• Winglur

Avla trots navelbråck?

Jag har precis fått hem min hund, född med navelbråck.
    Jag vet att man inte ska avla på hundar med bråck, och har inte planerat att göra det heller.
    Men tjejen som jag köpte hunden av sa att om man opererar bråcket först, så kan man avla på henne ialf. Jag känner mig inte riktigt säker på det.
    Någon som vet om det stämmer?

Jag vet att jag borde fråga en veterinär, men jag frågar mest av ren nyfikenhet. 

• Svar på tråden Avla trots navelbråck?
  • Lathundarna

Absolut inte! Iaf inte om det handlar om seriös renrasavel.

• MSL

Håller med. Navelbråck visar att hunden har en försvagad bukvägg, vilket är ärftligt och kan innebära större problem i nästa generation. Det säger sig väl själv att man inte kan operera bort ett genetiskt fel. Däremot kommer din hund inte lida av detta om operationen går bra.

• Winglur

Det var det jag tänkte!
    Det var ju j'vla dumt sagt av henne då, om det hade varit fel person som köpt hunden...

Operationen behövs inte egentligen, det är så pass litet så det är bara kosmetiskt,
    men om det hade varit riskfritt att avla på henne hade jag möjligtvis opererat, för att sedan ta en kull. 

• Zaria

Ah så sa vår uppfödare med, hunden var egentligen från en riktigt fin kull men denna blev lite som hon blev, uppråttstående öron och ett litet navelbråck, fick tipset att tejpa ner hennes öron och operera bort navelbråcket så skulle hon bli lika fin och duglig för avel som resten av kullen...Suck på dem

• Winglur
    Zaria skrev 2010-08-06 21:28:07 följande:
    Ah så sa vår uppfödare med, hunden var egentligen från en riktigt fin kull men denna blev lite som hon blev, uppråttstående öron och ett litet navelbråck, fick tipset att tejpa ner hennes öron och operera bort navelbråcket så skulle hon bli lika fin och duglig för avel som resten av kullen...Suck på dem
    Men fy... :/
  • Zaria
    Winglur skrev 2010-08-06 21:29:12 följande:
    Men fy... :/
    Kan tillägga att vi inte gjorde något alls av det där mer än att masserade navelbråcket som de sista åren växte.
    Hon fick vara en lite mindre Dvärgschnauzer med upprättstående öron och ett litet navelbråck helt enkelt. Tror mest de sa så för att slippa sänka priset så mycket då de andra valparna kostade skjortan och denna kostade nästan lika mycket trots sina fel och trots att hon inte gick att ställa ut och avla på, ett styggt trick
  • Winglur
    Zaria skrev 2010-08-06 21:34:36 följande:
    Kan tillägga att vi inte gjorde något alls av det där mer än att masserade navelbråcket som de sista åren växte.
    Hon fick vara en lite mindre Dvärgschnauzer med upprättstående öron och ett litet navelbråck helt enkelt. Tror mest de sa så för att slippa sänka priset så mycket då de andra valparna kostade skjortan och denna kostade nästan lika mycket trots sina fel och trots att hon inte gick att ställa ut och avla på, ett styggt trick
    Jisses... :/

• hmcc

Har en jycke med navelbråck och det var inte helt enkelt att hitta info huruvida man fick det eller inte då jag köpte henne.

Reglerna kanske är tydligare nu.

Hursom så var hon inte nåt avelsmateriel iallafall så jag kastrerade henne så jag behöver inte fundera på det.

• lindaha

Man ska aldrig avla på navelbrock då det är ärftligt. Många valpar föda tom med tarmpaketet utanför magen
    Dessutom kan mammans mage spricka upp av brocket om det vill sig illa.

• Lathundarna
    lindaha skrev 2010-08-06 22:41:20 följande:
    Man ska aldrig avla på navelbrock då det är ärftligt. Många valpar föda tom med tarmpaketet utanför magen
    Dessutom kan mammans mage spricka upp av brocket om det vill sig illa.
    Plus att hundar vars bråck växer kan råka ut för att tarmen "trillar ner" vilket är oerhört smärtsamtt (enl vet då cavalieren här kommer få op pga navelbråck som just växer).
  • Zaria
    Winglur skrev 2010-08-06 21:37:24 följande:
    Jisses... :/

Japp, jag var bara 13 år när jag fick henne, idag hade jag velat trycka på att de kunde erkänna att denna hund blir ingen utställningschampion, därav att vi sänkt priset, istället för att "med dessa ingrepp blir din hund lika fin som de andra, och vi höjer priset"
  • LjubaviMoja

Min uppfödare sa att navelbråcken kunde gå bort t.om och att man kan avla fast att hon har navelbråck. Har aldrig hört att de bara kan gå bort sådär. Och avla kommer jag ändå inte göra då jag tycker att hon är för liten.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Lathundarna
    LjubaviMoja skrev 2010-08-08 17:38:26 följande:
    Min uppfödare sa att navelbråcken kunde gå bort t.om och att man kan avla fast att hon har navelbråck. Har aldrig hört att de bara kan gå bort sådär. Och avla kommer jag ändå inte göra då jag tycker att hon är för liten.
    Har man tur kan det "växa tillbaka", men inte heller de hundarna ska man avla på. Det finns ju trots allt där.

Förstår inte varför så många uppfödare av renras så ofta påstår att det är okej att avla på, de borde väl vara rädda om sitt rykte? Obestämd
  • LjubaviMoja
    Lathundarna skrev 2010-08-08 17:40:50 följande:
    Har man tur kan det "växa tillbaka", men inte heller de hundarna ska man avla på. Det finns ju trots allt där.

Förstår inte varför så många uppfödare av renras så ofta påstår att det är okej att avla på, de borde väl vara rädda om sitt rykte? Obestämd
    Nu är min inte renras hon är 75% chihuahua men ändå , ska man avla så borde man kunna mer kan man tycka.
  • Lathundarna
    LjubaviMoja skrev 2010-08-09 12:21:24 följande:
    Nu är min inte renras hon är 75% chihuahua men ändå , ska man avla så borde man kunna mer kan man tycka.
    Ja, jag tänkte just på alla de renrasuppfödare som kläcker ur sig att det bara är att operera och sen är det avelsmaterial. De verkar inte rädda om vare sig sitt rykte eller de hundar de avlar fram.
  • LjubaviMoja
    Lathundarna skrev 2010-08-09 20:06:19 följande:
    Ja, jag tänkte just på alla de renrasuppfödare som kläcker ur sig att det bara är att operera och sen är det avelsmaterial. De verkar inte rädda om vare sig sitt rykte eller de hundar de avlar fram.
    Nä det är rätt tragiskt.
Svar på tråden Avla trots navelbråck?