flytta långt med barn
Hej!
Vi är en familj med tre barn i åldrarna 2, 7 och 11 år. Vi har bott i vår nuvarande bostad i ca 10 år. Vi bor långt från våra respektive släkter, min mans släkt bor drygt 50 mil bort och min släkt bor ca 30 mil bort. Vi har i perioder pratat om att vi inte tycker det känns bra att ha så långt till släkten och vi har ibland funderat på att flytta. Under slutet av våren och nu under sommaren har dessa tankar vuxit sig allt starkare. Min man vill inte flytta ner till min släkt, men jag kan tänka mig att flytta upp till hans. Men vi funderar över en del saker kring våra barn. Det känns som att det är viktigt att vi inte förstör eller påverkar deras liv negativt. Därför har jag några frågor som vi behöver få svar på:
Kan/ska vi ta upp våra funderingar på att flytta med våra barn (alternativt det äldsta barnet) innan vi har bestämt om vi ska flytta?
Jag förstår givetvis att det inte är barnen som ska bära ansvaret för vårt beslut, men jag undrar ändå hur viktigt det är att anpassa sig efter barnen om de uttryckligen säger att de inte vill flytta?
Om vi inte ska samtala med barnen innan vi bestämt hur vi gör, när och hur långt i förväg ska vi då prata med barnen om att vi ska flytta upp till farmor och farfar och kusinerna?
När är det mest lämpligt att flytta, om det nu blir aktuellt? Spelar det t.ex. roll om vi flyttar mitt i en skoltermin, under jullovet, eller under sommarlovet?
Barnen går just nu i en mycket liten lantortsskola, men vi har funderingar på att flytta till en tätort om det blir aktuellt. Kan det bli för stor omställning?
Ja, det är svårt att formulera frågor så att det vi verkliigen funderar på kommer fram, men jag är tacksam för svar!