Att bli familjehem
Anonym (Kanon) skrev 2010-08-04 14:12:07 följande:
Låter som en utmärkt idé om ni har en trygg och stabil situation. Men glöm inte att det sällan är barnet som är problemet, ni ska oxå hantera anhöriga - vilket KAN va krävande. Men soc gör uppföljningar och handleder er. Åtminstone i bra kommuner.Tänk också att detta är ett uppdrag för resten av livet. Jag har själv varit familjehem och båda mina flickor som jag haft har mig som stort stöd även sen de flyttat. För den ene kommer jag va mamma resten av livet. Men för mig är det självklart att jag sinns kvar, jag älskar ju dem.
Ersättningen varierar, men säg 7000:- efter skatt. Är stora variationer beroende på hur tungt uppdraget är, men som du säger - det är inget man gör för pengarna. Däremot ska man inte behöva förlora på det.
Och man lär sig oerhört mycket om sig själv, om livet och om andra. Det är otroligt utvecklande och spännande. Jobbigt är det, men värt det!
Jättelycka till!!!
Menar inget illa med min fråga utan undrar rent allmänt om familjehemsföräldrar kan ha ett vardagsliv med jobb eller studier och samtidigt ha placerade barn?