• charmig

Har era barn egna leksaker som inte syskonet får ha?

Min 4 åring vill inte gärna dela med sig utav sina leksaker till dottern på 1 år och 5 månader,men när han inte leker med denna leksak mera så blir den liksom ledig hur gör ni?

• Svar på tråden Har era barn egna leksaker som inte syskonet får ha?
  • Prinsessan Zelda

min son har haft vissa speciella leksaker som bara varit hans pga av att devarit ömtåliga. en dyr fin bil, transformers robotar som har massa smådelar osv. han har varit nöjd med de sakerna som han haft på en speciel hylla. Annars har lillasyster fått leka med han saker om han inte har de.

• lunkentuss

Dom har inga leksaker som är "mina" o "dina", däremot är en del leksaker dubletter tex så har dom varsin liten docksulky.. Barnen är 3.5 o 1.5 år... Visst så är väl tex modelleran den äldsta tjejens leksak, men självklart får lillasyster låna den om hon vill -det finns inget o diskutera

Man delar med sig, punkt slut =)

• canmamma

Jag har två killar på fem respektive ett år. Jag förväntar mig att de kan dela med sig av sina leksaker. Om man har svårt att göra det och vill leka ostört ett tag så är det helt ok att leka på sitt eget rum eller sätta sig vid köksbordet (nära alla andra men utom räckhåll för lillebror som gärna rasar och förstör). Vill man leka i allutrymmena så får man vara beredd på att just alla får vara med.  Det är våra regler och de funkar väl sådär. 

• charmig
    canmamma skrev 2010-08-06 20:58:32 följande:
    Jag har två killar på fem respektive ett år. Jag förväntar mig att de kan dela med sig av sina leksaker. Om man har svårt att göra det och vill leka ostört ett tag så är det helt ok att leka på sitt eget rum eller sätta sig vid köksbordet (nära alla andra men utom räckhåll för lillebror som gärna rasar och förstör). Vill man leka i allutrymmena så får man vara beredd på att just alla får vara med.  Det är våra regler och de funkar väl sådär. 
    Roligt att höra hur ni andra gör
  • ploten

Vi har en kille på 3 år och en tjej på 1 år. Egentligen är det väl så att alla leksaker från början är 3-åringens, vi har nästan inte köpt något alls specifikt till 1-åringen ännu. 3-åringen har eget rum, där alla leksakerna finns (även de få som egentligen är lillasysters). De leker tillsammans med de flesta saker, men de som innehåller smådelar och som vi inte vill att 1-åringen leker med av säkerhetsskäl har vi lagt upp på en hylla. När 3-åringen vill leka med dem säger han till oss, så tar vi ner det han vill ha. 3-åringens två gosedjur, som han vill ha i sängen varje natt, håller både han själv och vi hårt på att bara han får ha.

• Erkens mamma

Ja våra barn har egna saker. Liksom jag och maken har vissa grejer som vi inte vill att barnen leker med.

Äldste grabben ,6½,  har sitt lego och lite annat. Mest ömtåliga grejer med smådelar...

Mitten tjejen har en dockvagn med docka och sina prinsess utklädningssaker som är hennes och som hon får bestämma över.

Minste killen är bara 20 månader och har därför inte ännu riktigt fått egna favoriter på det sättet.

Men sedan har de också en massa grejer som är gemensamma. Böcker och spel, cd-sagor och DVD filmer, pussel och bilar och riddarborg och målarsaker... Ja ni fattar...

• violis

Tja delvis...de saker de fått tex i födelsedagspresent ÄR ju deras personliga saker men det brkar bara höras precis i början eller om de är osams om något annars är de oftast riktigt duktiga på att dela med sig av sina saker .Men DE vet vems sak som är vems tom av de saker som det finns dubletter avSkrattande

(ja just det 4 barn i varierande åldrar, äldsta 8)

• La Lola

Ja.
    Men mellan mina barn skiljer det ju 9 år så då är det ju naturligt att de inte leker med samma saker.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • violis

Ts..just 4-år är en period då barn upptcäker mer att man ÄGER saker och att man kan bestämma över dessa saker..MÅNGA 4-åringar har väldigt svårt att dela med sig (men lånar gärna av andraOskyldig) denna "själviska" fas måste alla barn gå igenom mer eller mindre tydligt men man GÅR igenom den och lär sig med föräldrarnas hjälp att man måste dela med sig om man vill få låna någon annans saker.
    Hur lång period och hur intensiv den är beror både på barnets läggning och på hur de vuxna runt barnet hanterar  "problemet"

• annakohler

vi har två barn 4år och 2år och dem har inte "mina" "dina" utan dem är så duktiga på att leka tillsammans

men vi gör ju klart för dem att leker en av dem med en sak så ska den andra snällt vänta...presenter,som till exempel jul och så vidare kvittar dem leker med allt..haha

Svar på tråden Har era barn egna leksaker som inte syskonet får ha?