• cartman

Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.

Lucifer; Metformin ges till PCO patienter i bl a ägglossningssyfte då det påverkar insuliinet som i sin tur på något vis påverkar ägglossningen. Ibland kombinerar man både Pergotime och Metformin.

Amalia: Äter själv Metformin sedan nästan 2 månader tillbaka, och tycker faktiskt att jag känner mig mycket piggare. Mina "koma-attacker" efter lunch är mycket bättre och jag är inte lika illamående som jag varit innan.. Kanske inbillning, men så länge det känns bra så .
    Jag är inte heller överviktig, fast kämpar stenhårt att hålla vikten och på senare tid har jag tyvärr en uppåtgående trend. Tränar 3-4 ggr i veckan och äter bra, tyckte inte att det var naturligt att känna sig så trött som jag gjorde fastän man skötte sig så.
    Fick dock "tjata lite" för att få det. Gyn som jag gick till förut erkände inte att jag hade PCO fastän jag frågade rakt ut, och Metformin ville hon inte höra talas om.
    Bytte till Carlanderska och läkaren där gav mig en PCOs diagnos vid första VUL...
    Han ville dock att jag skulle pröva Pergo i några cykler till. Vid återbesök och inget hade hänt, så föreslog han själv att vi kunde prova Metformin och Pergo i kombination.
    Nu bestämde vi oss för att göra IVF (håller på att spraya) så det blev ingen kombination, men fortsätter med metforminet för att det känns som om jag mår bättre med det.
    Så ur ägglossningssyfte kan jag inget säga, men det får mig som sagt att må bättre.
    Lycka till!

Svar på tråden Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.