• LAMadde

Var köpa STORA kartonger?

Behöver några kartonger, modell större. INTE flytt kartonger, dom är
    för små.  Ca 50cm x 50cm x 35cm. Några förslag på var jag
    kan hitta det jag letar efter..?

• Svar på tråden Var köpa STORA kartonger?
  • mosterYster

Kolla med IKEA eller en affär (de får ofta leveranser i kartonger modell större).

• Pappa G

Dock svårt att få kartonger av wellpapp att hålla några större vikter med dessa mått.

Övervägt plastbackar?

• mosterYster
    Pappa G skrev 2010-08-05 15:57:10 följande:
    Dock svårt att få kartonger av wellpapp att hålla några större vikter med dessa mått.

Övervägt plastbackar?
    finns de i så stora storlekar?

övervägt containrar? ha ha *skojar*
  • mosterYster

skulle underlätta om man visste vad du ska flytta/förvara!

• LAMadde

Vi ska flytta tillbaka till usa fr sverige.
    De flyttkartonger vi köpte i usa har dessa mått, men vissa är
    väldigt slitna efter 2mån ute på havet så vi kan inte använda alla.
    Nu ska vi skicka tillbaka våra saker, mest kläder o leksaker.
    Tyngre saker som böcker har vi i mindre kartonger.

• vivianne

IKEAs största plastbackar är enorma, mkt större än dina mått. Men locket får nog tejpas fast med ett par varv packtejp...
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972

Vet att vanliga varuhusen har stora plastbackar också. Antar att det är hammarplast eller ngt.

Kartonger kan du ju fråga efter i butiker som säljer stora saker. Hemelektronik/vitvarubutiker.

• mosterYster
    LAMadde skrev 2010-08-05 16:14:08 följande:
    Vi ska flytta tillbaka till usa fr sverige.
    De flyttkartonger vi köpte i usa har dessa mått, men vissa är
    väldigt slitna efter 2mån ute på havet så vi kan inte använda alla.
    Nu ska vi skicka tillbaka våra saker, mest kläder o leksaker.
    Tyngre saker som böcker har vi i mindre kartonger.
    varför funkar inte vanliga svenska flyttkartonger? Om du menar att de är för små så är det väl bara att ta några fler?
  • LAMadde
    mosterYster skrev 2010-08-05 16:49:59 följande:
    varför funkar inte vanliga svenska flyttkartonger? Om du menar att de är för små så är det väl bara att ta några fler?
    Dom är ALLDELES för små. Vi kommer behöva typ 50st för att få plats med allt och dom tar betalt för hur många kartonger vi har (+ vikt och då spelar det iofs ingen roll vilken storlek dom är). Men de saker vi har kommer inte få plats i de svenska (mini) kartongerna. Så jag ska försöka se hur många kartonger vi kan rädda fr flytten hit (har kvar alla nere i källaren) och sedan komplettera med små kartonger om vi verkligen är tvungna. Men hoppas vi ska lyckas hitta lite större kartonger till ok pris (har hittat några st faktiskt. men då kostar kartongerna typ 50kr/st..huuha). En annan sak som inte funkar med de svenska kartongerna är att de har hål i sig (handtagen). Det är ju bra när man ska bära, men om dom ska ut på havet i 2mån så är det mindre bra.

Jaja, tack för alla svar iaf. Hoppas vi ska hitta nåt som passar oss :)
  • Väntan på en liten
    LAMadde skrev 2010-08-05 17:25:06 följande:
    Dom är ALLDELES för små. Vi kommer behöva typ 50st för att få plats med allt och dom tar betalt för hur många kartonger vi har (+ vikt och då spelar det iofs ingen roll vilken storlek dom är). Men de saker vi har kommer inte få plats i de svenska (mini) kartongerna. Så jag ska försöka se hur många kartonger vi kan rädda fr flytten hit (har kvar alla nere i källaren) och sedan komplettera med små kartonger om vi verkligen är tvungna. Men hoppas vi ska lyckas hitta lite större kartonger till ok pris (har hittat några st faktiskt. men då kostar kartongerna typ 50kr/st..huuha). En annan sak som inte funkar med de svenska kartongerna är att de har hål i sig (handtagen). Det är ju bra när man ska bära, men om dom ska ut på havet i 2mån så är det mindre bra.

