• Ref

Ni som använt Anna Wahlgrens sömnmetod, se hit.

Hej!

Jag har en son på snart 11 månader och jag har väl sovit hela nätter 3 gånger sen han föddes. Absolut sånt är småbarnslivet, men snart ska jag börja studera och jag tror inte att jag kommer orka plugga och ha tentor om jag inte får sova. Har alltid varit väldigt anti Anna Wahlgren men mamma gav mig en bok hon skrev för något år sedan och börjat bli lite mer öppen för hennes metoder. Men jag är inte helt säker ännu.

Vad jag undrar, ni som använt er av henne sömnkur, hur lång tid tog det innan ert barn sov hela nätter? Hade ni honom i erat rum eller eget? Min pojke är förkyld och hostar och så nu, så tänkte vänta tills han blivit frisk, men han har förkylningsastma och jag vet att de kommer bli ett gäng jobbiga nätter nu i vinter, är det onödigt för mig börja med hennes metoder då han ändå kommer att bli väckt av sin hosta?

Som det ser ut nu så har min pojke alltid somnat med antingen tutten eller nu flaskan i mun. Så han vaknar mellan 3-5 gånger/ natt och vill ha mat. Ibland så somnar han om genom att ja stryker honom på kinden. Det går 1-2 flaskor välling/natt om man bortser den han får på kvällen när han ska somna för natten.

Ni som ogillar Anna Wahlgrens metoder, ok - har ni några andra metoder som fungerat?
    Ni som menar på att man ska vänta in tills barnet är redo behöver inte skriva något för era åsikter är jag inte intresserad av.

• Svar på tråden Ni som använt Anna Wahlgrens sömnmetod, se hit.
  • Flickan och kråkan

Jag ogillar AW:s metoder, men förstår också att man som förälder kan behöva sova. Jag hade provat att ta bort nattmaten utan att så att säga kompromissa på närheten. Jag har slutat nattamma båda mina när de varit cirka 8 månader....utan gråt och skrik. Har gått upp och vaggat istället. Urjobbigt för mig ett par nätter, men nöjda barn. Mina barn är dock burna barn (har inte använt vagn) så de var väldigt vana vid att vaggas och bäras till sömns, så de kanske nöjde sig lätt med famnen istället för tutten just därför.....svårt att veta. Att bara ligga och hålla om var inte att tänka på oavsett. Yngsta somnade vid bröstet på kvällen långt efter det att han slutat nattamma och långt efter det att han började sova hela nätter, så det verkar inte vara just hur de somnat som varit viktigt utan mer vanan att somna om vid uppvak med/utan mat.

Hoppas ni hittar en väg som fungerar för er. Lycka till .

• Ref

Hallonmun - Tack, ska gå in och kika där.

Frösöblomster - Precis. Jag har själv ogillat henne väldigt, men jag måste få en ändring på hans sömnbetende och få lite mer än 3,4 timmars sammanhängande sömn. Jag beundrar verkligen de föräldrar som orkar med detta i flera år. :) Precis. Jag vill ju att han ska kunna somna om själv och om man läser lite om hennes somna själv kur så ska man ju hålla på bebisen och buffa h*n i gumpen så det är ju ingen 5metoders man använder sig av. Men tur att de fungerar för dig =) Tack!

• Flickan och kråkan

Många med lite äldre barn = passerat separationsfasen, brukar tycka att "somna-utan-gråt" och Babywhisperer fungerar bra. Tar lite längre tid, men det är ju också vägar att gå om vill undvikna hårdare metoder.....liksom TASS. Finns ju många trådar om dessa sömnmetoder.

• Ref
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-06 11:42:16 följande:
    Många med lite äldre barn = passerat separationsfasen, brukar tycka att "somna-utan-gråt" och Babywhisperer fungerar bra. Tar lite längre tid, men det är ju också vägar att gå om vill undvikna hårdare metoder.....liksom TASS. Finns ju många trådar om dessa sömnmetoder.
    Ska ta en kik på det! Tack!!
  • Hallonmun

Det allra viktigaste oavsett vilken metod du väljer, är att du måste tro på den. Om du inte själv tror på det du gör, så märker barnet direkt att du är osäker, och då blir barnet med osäker på om det faktiskt är kroppsspråket eller handlingen som barnet ska följa.... och ha tålamod, inget sitter på en kvart....  prova inte lite här och lite där. Bestäm dig för vad du tror kan funka och fullfölj det, det är du som känner ditt barn bäst, men det är du som bestämmer och vägleder ditt barn till god sömn! Läs på, tänk och känn efter innan du börjar..... lycka till.

