• LillTussen

Mjölkfri efterrätt

Jag är på jakt efter en mjölkfri efterrätt, någon som har några tips?

• Svar på tråden Mjölkfri efterrätt
  • Miralicia

Vilken typ av efterrätt är det du är ute efter? Lättare att ge tips/recept då eftersom nästan så gott som allt går att fixa till som mjölkfritt

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Annars så är hallofee-paj alltid gott. utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med-blabar.html

Om du bara ska ha mjölkfritt så går det lätt att ta en genväg istället för botten som jag hari länken genom att använda ½ paket digestivekex (kolla innehållsförteckningen bara så att de inte innehåller mjölk) som krossas och blandas med ca 75 g smält mjölkfritt margarin och trycks ut i botten på en springform. Sen istället för att koka en burk sötad kondenserad mjölk till kolasås så kokar du kolasås själv av kokosmjölk eller havregrädde för att få den mjölkfri. Och toppar med valfria bär ovanpå kolasåsen. Servera ev med lite mjölkfri glass som Oatlys vanilj eller kolaglass.

• LillTussen

Jag ska göra den själv har jag tänkt. Ska ha kalas, vi blir 25 personer. Något tårtliknande funkar också.

• tigerkaka

varför mjölkfritt? finns ju massor med bra laktosfria alternativ som du kan ersätta med =)

• Miralicia

Smulpaj är enkelt att göra i stor mängd - gör en långpanna full och även lätt att göra mjölkfritt - bara att använda mjölkfritt margarin och sen vaniljsås gjord på havre- eller risdryck  - antingen hemgjord från grunden fast med havredryck och mjölkfritt margarin istället för mjölk och smör eller Ekströms kokmarsam gjord på havredryck.

• Miralicia
    tigerkaka skrev 2010-08-04 09:32:22 följande:
    varför mjölkfritt? finns ju massor med bra laktosfria alternativ som du kan ersätta med =)
    Om det är så att man själv eller någon gäst inte tål mjölkprotein så fungerar det absolut inte med laktosfria alternativ eftersom de innehåller lika mycket mjölkprotein som vanliga mjölkprodukter.
  • Mama69

Hade super-mjölkallergiker på besök för ett tag sedan. det blev morotskaka utan ph-topping och sedan sorbet (hallon och fläder) med massor av färska hallon. Bär funkar ju alltid.

• LillTussen

Vi kommer äta paj som huvudrätt så jag tror vi skippar paj till efterrätt

• Miralicia

Pannacotta är annars enkelt att göra på havregrädde istället för vanlig grädde och fungerar bra att förbereda och ha färdigt i kylen. Mixa lite bär med florsocker till lite bärsås att servera till. Rätt minimalt jobb att förbereda.

• LillTussen
    Miralicia skrev 2010-08-04 16:40:49 följande:
    Pannacotta är annars enkelt att göra på havregrädde istället för vanlig grädde och fungerar bra att förbereda och ha färdigt i kylen. Mixa lite bär med florsocker till lite bärsås att servera till. Rätt minimalt jobb att förbereda.
    Visst måste pannacottan vara i kylen ganska långt innan för att hinna stelna? Hur smakar det med havregrädde istället? Gör det någon skillnad?

Pannacotta är ju bara såå gott
  • Miralicia
    LillTussen skrev 2010-08-04 18:44:33 följande:
    Visst måste pannacottan vara i kylen ganska långt innan för att hinna stelna? Hur smakar det med havregrädde istället? Gör det någon skillnad?

Pannacotta är ju bara såå gott
    Ett par timmar, men funkar att förbereda dagen innan också.

Gör man helt naturell med bara havregrädde, socker & gelatin så känner man ju havresmaken, men med lite smaksättning (tex vanilj & lite kardemumma) blir det ganska marginell smakskillnad mot vanlig vad jag kan minnas. (nu var det länge sen som jag gjorde på havregrädde eftersom jag inte kan äta det längre, så numera gör jag på kokosmjölk om alla ska kunna äta samma och då får man trixa lite mer för att kamouflera kokossmaken så den inte blir så stark).
    Det är ju betydligt magrare än vispgrädde (havregrädde 13% fett och vispgrädde 36-40% fett) så med lite smaksättning så beror nog en stor del av smakskillnaden på det när man har smakssatt och har lite frukt/bär eller frukt/bärsås till.
  • LillTussen

Funderar nu på att vara lat och bara köpa glass med  massa tillbehör till. Känns det tråkigt?

• Perlina

Inte tråkigt med bara glass. Köp tofuline om man vill ha god mjölkfri glass, har kört det på fritids till  alla barn då det var en mjölkallergiker och alla barnen tyckte att det var jätte gott. Om man vill ha en sås till är det lätt att koka jordgubbar, vatten och lite socker, är jätteenkelt att göra.

• Felidae

Om det finns Lovice-glass http://www.bofood.se/CM.php?PageID=76698 där du bor rekommenderar jag det istället för Tofuline. Det är absolut den godaste mjölkfria glass som finns! Kan också tipsa om att O'hoj chokladsås är mjölkfri.

• LillTussen

Tack för alla tips! Idag blir det inhandling för imorgon är det fest! :)

Det blir glass och massor av tillbehör. Såser, maränger, grädde, banan, strössel. Lite av en tag själv marängsviss. Då blir det dessutom mindre att förbereda.

• Miralicia
    LillTussen skrev 2010-08-06 10:22:02 följande:
    Tack för alla tips! Idag blir det inhandling för imorgon är det fest! :)

Det blir glass och massor av tillbehör. Såser, maränger, grädde, banan, strössel. Lite av en tag själv marängsviss. Då blir det dessutom mindre att förbereda.
    Tänk på att de flesta köpemaränger är baserade på skummjölkspulver och inte ägg!
Svar på tråden Mjölkfri efterrätt