• fönster mot vägen

Lek kompis till dottern ljuger hela tiden!!!!

Dottern är 5 år. Hon har en lek kompis här lite då och då som går på samma dagis, de är lika gamla.

Har märkt de senaste gångerna att denna flicka ljuger om något varje gång. Förra gången hon var sa hon att min dotter hade sagt jävla unge till henne. Detta är ord vi ALDRIG använder här hemma!

Frågade dottern vad som hade hänt och då sa hon att det var den andra flickan som hade sagt det till henne istället.

Idag sa flickan att min dotter hade rivit henne i ansiktet....sen helt plötsligt ändrade hon sig och sa att dottern hade slagit henne istället???

Detta är något vi aldrig gör här hemma o dottern varken slår eller rivs. Så jag tror helt enkelt inte på henne..då hon också ändrade sin lilla historia.

Däremot är det något den andra flickan gör så fort det är något som inte passar henne. Har själv sett henne bita sin lillebror i ansiktet, slå han och putta han,klämma han i en bildörr mm. Har också sett henne få värsta utbrott när mamman hämtar henne. Och jag vet att hemma hos dem så används det fula ord o skriks en hel del. Vet att flickan ofta åker i säng..är någon form av skamvrå då hon gjort fel. Något sånt har vi inte ens hos oss då vi ej har de problem med vår dotter.

Förra gången flickan var här så skulle jag köra hem henne. Bad båda två att plocka upp på rummet innan vi åkte. Efter en stund kommer dottern o säger att kompisen ej plockar upp utan bara sitter o leker. Går o kollar och då sitter hon på golvet och leker som ingenting. Sa till henne att plocka undan men det gör hon inte.Förklarar för henne att jag vill inte behöva ringa hennes mamma o förklara att vi kommer komma sent för att hon hjälper till att städa. Dottern plockan undan under hela tiden. Sen säger flickan: varför ska jag plocka undan? frågar om hon lekt med sakerna o tagit fram dem? svarar: ja det har jag. Då säger jag att då ska hon också plocka undan efter sig för så gör vi här hemma. Ändå sitter hon bara o glor rakt fram. Fick säga till henne flera gånger till att plocka undan innan hon gjorde det!!!!

Och jag är ingen godtrogen mamma som bara tror det bästa om min dotter. Men jag vet att hon varken använder fula ord eller slås av sig. För så gör vi helt enkelt inte här hemma. Dottern ville inte uttala orden jävla unge utan sa bara att kompisen hade sagt fula ord!!! 

Förra gången pratade jag med mamman om att flickan ej hade velat plocka upp. Och då sa hon att det hade hon kunnat räkna med då hon aldrig vill göra det hemma heller. Utan  det slutar alltid med att mamman gör det.

Var bara tvungen att gnälla av mig lite. Då jag tycker synd om min dotter när hon blir anklagad för allt möjligt av henne.  Men för det mesta leker de snällt ihopa.

• Svar på tråden Lek kompis till dottern ljuger hela tiden!!!!
  • Tiingen

Kände att jag måste svara här...
    Nu har jag inga egna barn ännu, väntar mitt första nu i oktober. Så egentligen har jag ingen egen erfarenhet, mest en massa tankar om hur jag vill att saker och ting ska bli sen.
    Jag och min sambo pratar hela tiden om just uppfostran, regler och hur man INTE vill ha det och är rörande överrens. HUR man sen kommer dit får bli en senare fråga...
    Nu har du ju ingen fråga med ditt inlägg utan mest en ventilering. Jag tycker du reagerar helt rätt.
    Min tanke kring detta beteende:
    Kompisen är troligtvis väldigt bortskämd. Van att få all uppmärksamhet och sin vilja igenom. Mamma kapitulerar väldigt ofta av olika anledningar. Jag ska inte spekulera i varför eller hur på något sätt...

