• Anonym

Känns mina symtom igen? Adhd, gad eller nått annat?

Nej, jag vill inte ha en diagnos av er.... Bara se om någon känner igen er o kan berätta vad ni kanske har för diagnos.

Har bråttom med mycket av det jag gör, fast jag alltid kallar mig effektiv
    Gillar att vara igång, blir lätt rastlös (får ofta malande tankar när jag lugnar ner mig)
    Lättirriterad
    Ljudkänslig mot tex barnskrik
    Stressad
    Ångest
    Nedstämd då o då
    Vill alltid ha nått att se fram emot
    Ältar tankar om tex, ångest o varför....
    Får en belöningskick av att handla och att få bekräftelse
    Osäker- att folk sa tycka om mig som jag är eller om jag kan saker osv...
    Naiv- tror gott om alla

Psyosomatiska besvär som kommer o går

Magkatarr
    Diaree då o då
    Stressmage
    stickningar i bröstet
    Sträv+slemmig i halsen
    Muskelsmärtor
    Skakig i kroppen
    Flimmer framför ögonen
    Overklighetskänslor
    Yrsel

Jag har pratat med min läkare om adhd, men han trodde väl inte det.
    Dem säger bara ångest- men jag nöjer inte mig med det för jag vill veta varför jag har det.

• Svar på tråden Känns mina symtom igen? Adhd, gad eller nått annat?
  • Kenneth b

Inget i ditt liv som kan orsaka din ångest? Stress, dåligt förhållande, etc?

• Anonym

Inre stress absolut, kontrollbehovet har ökat sen jag fick barnen men jag har alltid varit osäker, gått in i väggen m-m innan jag fick barn. Dåligt förhållande- tja stör´mig på att han inte är som jag vill att han kanske skall vara men jag älskar han.

• Kenneth b

Jag vet ju inget om dig, men tror det smartaste är att försöka hitta orsakerna till din ångest istället för att hitta vilken bokstavskombibation det kan diagnotiseras som. Gå o prata med nån?

• Anonym (kanske)

Svårt att veta vad det kan vara, men rent spontant tänker jag på ångestproblematik, panikångest, dystymi och att inte leva i nuet (alls). Känner igen mig i en del av det du beskriver och jag har/har haft alla ovanstående (men har lyckats dämpa det en hel del). Sedan tänker jag på dålig självkänsla och självförtroende. Oroar du dig överdrivet mycket och har svårt för att släppa oron? 

Läs på lite och se om du tycker att något verkar stämma in?

Vad har hänt tidigare i ditt liv som kanske påverkat din kropp och själ? Relation till föräldrar, skoltiden, eventuella depressioner? Har du varit utsatt för något hemskt? Ångest och liknande är ju ofta uttryck för förtryckta känslor och ett tecken på att man måste göra något åt saken. 

/en som snart haft allt (depressioner, dystymi, social fobi, ångest, panikångest, posttraumatiskt stressyndrom, ev. ADD m.m) 

• Anonym
    Anonym (kanske) skrev 2010-08-04 22:31:18 följande:
    Svårt att veta vad det kan vara, men rent spontant tänker jag på ångestproblematik, panikångest, dystymi och att inte leva i nuet (alls). Känner igen mig i en del av det du beskriver och jag har/har haft alla ovanstående (men har lyckats dämpa det en hel del). Sedan tänker jag på dålig självkänsla och självförtroende. Oroar du dig överdrivet mycket och har svårt för att släppa oron? 

Läs på lite och se om du tycker att något verkar stämma in?

Vad har hänt tidigare i ditt liv som kanske påverkat din kropp och själ? Relation till föräldrar, skoltiden, eventuella depressioner? Har du varit utsatt för något hemskt? Ångest och liknande är ju ofta uttryck för förtryckta känslor och ett tecken på att man måste göra något åt saken. 

