• Fru U

Hjälp! Hur länkar man en cell i excel till word??

Det jag vill göra är att ta information från ett excel-arbetsblad och infoga på ett kuvert i word.

Det är alltså flera celler (i en kolumn) som jag vill infoga på vars ett kuvert.

Svårt att förklara men jag hoppas det går att förstå.

Jag har fått tipset att "men lägg in det som sidnr" och ja, jo det kan jag ju göra för att få den numrering jag vill men det hade varit bättre om jag lärt mig hur man gör ordentligt.

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Hjälp! Hur länkar man en cell i excel till word??
  • Fru U

Inga data-smarta här dagtid?

Svaren bor i hjärtat
  • Guldrosen

Är det ett adressregister i excel som kopplas till ett worddokument?

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Fru U
    Guldrosen skrev 2010-08-06 13:38:30 följande:
    Är det ett adressregister i excel som kopplas till ett worddokument?
    Njae.

Jag har ett arbetsblad med 5 kolumner och x antal rader.

Det är informationen i kolumn2:s celler jag skulle vilja överföra till kuvert. (informationen ska hamna ungefär på samma ställe som man skriver en adress)

Förenklat kan man säga att det är siffrorna 1 - 50 jag vill överföra från 50 individuella celler.

Jag vill helst länka eftersom det är ett återkommande moment. Jag har en mall i excel som jag fyller i och sparar med olika namn (så klart eftersom det blir olika arbetsböcker).

jag är skitdålig på excel och jag är inte van vid nya word (jag lärde mig word på den tiden man körde win95 ) men jag försöker lära mig
    Svaren bor i hjärtat
  • Guldrosen

Utan att riktigt veta vad du menar tror jag att du kan använda dig av "Koppling av dokument" som finns i Word.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Fru U
    Guldrosen skrev 2010-08-06 14:43:28 följande:
    Utan att riktigt veta vad du menar tror jag att du kan använda dig av "Koppling av dokument" som finns i Word.
    Fast jag får inte det att fungera med att koppla till en enskild cell i ett excelblad/exceldokument.

Tänkte jag skulle testa att göra kuverten i excel, länka inom ett dokument är ju inte lika svårt.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Nån som har nån idé?

Svaren bor i hjärtat
  • Nissesprangförbi

Öppna Word

Öppna Excel

Skriv nått i en cell i Excel

Markera cellen med Ctrl+C

Sätt markören på rätt plats i Word , Högerklicka välj att "Länka och behåll källformatering"

Spara båda dokumenten. Du får sedan frågan varje gång du öppnar word om att länka. Svara ja

Om du vill byta excelark:

Kopiera excelarket (så all ny länkdata hamnar rätt)

Koppla om detta i wordokumentet genom att högerklicka på en "länk" och välj "Länkat Kalkylbladet" och sedan "Länkar". Där ser du alla länkar i dokumentet och välj alla och peka in dom mot ett nytt excelark

Svar på tråden Hjälp! Hur länkar man en cell i excel till word??