Jaja, tack för alla svar iaf. Hoppas vi ska hitta nåt som passar oss :)
    Hur bär man kartonger utan handtag? Måste ju vara jättesvårt att få upp en sån stor tung låda.
    Längtar...11 månaders kamp,MA 7+1 22/5-10. Nu försök 15 totalt, när blir det min tur?
  • Pappa G

Jag hade nog satsat på plastbackar i alla fall, och försökt att använda dem i den nya bostaden för förvaring, i garaget etc.

I en annan tråd du skrev, gällande beräkning av mått, så verkade det ju som att de debiterade per kubikmeter..????? Då har väl inte kartongernas storlek någon betydelse...???

Gällande urval på kartonger så besök en välsorterad pappersgrossist. De brukar ha snabbgross, där du säkert får köpa en packe om du frågar..

• LAMadde
    Pappa G skrev 2010-08-05 21:56:10 följande:
    Jag hade nog satsat på plastbackar i alla fall, och försökt att använda dem i den nya bostaden för förvaring, i garaget etc.

I en annan tråd du skrev, gällande beräkning av mått, så verkade det ju som att de debiterade per kubikmeter..????? Då har väl inte kartongernas storlek någon betydelse...???

Gällande urval på kartonger så besök en välsorterad pappersgrossist. De brukar ha snabbgross, där du säkert får köpa en packe om du frågar..
    Nae, det är mest för vår egen räknings skull vi vill veta kubikmåtten. När vi flyttade hit så hade vi 5 kubik, dessa ska ner till max 2. Av våra stora lådor så går det 8 på en kubik, av de små (svenska) går det 12 somsagt. Dom beräknar vikten preliminärt utefter måtter på lådorna, men de vägs sedan. Men vi kommer även betala terminal avgift och detta är per kolli. Vi har en hel del större saker som inte skulle få plats i de små lådorna dessutom. Våra lådor ser ut såhär:

http://www.homedepot.com/catalog/productImages/300/45/4547fe60-72a1-4670-b936-b803ef987486_300.jpg
    Och måtten va visst 45x45x60 och inte 50x50x35 som jag trode (måste titta
    på våra kartonger vilka mått det står). Men iaf så är dem BETYDLIGT större
    än de kartonger jag sett på tex. Bauhaus. Vi har säckar med kläder tex, för allt
    måste vara inplastat i kartongerna för att inte riskera vattenskada och
    vi skulle inte ens få plats med en säck med kläder i en vanlig svensk flyttlåda.
    Vägde en av våra lådor igår och den vägde ca 20kg fullpackad.

Jaja, tänker inte förklara och försvara vad vi ska ha lådorna till.. för det
    är ovesäntligt igentligen. Jag vet vad vi letar efter, men inte var vi kan hitta
    det och det är de jag behöver hjälp med.

Min bror jobbar på en stor elektronik butik och han sa att vi kan ta
    kartonger fr dom. Så jag hoppas att problemet nu är löst..
  • Lilly Li

Gå in och kolla i en skobutik om de inte har lite stora kartonger över när de packat upp sina varor. Har jobbat i skobutik och nu när det kommer höstskor har de garanterat stora kartonger som bara kastas... Alltså inte skokartonger då!

• Katzen

En annan fråga...hur skickar ni kartongerna till usa? Med vilket företag?

Min bror försöker hitta bästa o billigaste lösningen. Kalifornien till Sverige.
    Eftersom han själv är i sverige så är det ganska svårt att kolla upp priser, mått och annat på plats. 

några tips? 

• LAMadde
    Katzen skrev 2010-08-11 19:13:11 följande:
    En annan fråga...hur skickar ni kartongerna till usa? Med vilket företag?

Min bror försöker hitta bästa o billigaste lösningen. Kalifornien till Sverige.
    Eftersom han själv är i sverige så är det ganska svårt att kolla upp priser, mått och annat på plats. 

några tips? 
    Lite sent svar. Men vi skickade våra saker fr californien med 'california shipping'. Dom skickades med båt och det tog ca 8v för sakerna att komma fram. Vi betalade 125 usd/kubik meter.
Svar på tråden Var köpa STORA kartonger?