/en som snart haft allt (depressioner, dystymi, social fobi, ångest, panikångest, posttraumatiskt stressyndrom, ev. ADD m.m) 
    Jo det du skriver stämmer in,
    Min barndom var både bra o dålig, kände mig inte särskilt älskad eller sedd, var mycke hos min mormor som själv levt ett dåligt liv o fick höra samma histrorier om o om igen, o trösta henne. Min mamma kunde ofta dra mig i håret o i öronen, kalla mig för glåpord, kände oss ofta ivägen för hennes liv så att säga.

Jag lovade mig själv att aldrig bli som henne,men det dåliga tålamodet har jag fått, men aldrig rört mina barn elller kallat dem för saker, höja rösten kan jag också göra men får dåligt samvete.

Jag har dåligt självförtroende, självkänslan e i bott fast jag vet att jag klarar mer än vad jag tror.
    Har fått en samtalskontakt nu, så hoppas vi kan bena ut min tragiska liv.
  • Anonym (Diagnos)

hej!!
    Jag  har diagnosen GAD och  nu kopierar jag av det som stämmer in på mig och min GAD från din trådstart...

Har bråttom med mycket av det jag gör,

Lättirriterad
    Stressad
    Ångest
    Nedstämd då o då
    Vill  ha nått att se fram emot
    Får en belöningskick av att handla (mer att jag tröst shoppar när jag mår dåligt.

Magkatarr
    Diaree då o då
    Stressmag
    Skakig i kroppen
    Flimmer framför ögonen
    Yrsel

• Anonym (Diagnos)
    Anonym (Diagnos) skrev 2010-08-09 17:38:52 följande:

hej!!
    Jag  har diagnosen GAD och  nu kopierar jag av det som stämmer in på mig och min GAD från din trådstart...

Har bråttom med mycket av det jag gör,

Lättirriterad
    Stressad
    Ångest
    Nedstämd då o då
    Vill  ha nått att se fram emot
    Får en belöningskick av att handla (mer att jag tröst shoppar när jag mår dåligt.

Magkatarr
    Diaree då o då
    Stressmag
    Skakig i kroppen
    Flimmer framför ögonen
    Yrsel

Vill fylla i att jag har även diagnosen Boderline..Boderline utvecklas av dålig barndom och det du skrivit senare i tråden stämmer in här oxå--
  • Anonym
    http://www.psykologitest.se/test/resultat_borderline.php

Enligt denna sidan kunde jag ligga i riskzonen, men de e ju en massa som inte stämmer. Har ex aldrig haft problem´med något missbruk i nån form, inte varit utsatt för incest eller liknande, däremot kan jag känna då o då att jag vill lämna min man, men egentligen vill jag inte det. Jag kan puscha på han, prata om skillsmässa när något inte passar mig men skulle bli helt förstlrd om han lämnade mig.... Men var med om en rejäl dumpning 2003, o tror det kommer därifrån. O gud, jag vill inte ha borderline. men GAD har jag garanterat.
  • Anonym

Kan du berätta mer om borderline?

• Anonym (Diagnos)
    Anonym skrev 2010-08-09 19:37:11 följande:
    Kan du berätta mer om borderline?
    Boderline..det är från person till person hur det utvecklar sig.. För det första alla med boderline behöver inte ha nån form av missbruk..Jag har inga missbruk
    Varför man får boderline: det kan vara en tragisk barndom av både mildare till svårare mått.. min barndom handlade om mobbning.föräldrar som skiljde sig och min första pojkvän som misshandlade mig..

