• Starkast

Jag blöder när jag bajsar!!!

När det varit så kort tid är det säkert bara nån spricka.
    Men fortsätter det ska du givetvis gå till dr.

• Starkast
    Lindreas skrev 2010-08-06 19:59:37 följande:
    Eh ja. De allra flesta städer har en jourverksamhet med vårdmottagning, för öroninflammationer och liknande som inte ska hänvisas till akuten men som behöver behandling...
    Anonym skrev 2010-08-06 19:44:46 följande:
    Tack för svaren! Om jag blöder nästa gång med så knallar jag iväg till vc som har helgöppet! 

Om jag inte blöder, då kan jag avvakta ett tag va? 
    Bra! Om du inte blöder så tycker jag åtminstone att du ska ringa och rådgöra med vårdcentralen, det är svårt att avgöra varifrån blodet kommer, och det kan återkomma.
    Det är sak om det är återkommande eller flera dagar.
    Men bara 2 dagar, det är inte troligt en dr. gör något alls om inte personen är äldre.
  • Starkast
    Anonym skrev 2010-08-06 19:44:46 följande:
    Tack för svaren! Om jag blöder nästa gång med så knallar jag iväg till vc som har helgöppet! 

Om jag inte blöder, då kan jag avvakta ett tag va? 
    Absolut.
    Om det återkommer måste du ju söka.
  • Starkast
    Anonym (länge) skrev 2010-08-06 22:24:51 följande:
    Har också en fråga. Om det till och från i flera månader kommit blod i samband med nr 2, men nu minskat rejält. Kan det då bero på hemorojder? Gäller inte mig men är i min närhet.
    Det kan bero på hemorojder. Men det kan även bero på cancer....
  • Starkast
    McIris skrev 2010-08-07 19:07:11 följande:
    Ja, allt kan bero på cancer! Man kanske ska springa till läkaren om man har huvudvärk, kan ju vara en hjärntumör. Seriöst, en ung person som har haft blödningar vid toabesök i 2 dagar beror med allra största sannolikhet på nån spricka. Så dramatiskt o tro att allt är cancer.

Vänta en vecka åtminstone, det avtar nog. Och du hinner inte få cancerspridning i hela kroppen för att du väntar en vecka!
    Om du läser en gång till ser du vilket inlägg jag citerade
    Där handlade det INTE om 2dagar..

Det är bra om du vet vad du citerar!
  • Starkast
    Lindreas skrev 2010-08-08 13:23:28 följande:
    Men stopp nu. Om man inte VET att det är sprickor så ska man ju inte behandla sig mot det! Dessutom, om man enbart blöder när man bajsar, inte annars, så är det ju mer troligt att blodet kommer någonannanstans ifrån, sprickor slutar ju inte blöda sekunden man torkar sig, alltså kan man se spår av blod i trosorna/kalsongerna.

Ts ska gå till vårdcentralen i veckan, vilket är BRA.

När jag haft sprickor har det enbart kommit blod vid toabesök.

• Starkast

Glöm inte bort att det ser ut att vara mycket mer än vad det är. Ett par droppar kan färga hela toan röd.
    När det pågått flera dagar ska du TS givetvis kontakta vården för att få rätt behandling och stilla din oro. Oavsätt vad det är.
    Jag är ingen dr. och ingen expert, utan har endast mina egna tarmbesvär att gå till. När det är klarrött har det kommit det nerifrån och det har spruckit lite. kommer då endast vid avföring. Tarmen har ju inga känselnerver och du känner då ingen smärta.
    När det har varit något som blöder högre upp har blodet varit blandat med avföringen. Allt blandas ju ihop där inne och åker inte var för sig så att säga.
    Om det är något som fortsatt blöda har det kommit även klumpar av blod och då har det även gjort ont.

Vi har ju en slutmuskel där bak, den stänger till så det är ju inget som rinner ut mellan toabesöken. Av de tarmsjuka jag har kontakt med som periodvis blöder rikligt, så pass att blodvärdena blir kassa blöder också bara vid avföring och inte hela tiden. Kroppen än tillräckligt finurligt byggd för att hålla tätt..

• Starkast
    Lindreas skrev 2010-08-09 14:32:03 följande:
    Mm. Men om du hade läst allt ts skrivit så hade du nog kanske förstått att det inte rör sig om några strimmor på pappret.

Men det är jättebra att du kan sätta diagnoser över nätet, med enbart knapphändig information och utan undersökning. Att enbart utgå från sig själv och sina erfarenheter fungerar inte alltid. Och självklart är det ingen som kommer få cancer av att använda en salva ett par veckor, men om det är ganska självklart att det inte är sprickor det handlar om så är det väl för sjutton bättre att söka sig till vården som har kompetens nog att avgöra vad som är vad.

Ts, det låter bra att du inte mår dåligt, men ta till dig "sjuksyrrans" råd, de låter vettiga! :)
    På vilket sätt är det självklart att det INTE skulle vara en spricka?
  • Starkast
    Lindreas skrev 2010-08-09 15:36:46 följande:
    Ja, och vi tar och utgår från våra egna, personliga erfarenheter tycker jag. Jag har aldrig blödit i samband med toalettbesök så det kan inte ts heller göra... *sucka*
    Men jag antar att även TS har en slutmuskel
  • Starkast
    Lindreas skrev 2010-08-09 15:30:49 följande:
    Vad jag vet så är det bara en person i tråden som ens uttalat sig om cancer, som en möjlig diagnos. Jag tror inte att det är cancer, men det är ju lika bra att kolla upp i tid, eller hur? När problemet är en realitet, så att säga. Du har förmodligen helt rätt i att det är något ofarligt, men om det uppkommer första gången så ska man ju kolla, det ska man göra även med en banal åkomma som svamp i underlivet.
    Om du menar mig, så svarade jag på ett inlägg som inte rörde TS.
    Mitt svar var att eftersom den personen blödit till och från under LÄNGRE TID kunde det vara allt från Hemorojder till Cancer.
    Det inlägget rörde med andra ord inte ens TS.

Och jag håller med vem det nu var som skrev att man inte ska överdriva.
    Att blöda ett par dagar är inget konstigt. Något som säkert händer de flesta nån gång under sitt liv.
    Vad tror du f.ö att dr. gör? Efter så kort tid och utan andra symptom ordineras med största sannorlikhet en salva.
  • Starkast
    Anonym skrev 2010-08-09 20:57:48 följande:
    Hejsan igen och tack för alla dessa svar ja fått!
    Efter att jag skrev det sista inlägget har jag slutat blöda! Får se om det har slutat helt eller om det dyker upp igen. Förhoppningsvis handlade det om en spricka eller så, men om det återkommer ska jag kolla upp det. Känns ju inte som om att det är någon idé att göra det nu när det inte blöder längre, eller ja, inte har kommit blod idag.

Vad skönt
    Tycker som ovan.
Svar på tråden Jag blöder när jag bajsar!!!