• Fru U

Får jag tillrättavisa DITT barn?

Trådavknoppning

Om jag ser din unge göra något fel (olagligt) får jag tillrättvisa barnet och om barnet inte slutar ta tag i ärmen och gå bort med ungen till dig.

Eller ska jag bara säga till ungen och hoppas på det bästa?

"jag" ska i denna diskussion inte tolkas som Fru U utan som alla andra som inte är släkt med din unge.

Svaren bor i hjärtat
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-06 15:48
    Förtydligande: jag pratar inte om att släpa ungen efter sig, utan om att ta tag i ärmen (inte armen) (de flesta barn följer med frivilligt då) och bara om barnet inte vill sluta göra det som är väldigt fel (som att kasta sten på djur)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-07 11:12
    Det handlar absolut inte om att bruka våld på barn. Det handlar inte heller om att "bita huvudet" av barn, dvs skälla ut dem efter noter och skrämma dem för all tid och evighet.

Det handlar om normala människor som kan säga till med normala ord i normal (_lite_ sträng) ton.
  • Svar på tråden Får jag tillrättavisa DITT barn?
  • Stor mamma

Ja du får tillrättavisa minunge och gärna inormera mig om vad felet var

• Eshka

Be my guest! Har jag inte full koll på min unge (vilket en normal icke supermänniska omöjligt kan ha alla gånger) så är jag bara tacksam om andra vuxna kan vara där och "hjälpa till". Däremot skulle jag gärna vilja veta vad som hänt av den vuxne själv då barn om de ska återberätta något gärna vill överdriva till deras egna fördel.

• mama84

Ifall jag inte är med så får du tillrättavisa mitt barn på ett sakligt sätt...du får inte ta tag i mitt barns arm och dra bort honom till mig. Ifall han inte lyder dig så får du själv komma bort till mig och förklara läget så jag kan ta över. Jag tror att inte att man ska försöka uppfostra andras barn då man i regel inte vet vad för problematik som kan ligga bakom, kanske har mitt barn precis genomgått ett trauma eller har något funktionshinder som du inte vet vilket kan försvåra situationen.

Jag tror på att föräldrar emellan kan ha kontakten, men tillrättavisningen ska i största möjliga grad ske av föräldern själv ifall det är möjligt. 

• Wagram

Saga till, ja, men jag vill inte att nagon framling ror mitt barn, sa i sa fall far "du" garna komma och hamta mig istallet for att dra mitt barn i armen till mig.

• Thegran

Ja, om jag själv inte är alldeles i närheten och ser vad hon gör, så blir jag glad om den som ser vad hon gör för fel tillrättavisar henne och informerar mig

det behöver inte vara något olagligt heller för att det ska vara ok. det räcker gott att det inte är ett lämpligt beteende.

• Stor mamma

Jag tycker det är helt okay om man tar barnet till föräldern i ett läge där barne kanske gör nått som kanske till o med kan vara livsfarligt för dess hälsa

• Johanna 1977

Jag tror på idén att det krävs ett helt samhälle för att uppfostra ett barn. Alla människor behöver visa barn i sin omgivning hur man beter sig och vad som är fel.
    Tycker absolut att man ska kunna tillrättavisa andras barn men man får ju inse att man som främling framstår som mycket mer skrämmande än de egna föräldrarna (i de flesta fall) och kanske inte behöver ta i och skälla i första taget.

Jag tycker det är jätte bra om främlingar säger till min dotter att hon beter sig fel om det är så att det hon gör berör dem. Tillrättavisningar gör sig alltid bäst där och då det händer. Inte 3 minuter senare när ungen "sprungit vidare."

• Vi 2 blir 3
    Eshka skrev 2010-08-06 15:14:35 följande:
    Be my guest! Har jag inte full koll på min unge (vilket en normal icke supermänniska omöjligt kan ha alla gånger) så är jag bara tacksam om andra vuxna kan vara där och "hjälpa till". Däremot skulle jag gärna vilja veta vad som hänt av den vuxne själv då barn om de ska återberätta något gärna vill överdriva till deras egna fördel.
    Håller med Eshka, tillrättavisa gärna och informera mig om vad felet är så även jag får tillrättavisa.
Svar på tråden Får jag tillrättavisa DITT barn?