• Sudden

Barn och fjällstuga

VI står i begrepp att köpa en fjällstuga då jag och hustrun är entusiastiska slalomåkare och barnen (3 och 7 år) delar vårt intresse.

Med barnen har vi varit i Branäs, Sälen och i franska alperna och det har fungerat bra även om det inte var någon större poäng att åka till alperna med så pass små barn.

Vi vill köpa en stuga i Svenska fjällen och barnens favorit är Branäs, en anläggning som även vi vuxna gillade utifrån vår nuvarande levnadssituation.

Vår fråga är således hur ni fjälstugeägare med större barn har haft det? Gillade barnen att åka till samma ställe även när de blev större? Hur länge var det OK att åka med mamma och pappa?  Branäs är verkligen anpassat för barnfamiljer men hur fungerar det när barnen blir större samtidigt som Sälen även erbjuder sommaraktiviteter som Mountanbiking. Vår förhoppning är att vi kan skapa en vintertradition och att barnen vill åka med oss åtminstone en vecka per år även i framtiden.

Vi har satt följande förutsättningar:
    Vi har en budget på 3 miljoner som stugan får kosta, den ska inte lånefinansieras. Stugan ska inte hyras ut via någon förmedling utan finnas till för oss när vi känner för det. Eventuellt kan vi tänka oss att låna ut den till kompisar som vi känner under tider då vi inte nyttjar den själva. Då vi bor söder om Stockholm ska avståndet vara så pass att det fungerar att åka över en helg och då fungerar Branäs och Sälen bra. Åre blir för långt norr ut samtidigt som stugorna är betydligt dyrare.

Tacksam för svar och erfarenheter

• Svar på tråden Barn och fjällstuga
  • Ann Nelly

Vi har ingen egen stuga i fjällen, känner inte heller någon som har det så jag har inga tips runt detta. Dock så har vi varit i Branäs med sonen som är 7 år och det funkade bra för honom men de vuxna tröttnade snabbt på backarna.
    Har vänner med äldre barn som har "växt ifrån" Branäs och de var nog ungefär 13-14 när de gjorde det.
    Branäs är ju väldigt barnvänligt men kanske inte lika kul för en tonåring.

Jag skulle satsa på Sälen eftersom utbudet av aktiviteter är så mycket större där. I Lindvallen finns ju Experium också som har både bad, bowling, bio etc.

Vi var i Lindvallen nu i början av juli, ville prova på att åka dit på sommaren (och så var stugorna sååå mycket billigare).
    Vi hyrde såna där "down-hill"-cyklar (kommer inte ihåg vad de heter) och utrustning till både maken och sonen (jag själv är för feg för sånt). Det fanns barn-banor som sonen tyckte var jättekul. Maken köpte liftkort och åkte uppe från toppen och olika banor ner. Det var lugnt och skönt med mest barnfamiljer och vandrare.
    Det var faktiskt ganska mycket öppet även på sommaren, cykeluthyrning, minigolf, gocart, fäbodarna, Trollskogen, våffelstugor, olika barnaktiviteter, bageri (öppnade 7 på morgonen och det var gott med nybakt till frukost), köpcentrum, restauranger, Experium samt så finns det även utomhusbad.
    I Branäs är det nog inte lika mycket aktivitet på sommaren.
    Och uppe på Sälen-fjället är det ju ganska nära mellan de olika områdena så ni skulle ju få mycket mer variation av backar.

Mitt tips men jag hoppas att du får svar från någon som har stuga i fjällen och vet hur det är.

• flixflax

Hej, vi har stuga i Branäs och vår son är 3 år. De som sålde den gjorde det för deras söner var 14-15 och ville inte åka med mer, dock tveksamt om de vill åka med alls i den åldern ändå. Vi valde Branäs för det är nära, allt ligger på ett ställe, liftsystemet är helt ok och man åker med runt är Sälen där jag tycker allt ligger på rad.

När vår son inte vill åka med mer säljer vi troligen stugan eller kanske är det dock såpass utvecklat att det duger. De har ju planer på sommarsäsong även i Branäs för cykel. Det hoppas vi på! På de åren vi haft stugan har vi kanske tjänat en slant och kan hitta på ngt annat. Välj det som passar nu och tänk inte hela livet.  Vi har stuga i Aspen område med ski in/out läge kan inte bli bättre!

• PrincessOfIce

Vi har alltid haft en stuga i Klövsjö/Vemdalen och varken jag, min bror eller mina barn har klagat att det är tråkigt att åka dit..
    Det finns ju mer att göra än att åka skidor hela tiden..

Det är riktigt mysigt att fira jul och nyår i en fjällstuga..

• Sudden

Det låter som att det blir en stuga i Sälen, troligen Lindvallen efter att ha studerat utbudet, eventuellt får vi går upp lite i pris men det får det kanske vara värt...

• häxvrål

Mina försäldrar har en stuga i sälen och vi har åkt dit sedan jag var 2 år, och jag har alltid tyckt att det var jättemysigt. Visst skidåkningen är inte den mest dramatiska, men det finns mycket annat att göra, och det är ju mysigt att bara vara där.
    Numera så uppskattas den mycket av mina egna barn, vi är där två gånger varje vinter.

Svar på tråden Barn och fjällstuga