn. Vid diabtes används upp till 6000 mg. Tar man metformin och inte ärinsulinreistentså händer inget farligt. Man kommer att må som vanligt. Metforminet sänker inte blodsockret på friska.

    Vid insulinreistens ( som långt i från alla med PCO har) som är problemet vi PCOS och ger utebliven ägglossning hos både smala och överviktiga producerar kroppen för mycket insulin, och blodsockernivån är normal. Vilket gör att blodsockret dimper snabbt. Läkaren mäter insulinproduktioen genom att ta ett C-petid, värdetska högst vara 1. Är det över 1 kan man pröva metfromin. När man bröjar med metfromin kan blodockernivån komma att stiga men ligga inom normalnivå samtidgt.

    Insulin överskottet gör också att äggstocken inte kan producera rätt hormoner, det bildas bla för mycket teostreon. När man tar metfromin blir kroppen mer känslig för insulinet och får lättare in glukosen / blodsocker i cellerna, mindre insulin tillverkas och insulinhalten sjunker i äggstocken som du börjar funger mer normalt.

    Det finns tom artiklar där läkare skriver att de tycker att metformin ska vara första handspeparat vid PCOS.

    Ni som känner av blodsocker svängningar kan prövaatt köpa en blodsockermätare på Apotekt, finns från 100 kr och då kan ni dokumentera för era läkare vad som händer.
    Lätta att använda, nackdeln är att testtickrona är dyra om man inte har diabtes och får dem gratis som hjälpmedel och så måste man våga sticka sig själv i fingret.

Svar på tråden Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.