• bubbelmaja

prolaktin

helt ny här! drömmer om barn och började läsa på. Insett att vätskan från ena bröstvårtan kan vara tecken på för höga värden av prolaktin. Blev superorolig och ringde husläkaren. Ska på hormonkoll på onsdag. Har något liknande erfarenheter? Hur lång tid tog det att bli gravid?

• Svar på tråden prolaktin
  • Puppy070

Jag har mjölk från ena bröstet. Har haft det sen februari. Jag har tagit test, men det var inte för högt prolaktin.
    Och har frågar en gynekolog och gjort mammografi, men ingen kan säga vad det beror på.
    Jag frågar gynekologen, men hon sa att om man har regelbunden mens och ÄL så kan man bli gravid..
    Om du skulle ha förhöjt prolaktinvärde så går det att få medicin...

• bubbelmaja

var och kollade idag, bara att vänta på svaret. Vet inte om jag kan lita på det, husläkaren verkade lite osäker. Det kändes som om jag genom familjeliv vet mer om vilken behandling som finns att få än han visste. Han tyckte att prolaktinet, om det nu var så, inte skulle ligga ivägen för att skaffa barn, -barn är ju bra, hoho! Jag sa att det ju kanske inte blir nåt barn om värdet är för högt. Då sa han -nej, kanske det, vi får väl se efter då. Jag tror att jag ser till att skaffa ägglossningsstickor när jag slutar med p-piller, bara för att se om jag har ägglossning eller ej. Men först väntan på provsvar.

• Lilltösa

Blev också orolig efter att ha läst en massa om att vätskande bröst o högt prolaktin kan vara orsak till att det är svårare att bli gravid. Men min gyn sa att nej du ska inte oroa dig, inte klämma och se efter heller, det bör man inte göra. Högt prolaktin gör också att mensen blir väldigt oregelbunden och sparsam. Tror inte du ska oroa dig. Men vill du veta när du har ägglossning så är ju ÄL-stickor bra att ha.

• Krusmynta

Hmm.. Har också vätska från ena bröstet. Läst inlägg om det både här & i känsliga rummet. Är det farligt att klämma och känna efter? Det spänner och känns annorlunda i det bröstet. Men blir det värre om man klämmer för att kolla om det fortfarnde kommer vätska?

• Jewi

Krusmynta: Jo du ska inte klämma o känna efter på ditt bröst. Det gör bara att du stimulerar hormonerna att fortsätta producera vätskan.

Vet ingen annan orsak till "mjölk" ur brösten än för högt prolaktin...

Men jag har haft förhöjda värden av prolaktinet... men hade ingen vätska ur brösten.. Hade regelbunden mens o äl, men inte har jag blivit gravid... har nu haft normala värden i några månader.. ännu heller inte gravid... *SUCK*

Bubbelmaja: Jag önskar dej lycka till! Om du har förhöjda värden så går det lätt att medicinera bort det. Sen har du lika stor chans att bli gravid som vem som helst annan.

• bubbelmaja

det är ju så svårt att låta bli att klämma, man blir ju besatt av det. Ska nog sätta ett stort plåster över hela!!

• Krusmynta

Mmm håller med. Det är ju så svårt att låta bli. Man blir liksom fixerad vid tanken att det ev är något där inne som ej ska vara där eller nått... skall försöka låta bli att klämma. Hmm plåster kanke är en idé *fniss*

• jasse

Hade vätska i bröste i ca två års tid.sökte för det och de stack mig i bröstet men det var inget farligt man kan få tableter för det,just innan jag skulle börja med dem så försvan vätskan av sig själv.

• bubbelmaja

fick mitt svar idag. Inte förhöjda värden enligt husläkaren. 8,3. Vilka värden hade ni som fick medicin?

Svar på tråden prolaktin