Google is my friend ♥
  • MalinEddie

Jag tycker inte om AW sovmetoder men är du intresserad av dom så kan du ju kika in på hennes hemsida.
    www.annawahlgren.com/index.php
    Videoklipp som beskriver metoden:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Vår son sov uselt och vi använde då PU/PD FRÅN babywhisper. Efter 2 dagar sov han 12 timmar i sträck. I ditt fall hade jag tagit bort maten först eller i alla fall tagit bort ett nattmål. Gör ni det så kanske det löser sig själv. Vår son vaknade varje halvtimme/timme för att bli vaggad tillbaka sömns vilket vi lyckades bryta med BW. Jag tror det handlar mycket om en vana i ert fall också. Om du är intresserad av BW kan du läsa här:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html
    Vi gjorde den till vår egen och tog inte bort napp och var inte superstrika med nåt schema. Tassmetoden liknar BW och kan kännas mindre krånglig kanske:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    För oss var det viktigt att finnas där för barnet i processen och inte lämna det ensamt med sin gråt och bland annat därför skulle inte SHN passat oss. Jag tycker dessutom illa om verktygen men man behöver ju inte ta i som AW gör på videoklippen.

• Verran75

AWs böcker är helt igenom skrivna med kärlek och den som läser dem kan bekräfta detta. Gå inte på andras ofta felaktiga omdömen när ni dömer en människa. Granska själva noga och genomtänkt istället så ska ni finna sanningen. Döm ingen ohörd, lita inte på missförstått skvaller.

Barnaboken och Sova hela natten har varit mina biblar för båda mina barn. Sovmetoderna fungerar perfekt om man läser på ordentligt noga och följer dem konsekvent. Mina barn skrattar sig till sängs, det är den mest underbara lycka jag kan känna som förälder. Lider med vänners barn som gråter och är förtvivlade innan läggdags, det är både grymt och helt onödigt.

Mina barn är nöjda. Det syns på dem. Folk kommenterar det ofta. Det beror inte på att jag är så bra, nejnej, det beror på att jag tillämpar AWs filosofi med dem.

Metoderna bygger på att man lugnar barnet genom olika vyssningstekniker. Man ingriper när barnet är ledset, det får barnet inte vara utan att man griper in och hjälper. Precis tvärt emot femminuternmetoden där man ju lämnar barnet med sig själv när det är utom sig av oro och skriker av ledsamhet. Femminutermetoden/skrikmetoden anser AW att är hemsk för barnet som då inte får några svar på sina frågor.

Har bara en sak att tillägga om metoderna, du måste vara riktigt ordentligt påläst innan du tillämpar dem. För att du ska ha rätt attityd, inte vackla och visa osäkerhet. Det känner barnet. Vid egna frågor, ställ dem på AWs forum på hennes hemsida.

Lycka till!

• Flickan och kråkan
    Verran75 skrev 2010-09-23 12:48:38 följande:

AWs böcker är helt igenom skrivna med kärlek och den som läser dem kan bekräfta detta.

Lite OT hamnar vi nu, men det är väl trots allt en värderingsfråga, eller hur.

Jag har läst böckerna....och inte minst de flesta av hennes artiklar som finns att tillgå på nätet, liksom väldigt mycket av det hon själv skriver på sitt forum. Jag delar INTE din uppfattning alls. Jag är med detta inlägg inte det minsta kritisk till dig som person eller hur ni har gjort med just era barn, utan kritisk till offentlighetspersonen AW. AW som privatperson har jag heller ingen åsikt om, jag känner henne inte som sådan. Förutom att jag inte delar hennes syn på barn (vilket självklart är en subjektiv fråga) så håller mycket av det hon skriver inte för källkritisk granskning (fast hon hävdar att hon vetenskapliga belägg), hennes metoder har fått hård kritik från svenska barnläkare samt BO och hon har kopplingar till rörelser som scientologerna. Det är också sanningen.
  • Verran75

Jag tror inte att du riktigt har läst hennes böcker helt igenom, det låter inte så. Mitt andra barn har legat ¨på mage med larm och hon har sovit ljuvligt, jag riskerar inte hennes liv för det enligt vad vissa barnläkare vill tro.

Nu tänker jag inte skriva mer här, det är inte roligt att hela tiden få stå upp för henne. HON ÄR BÄST på vad barn behöver. Jag LIDER som sagt med alla barn som har föräldrar som inte förstår det som är helt fantastiskt.

NJUT av barnen enligt AW. Barn ska NJUTAS. Anna Wahlgren måste vara sänd från ovan, en barnens beskyddare, om du frågar mig.

Jag orkar inte argumentera mer. Det är lönlöst med såna som du. Glöm vad jag skrivit, du behöver inte kommentera mig mer.

