• Anonym

Jag blöder när jag bajsar!!!

Hejsan.....

I två dagar har jag nu märkt att jag börjar blöda när jag bajsar.  När jag torkar mig så är det som om jag hade mens i röven.

Det är bara i samband med att jag gör nummer två, och det kommer inget blod alls annars. När jag torkar mig så försvinner det. Har inte ont eller någonting heller, bara att det blöder. Vad kan det vara? 

• Svar på tråden Jag blöder när jag bajsar!!!
  • Anonym
    karsu skrev 2010-08-06 19:27:03 följande:
    En spricka i analöppningen kanske, eller en hemorrojd? Fast hemorrojder ska göra ont tror jag.
    Nej de behöver inte alls göra ont.
  • Anonym

Hur vet man att man har hemorrojder då? Det känns precis som vanlig, och det ser inte konstigt ut heller.

Hemorrojder var min första tanke också, men har fått för mig att det borde märkas ffa. 

• Anonym
    Anonym (kontakta vården) skrev 2010-08-06 19:34:24 följande:
    Du bör kontakta en läkare så snart som möjligt för att kolla upp det tycker jag. Att blöda i samband med avföring utan något föregående trauma är inget bra tecken. 
    Det behöver absolut inte vara någon fara. Men visst ska man kontakta sjukvården.

Men det är vanligt att någon gång blöda.
  • Anonym
    Lindreas skrev 2010-08-06 19:42:14 följande:
    Du ska kontakta vården! Blod i samband med avföring är ingenting som man väntar med, det kan, likaväl som det är något helt harmlöst, vara allvarligt, och ska undersökas. Inga hemgjorda diagnoser nu, utan iväg till läkaren i morgon!
    Säkert  jättemånga läkare som har mottagning imorrn...
  • Anonym

Tack för svaren! Om jag blöder nästa gång med så knallar jag iväg till vc som har helgöppet! 

Om jag inte blöder, då kan jag avvakta ett tag va? 

• Anonym

Hejsan!
    Jag blöder fortfarande vid toalettbesök. Har ännu inte kollat upp det då båda barnen ligger sjuka och mannen jobbar hela helgen. I veckan ska jag besöka VC.

Lite läskigt att gå dit bara.. och låta någon kolla just där... men nödvändigt.

• Anonym

Köp en salva mot analsprickor på apoteket och använd den några veckor, läs på förpackningen hur man gör, går det över efter det så är det bara sprickor, går det inte över så gå till VC så får de kolla upp det, men jag tror på sprickor, mkt vanligt! är du hård i magen eller har då gått mkt på toa sista tiden?

• Anonym

Svarar på lite frågor på samma gång.

Jag har inte haft/har feber. Mår som vanligt, har inte varit extra hård eller lös heller. Gått på toaletten precis som vanligt. Inte ont i magen eller någon annanstans.

Om det vore en spricka borde det blöda litegrann och hela tiden, men här är det som om jag torkar mig när jag har mens. Efter att jag torkat mig är det helt borta. Blodet är inte blandat med avföringen, den ser helt normal ut. Om man kikar ner i toaletten efter besöket så ser det ut som om att det runnit blod i samband med att man bajsade, det är alltså inte blandat.

Googlade på Ulcerös kolit.Det känns inte riktigt som om dessa symptom stämmer, men vem vet? Det får jag i alla fall reda på när jag kollar upp det.

• Anonym
    Lindreas skrev 2010-08-08 13:23:28 följande:
    Men stopp nu. Om man inte VET att det är sprickor så ska man ju inte behandla sig mot det! Dessutom, om man enbart blöder när man bajsar, inte annars, så är det ju mer troligt att blodet kommer någonannanstans ifrån, sprickor slutar ju inte blöda sekunden man torkar sig, alltså kan man se spår av blod i trosorna/kalsongerna.

Ts ska gå till vårdcentralen i veckan, vilket är BRA.
    nä inte stopp! för mina små sprickor gör det, kommer lite strimmor på papperet ibland när jag torkar mig, vet att det är sprickor precis i öppningen för jag ser dem med en spegel och jag har aldrig nåt spår av blod i mina trosor!
    har gjort en massa undersökningar, både på VC och koloskopi, massa blodprover, avföringsprover mm mm och inget fel hiitades! (men jag gjorde inte alla dessa undersökningar bara pga blodet utan pga mina magproblem) IBS har jag...
    men iaf, testa med en sån receptfri salva, finns några olika att välja mellan. Cancer får du inte på 2 veckor, om det nu är det som oroar dig, är ju såklart inte det till 99% lovar jag.
    Men gör som du själv känner, som din magkänsla säger! är du mkt orolig så ska du söka VC.
    Jag är en mkt orolig person, så jag söker för allt!! Direkt!! men man ska nog tänka efter lite realistiskt med....
    kolla med en spegel och tryck lite och se om det kommer fram nåt blod.
    Är bloder rött är det färskt blod och mest troligt en spricka. Är blodet mörkt, tjockt kommer det från längre upp i tarmen.

Mina sprickor är så små att de slutar blöda typ driekt. kommer inte varje gång utan tex om jag är hård i magen eller bajsat väldigt många ggr en dag!

Eller ring 1177 så kan de råda dig!
  • Anonym

Tillägger:
    Blodet är klarrött, inte mörkt. Rinnande, inte tjockt. Blodet kommer inte innan avföringen kommit ut(kollade det precis) När man bara trycker kommer det inte blod, utan när endast när avföringen har passerat.

• Anonym

Hua, man skulle lätt kunna bli hypokondriker med alla dessa svar..

• Anonym

Hejsan igen och tack för alla dessa svar ja fått!
    Efter att jag skrev det sista inlägget har jag slutat blöda! Får se om det har slutat helt eller om det dyker upp igen. Förhoppningsvis handlade det om en spricka eller så, men om det återkommer ska jag kolla upp det. Känns ju inte som om att det är någon idé att göra det nu när det inte blöder längre, eller ja, inte har kommit blod idag.

Svar på tråden Jag blöder när jag bajsar!!!