Så här är jag som person i min boderline:
    Har svårt att erkänna fel
    Väldigt dålig självkänsla .mitt utseende duger inte
    Träffar jag en person så dömmer jag ut direkt tycka om eller hata..
    känner att folk tycker illa om mig

Ibland när jag får boderline kicken så kan det hända att jag skadar mig själv(har hänt jag skadat nån i omgivningen men har inte hänt ofta alls utan det är jag själv som jag vill straffa)
    ser allt i svart/vitt
    har svårt att minnas saker o ting..
    rädd för att bli lämnad 
    förväntar mig saker och när det inte händer som jag vill blir jag arg
    Har problem i förhållanden.rädd för att bli lämnad och lämnar själv  förhållandet innan nån lämnar mig

• Anonym
    Anonym (Diagnos) skrev 2010-08-10 10:47:41 följande:
    Boderline..det är från person till person hur det utvecklar sig.. För det första alla med boderline behöver inte ha nån form av missbruk..Jag har inga missbruk
    Varför man får boderline: det kan vara en tragisk barndom av både mildare till svårare mått.. min barndom handlade om mobbning.föräldrar som skiljde sig och min första pojkvän som misshandlade mig..

Så här är jag som person i min boderline:
    Har svårt att erkänna fel
    Väldigt dålig självkänsla .mitt utseende duger inte
    Träffar jag en person så dömmer jag ut direkt tycka om eller hata..
    känner att folk tycker illa om mig

Ibland när jag får boderline kicken så kan det hända att jag skadar mig själv(har hänt jag skadat nån i omgivningen men har inte hänt ofta alls utan det är jag själv som jag vill straffa)
    ser allt i svart/vitt
    har svårt att minnas saker o ting..
    rädd för att bli lämnad 
    förväntar mig saker och när det inte händer som jag vill blir jag arg
    Har problem i förhållanden.rädd för att bli lämnad och lämnar själv  förhållandet innan nån lämnar mig

Jag känner igen det med att förväntar mig saker som inte händer så blir jag arg o besviken, dålig självkänsla .
    Jag var hos min samtalskontakt idag, hon trodde inte att jag har det.

Vad är egenligen det där med svart eller vitt, hon frågade mig det oxå o jag tror jag kan vara sån.....
    Jag har aldrig skadat mig själv eller andra, har heller inte haft tankar på det.
  • ingvild01

Hej!

Jag tror det skulle vara bra för dig att få en tid hos en duktig psykolog!
    Det kan hjälpa dig mycket med samtal, och kanske even någon form av medicin.
    Detta skulle kunne göra din vardag bättre, det är inget bra för dig att må som du gör nu.

Jag önskar dig lycka till:)

• Anonym
    ingvild01 skrev 2010-08-10 22:01:49 följande:
    Hej!

Jag tror det skulle vara bra för dig att få en tid hos en duktig psykolog!
    Det kan hjälpa dig mycket med samtal, och kanske even någon form av medicin.
    Detta skulle kunne göra din vardag bättre, det är inget bra för dig att må som du gör nu.

Jag önskar dig lycka till:)
    Jag går på öppenvården nu, o äter medicin sedan 2 år tillbaka, men hoppas nu jag kan bena i detta en gång för alla.
  • Anonym

ADHD har du nog inte. Vad är GAD?

• Reglementet
    Anonym skrev 2010-08-19 09:00:20 följande:

ADHD har du nog inte. Vad är GAD?

Du kan diagnostisera över internet? Utan att ens veta något om saken?
    *Kommersiellt budskap*
  • Anonym (Normal)

Är det bara jag som tycker det du skriver låter som en helt vanlig människa. Det finns nog ingen som inte har några problem och alltid är lycklig. Tycker du ska sluta känna efter så mycket så minskar nog symtomen gissar jag. Du frågade om nån känner igen sig och det gör jag på allt du skrev förutom det med halsen. Och jag har ingen diagnos.

• Anonym
    Anonym (Normal) skrev 2010-08-19 09:13:19 följande:
    Är det bara jag som tycker det du skriver låter som en helt vanlig människa. Det finns nog ingen som inte har några problem och alltid är lycklig. Tycker du ska sluta känna efter så mycket så minskar nog symtomen gissar jag. Du frågade om nån känner igen sig och det gör jag på allt du skrev förutom det med halsen. Och jag har ingen diagnos.
    Jo visst kan det vara så.....
Svar på tråden Känns mina symtom igen? Adhd, gad eller nått annat?