• LovisaTilda

Infekterad mollusk, ngn som vet vad göra?

Min dotter har haft mollusker i över ett år nu och oturligt nog har de flesta satt sig i ansiktetet.

Hon har också fått enstaka prickar på övriga kroppen, bland annat en på insidanav låret. Det har bildats en rund ring runt den (som en femtiöring). Från början var ringen röd, den har nu skiftat till blå-tonad och mollusken har spruckit så det är en stor grop i den. Under huden, under själv mollusken har det bildats en kula. (hoppas ni förstår vad jag menar)

Är den infekterad? Ngn som varit med om detta eller ngn som vet vad man kan göra åt det?

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Infekterad mollusk, ngn som vet vad göra?
  • blomman08

min son fick molusker i huvudet som spred säög ner till ryggen men jag satte sprit på dom när dom började bli gula sen satte jag plåste på som bvc sa åt mej att gör och det fick dom att sluta sprida säg, nu ett halv år senare är dom bort,
    men jag tycker dom låter vädigt infetkerade, ring bvc eller vc imorgon och fråga vad du kan göra, sätt lite alcosprit på så länge och sen ett plåster!

• LovisaTilda

Tack för tipsen!

Baddar med asolsprit varje kväll men det har inte hjälpt.
    Har tyvärr ingen honung hemma. ¨
    Får kanska ringa bvc imorn då för säkerhetens skull...

ingen som vart med om att det blivit som en puttekula under huden?

• SIN74

Min dotter blev blåsvart i huden av sina mollusker - det krävdes penicillin för att häva infektionen. Visa upp det på bvc i morgon.
    Tips: tvätta med alsolsprit och smörj med zinksalva. Som tidigare inlägg, går det sätta plåster är det smart.

Hoppas att det snart är borta!

• Wavva

alsolsprit på en pads under kompress... vi har tryckt ut en sådan som sonen hade och sen la alsol på.

• LovisaTilda
    Wavva skrev 2010-08-09 13:49:37 följande:
    alsolsprit på en pads under kompress... vi har tryckt ut en sådan som sonen hade och sen la alsol på
    Tack för alla svar!

Var på bvc i torsdags och fick pencillinsalva...skulle smörjas morgon och kväll i 5 dgr. mollusken har blivigt mindre men det är fortfarande blått runt om och kulan är kvar under huden. Har bara 2 smörjningar kvar och hoppas att det ger med sig nu, annars blir det väl till att åka till bvc igen...
  • Bellobert01

båda mina barn har haft mycket, fick rådet att använda jodepax, funkade hur bra som helst!

• LovisaTilda
    Bellobert01 skrev 2010-08-10 22:21:16 följande:
    båda mina barn har haft mycket, fick rådet att använda jodepax, funkade hur bra som helst!
    Å, vad är det för ngt?

Känns som om jag är beredd att testa vad som helst...men hon har ju de största och värsta på ögonlocket så det är svårt att lägga ngn salva där utan att det kommer i ögat =(
  • bofinken

Ja fick tipset att använda outspädd Lactacydtvål. PH Neutralt. Lite svårt runt ögonen kanske men det hjälpte mig. Jag fick som vuxen mollusker och dom försvann hyffsat snabbt!

• Lovali

När de är så infekterat som din dotters tror jag att en läkare skulle ge penicillin. Visa upp på VC iaf!

• Lovali

I övrigt så är Microcid-kräm, receptfri!, bäst mot mollusker. Iaf har det varit det för mina 2 barn, men jag använder det inte på mollusken om den är svårt infekterad/ "öppen"/sårig.

• Addy

lånar tråden lite för att fråga om det går att få bort dom. Sonen har haft i över ett år och han har haft väldiga problem men nu verkar dom försvinna. Istället har det börjat dyka upp på lillasyster.
    Kan man häva förloppet?

• Lovali
    Addy skrev 2010-08-22 15:41:50 följande:
    lånar tråden lite för att fråga om det går att få bort dom. Sonen har haft i över ett år och han har haft väldiga problem men nu verkar dom försvinna. Istället har det börjat dyka upp på lillasyster.
    Kan man häva förloppet?
    Som jag skrev precis ovan. Microcidkräm är jättebra. Det stoppar upp bra. Iaf på mina barn. Kleta ENBART på mollusken med en tops lr så. Krämen är kanske inte jättebra för hel & ren hud så att säga utan behandla enbart varje mollusk för sig. Häva förloppet helt går inte. Det är ett vårtvirus och det mattas av för att till slut försvinna helt. Brukar ta omkring ett år eller mer.
  • Wavva
    Addy skrev 2010-08-22 15:41:50 följande:
    Kan man häva förloppet?
    nix, inte vad jag hört dessvärre...
  • Samuel B

Molluscum contagiosum eller vanligare mollusker är en virusinfektion som ger 2-5 millimeter stora hudfärgade knottror (papler) på huden. Viruset smittar vid direkt eller indirekt kontakt.

Läste på www.verruca.se att en hade köpt åt sina barn och att molluskerna hade torkat ut inom 14 dagar. Kasnke det hjälper även dig?

Värt att prova i alla fall

Svar på tråden Infekterad mollusk, ngn som vet vad göra?