Jag funderar så här - om man gör "städningen" til en naturlig del i lekandet redan från början kanske det underlättar. Eller om man strax innan "läggdags-runtinerna" gör det till en liten grej att först lägga tillbaka alla saker så kanske det blir mer naturligt.
    Sen är det ju så att om någon släkting ex passar ens barn eller om det leks hos någon annan så ska iallafall mina barn veta att det är DERAS regler på stället som gäller. Det ska inte trixas med att "Inte vilja borsta tänder" eller "Jag ska bara" för att man är borta...

Men som sagt - ingen egen erfarenhet ännu.. får väl återkomma om 5 år och berätta hur det blev av med det hela.. Skrattande

• TwistedSister

Angående städningen så är det ju inte alla barn som måste hjälpa till att städa hemma och jag tänker inte lägga några värderingar i vad som är bäst i det fallet utan det får väl varje förälder avgöra själv, men den här flickan, hon kanske inte vet riktigt hur man städar. Blir osäker på vart hon ska lägga alla saker och så.
    Min son har väldigt svårt att städa också, och det beror på att han har problem med arbetsminnet så han glömmer vad han håller på med hela tiden och då får man sitta med och hjälpa honom med att komma ihåg vad han ska göra. Ta upp bilen, lägg den i bil-lådan, samla ihop de där legobitarna, lägg dem i legolådan osv. Kanske du behöver vara med och hjälpa flickan om du vill att hon ska städa.  
    Annars när min son haft kompisar hemma ibland som absolut inte vill städa och jag inte orkar hålla på å tjata på dem så skiter jag i det och städar själv istället så inte sonen ska behöva städa extra för att han har haft en kompis hemma.
    Barn som ljuger brukar jag ta med en nypa salt, men jobbigt när de skyller ifrån sig saker på andra och det skapar missförstånd men då får man bara sätta sig och försöka reda ut det. Hon ljuger väl säkert för att hon är rädd att du ska bli arg för något, och det kan man ju känna förståelse och medkänsla inför. Sen att det blir så fel när man ljuger sådär, det har ju inte ett barn riktigt begrepp om än. 

• vittra

Om denna familj är en familj som lätt tar till "sängen" som straff istället för att lösa konflikter och uppmärksamma barnet och de problem som finns, så kan det mycket väl vara så att barnet de facto får väldigt lite uppmärksamhet överlag. Framförallt positiv sådan. Barn som söker uppmärksamhet ljuger ofta på just det där viset, de märker att de får reaktion om de säger att någon har gjort något dumt mot dem. Detta är ju inget som du och din familj kan göra något åt, förutom givetvis att göra precis som du gjorde och hålla på de regler som ni har i ert hem. Utan det här är ju något som kommer av den miljö hon har hemma hos sig.

Det är synd att föräldrarnas bristande uppfostran ska leda till att andra barn och familjer drabbas på det här sättet, och det gäller ju både sånt som att städa (och framförallt att hon inte respekterade att det var så man skulle göra hos er) eller att slåss och säga dumma saker osv. Huruvida hon städar hemma hos sig är väl egentligen ovidkommande, men ska man fostra barn så bör man ju fostra dem till att ta hänsyn till andra. Tror inte man lyckas så bra med det genom time-out metoder där flickan åker i säng så fort föräldrarna tycker att något är fel...

Föresten så kan det ju vara värt att testa att ge flickan extra mycket positiv uppmärksamhet och uppmuntran när hon är hos er, kanske hon inte känner lika stort behov av att ljuga då?

• Louise Hbg

Får kompisen rätt tid hemma att bli sedd och hörd...? Kanskeär det en del av trottsen hon uppvisar. jag hade själv blivit fullkomöligt galen på denna kompis, men leker de för vrigt bra så kanske får man som förälder vara mer synlig i leken när jusrt denna kompis är med hemma. Kanske är det så att kompisen får mycket mer rutiner etc genom att vara hos er... eller ur man ska förklara) för visst har inte alla barnen en väl strukturerad vardag...

Tålamod och åter tålamod....

Svar på tråden Lek kompis till dottern ljuger hela tiden!!!!