Godnatt

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-23 16:02:09 följande:
    Lite OT hamnar vi nu, men det är väl trots allt en värderingsfråga, eller hur.

Jag har läst böckerna....och inte minst de flesta av hennes artiklar som finns att tillgå på nätet, liksom väldigt mycket av det hon själv skriver på sitt forum. Jag delar INTE din uppfattning alls. Jag är med detta inlägg inte det minsta kritisk till dig som person eller hur ni har gjort med just era barn, utan kritisk till offentlighetspersonen AW. AW som privatperson har jag heller ingen åsikt om, jag känner henne inte som sådan. Förutom att jag inte delar hennes syn på barn (vilket självklart är en subjektiv fråga) så håller mycket av det hon skriver inte för källkritisk granskning (fast hon hävdar att hon vetenskapliga belägg), hennes metoder har fått hård kritik från svenska barnläkare samt BO och hon har kopplingar till rörelser som scientologerna. Det är också sanningen.
    Jag håller med dig. Jag har läst både SHN och BB och känner inte alls som Verran för AW.
  • mamma to be
    Verran75 skrev 2010-09-23 12:48:38 följande:

Har bara en sak att tillägga om metoderna, du måste vara riktigt ordentligt påläst innan du tillämpar dem. För att du ska ha rätt attityd, inte vackla och visa osäkerhet. Det känner barnet. Vid egna frågor, ställ dem på AWs forum på hennes hemsida.

Jag har gjort sova hela natten kuren på min äldsta son när han var 13 mån (1,5mån innan jag skulle börja jobba, mitt i förkylningssäsongen). Vi valde däremot att göra den vid ett tillfälle när han var frisk för som Verran skriver här ovanför så är det viktigt att vara "säker" i det man gör för att det ska fungera.(Då vill man inte fundera på om barnet behöver något extra stöd pga förkylningen)
     Anna W skriver själv att  nyckeln är att vara säker och att det då antagligen inte spelar roll vad el vilken metod man gör, så länge du är säker och konsekvent.
    Eftersom detta är lättare sagt än gjort om man inte har tydlig struktur och en plan, är min egen tes att det  är därför hon är så strikt med klockslag och åtgärder.

Jag tycker det är viktigt att säga detta som många inte tycks förstå att barnen sover utmärkt, men har de hög feber etc så vaknar de självklart och behöver kanske stöd. Min son vaknar då oftare och skriker till, .men kan många gånger somna om själv. Mår han riktigt dåligt kanske han vill komma upp í famnen ett tag, men vill sen själv ner i sängen igen för att sova vidare. Då får han självklart göra det och han är en så pass säker sovare att det inte påverkar sömnen när han är frisk.

Hur lång tid det tog innan han sov hela natten kommer jag inte helt ihåg. Det jag minns är att han redan första natten somnade på 10 min kl 19:30 och sedan hade ett rekordsömnpass på 8h fram till 04. Sedan vara det gnöl ca en gång i timmen fram till 07 när han skulle gå upp och just "vargtimmen" tog nog kanske 2 mån att komma helt underfund med, men det var å andra sidan bättre än vad det någonsin varit tidigare redan efter första natten.

Sist vill jag säga att jag själv är läkare. Jag tvekar inte att använda hennes metoder om jag är påläst och har sunt förnuft KRING ETT ÅRS ÅLDER dvs. Vid denna ålder är risken för plötslig spädbarnsdöd mycket liten, endast något enstaka fall konstaterat. (mina barn sover dessutom ändå själva på mage vid den åldern) Däremot lägger jag INTE ett litet barn på mage, inte ens med larm. Jag tror faktiskt att det är ffa det här med magläge som hon fått kritik från av barnläkare.

Så.. För att göra en kortversion av detta långa inlägg så tycker jag att du ska köra på SHN. Tragglade själv med somna utan gråt i månader utan att få något nöjsamt resultat. Babywhisperer har fungerat bra för en väninna till mig. Själv tycker jag att det är samma som Anna Wahlgren, men du stännar hos barnet, vilket kanske kan passa vissa. Försökte babywhisperer på min yngsta tjej, men hon tyckte inte alls om att bli upp-plockad hela tiden som babywhisperer föreslår, utan vill vara kvar i sängen med mina händer ovanpå sig (Anna Whalgrens solfjäder), men jag tror att det är någon av dessa metoder du ska köra om jag får säga min åsikt.

