• Lindreas

Jag blöder när jag bajsar!!!

Du ska kontakta vården! Blod i samband med avföring är ingenting som man väntar med, det kan, likaväl som det är något helt harmlöst, vara allvarligt, och ska undersökas. Inga hemgjorda diagnoser nu, utan iväg till läkaren i morgon!

• Lindreas
    Anonym skrev 2010-08-06 19:43:28 följande:
    Säkert  jättemånga läkare som har mottagning imorrn...
    Eh ja. De allra flesta städer har en jourverksamhet med vårdmottagning, för öroninflammationer och liknande som inte ska hänvisas till akuten men som behöver behandling...
    Anonym skrev 2010-08-06 19:44:46 följande:
    Tack för svaren! Om jag blöder nästa gång med så knallar jag iväg till vc som har helgöppet! 

Om jag inte blöder, då kan jag avvakta ett tag va? 
    Bra! Om du inte blöder så tycker jag åtminstone att du ska ringa och rådgöra med vårdcentralen, det är svårt att avgöra varifrån blodet kommer, och det kan återkomma.
  • Lindreas
    Anonym skrev 2010-08-08 13:13:25 följande:
    Hejsan!
    Jag blöder fortfarande vid toalettbesök. Har ännu inte kollat upp det då båda barnen ligger sjuka och mannen jobbar hela helgen. I veckan ska jag besöka VC.

Lite läskigt att gå dit bara.. och låta någon kolla just där... men nödvändigt.
    Jättebra att du tänker gå dit i alla fall, även om det känns obehagligt! Det är, som du säger, nödvändigt.

Högst troligt så är det något ofarligt, men man ska alltid kolla upp det. Så ring och boka tid i morgon!

Lycka till!
  • Lindreas
    Anonym skrev 2010-08-08 13:20:38 följande:
    Köp en salva mot analsprickor på apoteket och använd den några veckor, läs på förpackningen hur man gör, går det över efter det så är det bara sprickor, går det inte över så gå till VC så får de kolla upp det, men jag tror på sprickor, mkt vanligt! är du hård i magen eller har då gått mkt på toa sista tiden?
    Men stopp nu. Om man inte VET att det är sprickor så ska man ju inte behandla sig mot det! Dessutom, om man enbart blöder när man bajsar, inte annars, så är det ju mer troligt att blodet kommer någonannanstans ifrån, sprickor slutar ju inte blöda sekunden man torkar sig, alltså kan man se spår av blod i trosorna/kalsongerna.

Ts ska gå till vårdcentralen i veckan, vilket är BRA.
  • Lindreas
    Anonym skrev 2010-08-08 14:24:52 följande:
    nä inte stopp! för mina små sprickor gör det, kommer lite strimmor på papperet ibland när jag torkar mig, vet att det är sprickor precis i öppningen för jag ser dem med en spegel och jag har aldrig nåt spår av blod i mina trosor!
    har gjort en massa undersökningar, både på VC och koloskopi, massa blodprover, avföringsprover mm mm och inget fel hiitades! (men jag gjorde inte alla dessa undersökningar bara pga blodet utan pga mina magproblem) IBS har jag...
    men iaf, testa med en sån receptfri salva, finns några olika att välja mellan. Cancer får du inte på 2 veckor, om det nu är det som oroar dig, är ju såklart inte det till 99% lovar jag.
    Men gör som du själv känner, som din magkänsla säger! är du mkt orolig så ska du söka VC.
    Jag är en mkt orolig person, så jag söker för allt!! Direkt!! men man ska nog tänka efter lite realistiskt med....
    kolla med en spegel och tryck lite och se om det kommer fram nåt blod.
    Är bloder rött är det färskt blod och mest troligt en spricka. Är blodet mörkt, tjockt kommer det från längre upp i tarmen.

Mina sprickor är så små att de slutar blöda typ driekt. kommer inte varje gång utan tex om jag är hård i magen eller bajsat väldigt många ggr en dag!

Eller ring 1177 så kan de råda dig!
    Mm. Men om du hade läst allt ts skrivit så hade du nog kanske förstått att det inte rör sig om några strimmor på pappret.

Men det är jättebra att du kan sätta diagnoser över nätet, med enbart knapphändig information och utan undersökning. Att enbart utgå från sig själv och sina erfarenheter fungerar inte alltid. Och självklart är det ingen som kommer få cancer av att använda en salva ett par veckor, men om det är ganska självklart att det inte är sprickor det handlar om så är det väl för sjutton bättre att söka sig till vården som har kompetens nog att avgöra vad som är vad.

Ts, det låter bra att du inte mår dåligt, men ta till dig "sjuksyrrans" råd, de låter vettiga! :)
  • Lindreas

Vad jag vet så är det bara en person i tråden som ens uttalat sig om cancer, som en möjlig diagnos. Jag tror inte att det är cancer, men det är ju lika bra att kolla upp i tid, eller hur? När problemet är en realitet, så att säga. Du har förmodligen helt rätt i att det är något ofarligt, men om det uppkommer första gången så ska man ju kolla, det ska man göra även med en banal åkomma som svamp i underlivet.

• Lindreas
    Starkast skrev 2010-08-09 15:35:23 följande:

När jag haft sprickor har det enbart kommit blod vid toabesök.

Ja, och vi tar och utgår från våra egna, personliga erfarenheter tycker jag. Jag har aldrig blödit i samband med toalettbesök så det kan inte ts heller göra... *sucka*
Svar på tråden Jag blöder när jag bajsar!!!