xXMaLoXx skrev 2010-08-04 23:43:58 följande:
Nu använder vi iof esskas anatomiska nappar. Men där är storleken på skölden den enda skillnaden mellan napparna. Vi bytte kanske vid 3-4 månader då sonen började med sina försök att klämma in hela nappen med sköld och allt i munnen. Själva sugdelen är lika stor på båda, har ingen aning om det är annorlunda på MAM-napparna dock.
MAM-napparna är längre när man kommer upp i åldern, tror jag. Själva gummigrejen, alltså.
När min son var fyra dagar gammal var jag inne i stan för att köpa amnings-bh. Han blev då gnällig så jag tänkte att jag skulle skynda in på apoteket och köpa napp till honom. Jag hade ingen aning om att det fanns olika nappar för olika nappar utan jag tänkte bara "napp som napp" och tog en sort med finast färg. Det var först någon månad senare eller så som jag upptäckte att jag köpt 6 månader och uppåt-nappar. Sonen hade inte haft något problem med dem alls, vad jag märkte. Jag bytte dock sedan till esska-napp eftersom de var billigare och de är ju kortare så han hade problem med att hålla kvar dem i munnen ibland. Han brukade nämligen trycka ut MAM-napparna lite med tungan och sedan suga in igen, men det gick inte med esskas kortare nappar. :)
Jag märker dock nu (han är fyra månader) att han kan reagera av längden på nappen ifall jag ger honom en MAM-napp. Han är inte van vid dem längre utan får bara sån om jag inte hittar någon annan. Jag tror dock han skulle vänja sig ganska snabbt om jag bara gav honom sådana. Tror inte barnet tar skada av det, så om de mindre napparna verkar för små för ditt barn, TS, så kan du nog börja med de större.