• sommartjejen1

kräkningar vid slutet

normalt att börja kräkas igen vid slutet av graviditeten?? är i v 39

• Svar på tråden kräkningar vid slutet
  • emelyl

Hmm.. Jag är med nyfiken om det här illamåendet kommer tillbaka. Är förvisso bara i v31. Men har sedan nån vecka börjat må illa på morgonen igen.. :(
    O värre blir det om jag ligger på rygg - som idag hos BM (UL) där jag helt plötsligt spyr! :( Men det var tydligen vanligt eftersom bebisen trycker på..

• MiaMajsan

Jag känner ibland att jag mår jätteilla och vill spy, men eftersom jag hatar att spy så går jag inte på toaletten. Men jag spydde heller inget i början när jag mådde jääätteilla hela dagarna.  Jag har gått över tiden med 2 dagar nu.

• sommarblomma1
    emelyl skrev 2010-08-04 12:11:41 följande:
    Hmm.. Jag är med nyfiken om det här illamåendet kommer tillbaka. Är förvisso bara i v31. Men har sedan nån vecka börjat må illa på morgonen igen.. :(
    O värre blir det om jag ligger på rygg - som idag hos BM (UL) där jag helt plötsligt spyr! :( Men det var tydligen vanligt eftersom bebisen trycker på..
    Inte ovanligt att man blir illamående av att ligga på rygg på slutet. Man ska helst inte ligga på rygg då eftersom ett stort kärl stryps till vilket kan innebära att barnet inte får tillräckligt med syre. Så länge man själv mår bra är det ingen fara men om man ligger på rygg och blir illamående och svimfärdig ska man absolut inte göra det för det beror på kärlet.
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Tingeling83

jag mådde illa vecka 33 igen hade haft lite i början bara!
    men Bm sa de e för barnet trycker & de trångt osv

Jag kunde bara ligga sidan inte rygg då skulle jag kräka direkt!

Kärlek
  • Casey

Jag har aldrig kräkts av illamående vare sig förra eller nuvarande graviditeten, men nu i slutet (v. 34) har jag blivit om möjligt ännu mer känslig för dofter. Och har börjat kräkas av det! Suck!

• emelyl

Oj då! Kan bli svårt o sova då. Kan inte ligga på mage.. :( Så pendlar mellan sida o rygg.. Omedvetet.
    Så du menar att jag inte kan ligga på rygg? Konstigt att BM inte sa nått om det idag.. Hon sa bara att man blir illamående o svimfärdig om man ligger på rygg - men inte att jag inte får göra det/kan ta död på bebisen.. :/

• sommarblomma1
    emelyl skrev 2010-08-04 17:40:39 följande:
    Oj då! Kan bli svårt o sova då. Kan inte ligga på mage.. :( Så pendlar mellan sida o rygg.. Omedvetet.
    Så du menar att jag inte kan ligga på rygg? Konstigt att BM inte sa nått om det idag.. Hon sa bara att man blir illamående o svimfärdig om man ligger på rygg - men inte att jag inte får göra det/kan ta död på bebisen.. :/
    Jag kan inte heller ligga på mage så jag får pendla mellan vänster och höger sida. Det råder delade meningar om det är en fara men om man själv inte mår bra av att ligga på rygg och blir så pass påverkad att man mår illa, spyr eller blir svimfärdig så fungerar ju uppenbarligen inte cirkulationen i din kropp och rent logiskt tänkt borde det då också påverka bebisen. Visst kan man nog ligga en stund på ryggen och gör man det omedvetet så tror jag nog din kropp är så fiffig att du vänder dig själv till sidan när du inte mår bra. Så bli inte uppskrämd att det tar död på bebisen!
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • emelyl

Phu! Skönt det iaf!
    Som sagt - det har börjat nu.. Ligger gärna på rygg en stund för att sen vända mig till sidan..
    :)

O när jag mår illa kan jag ändå inte ligga still.. Måste röra mig.. :(

• t0va

Jag har kräkts 2 dagar i rad nu, annars så kräks jag nästan aldrig. Är i v. 38nu så kanske är något på G. 

Jag kan ligga på rygg utan att bli påverkad alls, bm sa att det är olika endel blir påverkade andra inte, beror på hur bebis ligger och trycker på blodkärlen. Men hon hade aldrig hört talas om någon som själv skadats eller där barnet skadats pga. att man legat på rygg, kroppen är smart och vänder sig om man får de problemen i sömnen. Då har min bm jobbat som det sen dinosaurusarna knallade runt på jorden, eller nästan så länge i alla fall, hon var bm åt min svärmor när min sambo och hans bror föddes.

Endel säger att de kräks innan förlossningen startar eller att det är för att magsäcken trycks ihop massor.  

• emelyl

Hoppas dock inte förlossning är på G ännu - gick in i v32 idag.. :/
    Men illamåendet slutat inte.. Likadant idag. En stund efter frukost börjar det snurra o jag blir superillamående! :( Andra dagen i rad nu. Dock inte kräkts idag. Heller inte legat på rygg - utan suttit upp (allt för att undvika kräkningar!) :)

Kände för några dagar sen ett lätt illamående - men kopplade ihop det med bilåkande o trodde det var det. Men idag har jag inte åkt bil, så det måste vara nått annat.. Förmodligen helt ofarligt - men otroligt jobbigt o må illa!! :(

Ska till BM på kontroll på måndag - hoppas hon har några tips! :)

• Jungfrulycka

Jag har börjat må illa nu i veckorna 35-36. Känns dock inte lika illa som det gjorde i början...fast det har hänt att jag har kräkts

Svar på tråden kräkningar vid slutet