Svar på dina frågor enl mig:
    1)Sov hela natten utan "ramsor" efter ca 2 mån
    2)Tycker du ska vänta tills han är frisk, men inte vara rädd för att han ska bli förkyld i vinter. Vaknar mer då gör alla barn, men då har ni utarbetat ett sätt som han gillar för att blir lugnad och somna om.
    3)Ett års ålder är en utmärkt ålder att köra SHN. Man märder tydligare när barnet verkligen är ledsen, arg eller bara tramsar. Sover de inte bra då kommer det att ta LÅNG tid innan de gör det (år alltså).
    Själv tror jag att det är svårt att göra kuren på äldre barn, så passa på nu!!

• lindlund

För oss tog det tre nätter med SHN innan barnet (7 mån) sov hel natt. Fantastiskt skönt både för barnet och trötta föräldrar. Vårt barn sover på sida, ej på mage, och det fungerar utmärkt att använda metoden ändå.

• mamma to be

För oss gick det egentligen också snabbare än 2 mån, men det var då "bakslagen" var över och vi inte behövde kämpa med den sista halvtimmen på morgonen, men hela nätter kom ju snabbare. Kanske inte så snabbt som 3 nätter dock. Var nog för snabb med att ramsa och gå in kanske..

• Flickan och kråkan
    Verran75 skrev 2010-09-23 20:18:35 följande:

Jag tror inte att du riktigt har läst hennes böcker helt igenom, det låter inte så. Mitt andra barn har legat ¨på mage med larm och hon har sovit ljuvligt, jag riskerar inte hennes liv för det enligt vad vissa barnläkare vill tro.

Nu tänker jag inte skriva mer här, det är inte roligt att hela tiden få stå upp för henne. HON ÄR BÄST på vad barn behöver. Jag LIDER som sagt med alla barn som har föräldrar som inte förstår det som är helt fantastiskt.

NJUT av barnen enligt AW. Barn ska NJUTAS. Anna Wahlgren måste vara sänd från ovan, en barnens beskyddare, om du frågar mig.

Jag orkar inte argumentera mer. Det är lönlöst med såna som du. Glöm vad jag skrivit, du behöver inte kommentera mig mer.

Godnatt

Vet du vad. Jag tror faktiskt inget mer behöver sägas heller. Ditt inlägg visar på precis på ett av de stora problemen med AW. Jösses! Jag njuter också......MED mina barn, men deras uppgift är INTE att avnjutas eller göra mig lycklig. Jag lever inte genom mina barn. Jag lever med dem. Jo då, jag har läst AW helt igenom ....och jag har förstått alldles förträffligt. Nej, någon argumentation vill/kan inte heller AW ta.....jag undrar varför .

Inte bara barnläkare har varit kritiska (magläge), utan även BO.....och då handlar det INTE om magläget utan om auktoritära metoder.
  • 1969
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-24 07:44:43 följande:
    Jag njuter också......MED mina barn, men deras uppgift är INTE att avnjutas eller göra mig lycklig.
    DET har du ju väldigt rätt i  

Men jag tänker att om man går omkring och känner att det blivit ett straff att ha barn, och kanske t.o.m. börjar få svårt att ta hand om sitt barn, då kan det AW skriver vara en aha-upplevelse. Att strukturera livet, ta ledningen lite mer, och vända kaos till ett normalt liv. De tvärsäkra råden kan kännas befriande då.

Jag tror att du är en stark kvinna, och det framstår säkert som obegripligt hur man kan tillrättalägga sin tillvaro med barnen efter någon halvtokig 9-barnsmammas schema  

Själv har jag läst mycket AW, i brist på annat kan jag säga, och fick skära med stora kniven i boken för att det skulle passa mig. Men hon har många poänger varav dessa är de jag anammat:
    Rutiner, förutsägbarhet är högt uppskattat - i alla fall av mina barn Nattramsa, magläge och buffning Mat, mat, mera mat - sen sova länge Social delaktighet, få barnen att känna att de bidrar Utevistelse Total bannlysning av pekpinnar, aja-bajor och nej-sägelser
    Och dessa har jag inte anammat:
    Schema strikt efter klockan - som upplagt för besvikelse 3-4 timmar mellan amning efter 2 månader - funkar inte med fullamning Att stå utanför och ramsa rummet när bebisen skriker - jag vill vara där så klart Ensamlek mot barnets vilja
    Jag har burit mycket i sjal och sele, för att det är så mysigt. Enligt AW så ska man ju inte bära annat än som transportmedel. Ja, vissa saker hon säger är onekligen tossiga. Sen lillen var 8 månader har jag läst en hel del BW istället.
  • 1969
    Att stå utanför och ramsa rummet 
    Ramsa rummet?? Vad är det?

Utanför rummet rummet och ramsa, menade jag mest troligtvis.
Svar på tråden Ni som använt Anna Wahlgrens sömnmetod, se hit.