• Fru U

Får jag tillrättavisa DITT barn?

Trådavknoppning

Om jag ser din unge göra något fel (olagligt) får jag tillrättvisa barnet och om barnet inte slutar ta tag i ärmen och gå bort med ungen till dig.

Eller ska jag bara säga till ungen och hoppas på det bästa?

"jag" ska i denna diskussion inte tolkas som Fru U utan som alla andra som inte är släkt med din unge.

Svaren bor i hjärtat
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-06 15:48
    Förtydligande: jag pratar inte om att släpa ungen efter sig, utan om att ta tag i ärmen (inte armen) (de flesta barn följer med frivilligt då) och bara om barnet inte vill sluta göra det som är väldigt fel (som att kasta sten på djur)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-07 11:12
    Det handlar absolut inte om att bruka våld på barn. Det handlar inte heller om att "bita huvudet" av barn, dvs skälla ut dem efter noter och skrämma dem för all tid och evighet.

Det handlar om normala människor som kan säga till med normala ord i normal (_lite_ sträng) ton.
  • Svar på tråden Får jag tillrättavisa DITT barn?
  • Lindreas
    Fuskmamma skrev 2010-08-06 20:00:33 följande:
    Om mitt barn någonsin skulle göra något så här dumt (Vilken hon/han inte skulle) men OM det skulle bli en bil repad eller en ruta krossad då betalar jag för kostnaderna inga problem men kan tyvärr inte med att någon tar tag i mitt barn.
    Resonerar du likadant om ditt barn håller på att rusa rakt ut i vägen och någon rycker tag i barnets arm för att stoppa?
  • ploten
    Om mitt barn någonsin skulle göra något så här dumt (Vilken hon/han inte skulle) men OM det skulle bli en bil repad eller en ruta krossad då betalar jag för kostnaderna inga problem men kan tyvärr inte med att någon tar tag i mitt barn.
    Jag tror du ska akta dig för att säga "vilket han/hon inte skulle". Man vet aldrig vilka överraskningar barnen bär på. Min syster intygade också att hennes dotter aldrig skulle repa en bil, men tre minuter senare var det ett faktum.
  • Fuskmamma
    Mariohn skrev 2010-08-06 20:04:47 följande:
    Du hade dessvärre inte kunnat göra mycket åt saken. Jag hade flyttat ditt barn. Vad skulle du göra? 
    Vad jag hade gjort? Hum, Beror nog på vilket sätt du hade flyttat henne. Hade du gjort illa henne genom att ta hårt i henne?
  • Fuskmamma
    ploten skrev 2010-08-06 20:06:07 följande:
    Jag tror du ska akta dig för att säga "vilket han/hon inte skulle". Man vet aldrig vilka överraskningar barnen bär på. Min syster intygade också att hennes dotter aldrig skulle repa en bil, men tre minuter senare var det ett faktum.
    Mycket möjligt men den dagen den sorgen ;)
  • Fuskmamma
    Lindreas skrev 2010-08-06 20:06:05 följande:
    Resonerar du likadant om ditt barn håller på att rusa rakt ut i vägen och någon rycker tag i barnets arm för att stoppa?
    Då tillrättavisar man inte någon annans barn då hjälper man någon annans barn. Det är det där med att tillrättavisa jag har svårt för.
  • Lindreas
    Fuskmamma skrev 2010-08-06 20:08:38 följande:
    Då tillrättavisar man inte någon annans barn då hjälper man någon annans barn. Det är det där med att tillrättavisa jag har svårt för.
    Men varför? Om du inte är där och ditt barn kastar sten på någons bil, får man inte tillrättavisa då? Naturligtvis genom att först använda rösten, och om det inte hjälper, rent fysiskt ta tag i ungen?
  • Fuskmamma
    Lindreas skrev 2010-08-06 20:09:55 följande:
    Men varför? Om du inte är där och ditt barn kastar sten på någons bil, får man inte tillrättavisa då? Naturligtvis genom att först använda rösten, och om det inte hjälper, rent fysiskt ta tag i ungen?
    Njae.. Jag vill inte att någon annan tar tag i mitt barn. Skulle olyckan vara framme så ta det med mig som vuxen då ist.
  • idiblon yes
    Jag skiter i vilket, cooling.
    FL är guld.
  • Mariohn
    Fuskmamma skrev 2010-08-06 20:07:00 följande:
    Vad jag hade gjort? Hum, Beror nog på vilket sätt du hade flyttat henne. Hade du gjort illa henne genom att ta hårt i henne?
    Skulle aldrig falla mig in att göra ett barn illa. Hade hon stått och repat min bil hade jag insett direkt vilka slöägg till föräldrar hon hade och sprungit fram och flyttat undan henne, satt mig på huk och sagt att så får man inte lov att göra och frågat om hon inte var med någon vuxen och vart denne vuxna befann sig. 
  • Lindreas
    Fuskmamma skrev 2010-08-06 20:10:54 följande:
    Njae.. Jag vill inte att någon annan tar tag i mitt barn. Skulle olyckan vara framme så ta det med mig som vuxen då ist.
    Men för att föra hem ditt barn till dig och berätta vad som har hänt?
Svar på tråden Får jag tillrättavisa DITT barn?