• Schnooglewookiemush

Ska hålla tal, hjälp!

Nu är det snart dags att ha namnceremoni för min dotter. När det var sonens tur så sa jag ingenting, läste ingen dikt eller något. Vi skrev ett fadderbrev, som barnens pappa läste upp. Jag tyckte inte det var tillräckligt personligt, så nu är det bestämt att jag ska hålla ett tal den här gången... 

MEN, jag har länge lidit av social fobi. Jag har aldrig pratat inför så många människor (ca 40). Jag är jättenervös, och vet inte hur jag ska klara av det - men jag vill så gärna!

Har någon något tips för att övervinna rädslan, och så att talet blir så bra som möjligt. Har som sagt ingen vana alls att prata inför folksamlingar.

• Svar på tråden Ska hålla tal, hjälp!
  • jmka

Ett tips är att du bestämmer med någon nära vän eller släkting som ska vara där att du har blicken på denna person under talet och sen att du övar när denne personen är med. När du sen har börjat talet så kan du låta blicken vandra om du känner för det. Annars kan man ju låtsas läsa lite av ett papper för att undvika blickar hela tiden :D Hoppas det går bra. Lycka till!!

• Schnooglewookiemush

Tack så mycket! Det gick jättebra till slut, tycker jag iaf. Men nervöst.

Svar på tråden Ska hålla tal, hjälp!