Inlägg från: Jennie1987 |Visa alla inlägg
  • Jennie1987

Proveramens + Pergostart!

Hej på er alla härliga tjejer!

Nu har jag fått ännu en mens med hjälp av Provera. Första blödningsdagen idag, vilket innebär Pergotime på tisdag! Dubbelkur. Känns lika härligt som inför alla starter. Och som alltid hoppas man att det ska gå vägen denna gången...

Är det någon annan som är i Pergodjungeln? Det finns ju massvis med trådar om detta, men dom blir så röriga efter ett tag med massor av svar som man inte riktigt orkar läsa igenom, ialla fall inte jag ;) Så ni kan väl dela med er av era erfarenheter?

Jag är hur som helst jätteglad över min mens som kom idag! Jag får aldrig egen mens, så jag riktigt längtar efter den mellan varven :) Men mest ser jag fram emot Pergostarten och VUL för att se om nåt ägg mognat till sig!!

• Svar på tråden Proveramens + Pergostart!
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-07 18:18:33 följande:
    Hejsan! Jag började äta pergotime idaag! :) Känns helt fantastisk, detta är första gången för mig!
    Åh, vad roligt! Hoppas du får en fin ägglossning! :)
    Jag ska börja på tisdag, och längtar massvis! :)
    Det blir min tredje gång... Ska äta dubbelkur.
    Du äter enkelkur nu då när det är första kuren?
    Lycka till! :)
    w
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-07 20:09:42 följande:
    Detsamma! :) förstår det, jag fick vänta i 4 veckor innan jag kunde börja pga semester och sånt. Hemsk väntan :P
    Har du ägglossat ngn gång eller fått ägglossning och inte blivit ravid?
    Jag äter enkelkur nu.
    Lycka till du med! =)
    Ja, fy, väntan är alltid värst!
    Jag har ägglossat, men inte blivit gravid.
    Får sätta hoppet till denna kuren nu :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-10 10:31:36 följande:
    Hmm, ok, men att du har ägglossat är ju iaf jättebra! :) Jag vet inte om ja nånsin ägglossat och ja vet itne heller vilken dag ja borde ägglossa på med pergo, vet du de?
    Elelr det kanske äör olika för alla. Men men får se hur det blir!
    Ja, det känns skönt att ägglossningen verkar funka med Pergotime ialla fall :)
    Såhär brukar det vara för mig:
    Jag äter Pergotime dag 5-9.
    Sen får jag göra ett VUL runt dag 12.
    Då ser läkaren ungefär när jag bör ägglossa, det kan variera lite beroende på hur äggblåsorna ser ut.
    Mina äggblåsor har inte varit jättestora när jag varit på VUL, 12 mm och 16 mm (om jag minns rätt, fy vad fort man glömmer!!).
    Dom säger att det släpper när det är ca 18-22 mm. Och då räknar man att äggblåsan växer 2 mm per dag.
    Så då kan man ju räkna lite själv också :)
    Min läkare brukar säga att jag och sambon ska mysa till det från dag 12 fram tills ägglossningen tros vara över.Hoppas du blev lite klokare av det ;)

Hur mår du av medicinen? Känner du av den?
    Jag tog mina två första tabletter idag, och känner ingenting.
    Första kuren mådde jag jättedåligt av!
    Men det har bara blivit bättre och bättre, för kroppen vänjer sig, har jag hört :)
    Ska du få gå på VUL?

Nu håller vi tummarna stenhårt att det blir en fin ägglossning och förhoppningsvis ett plus!! :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-11 22:30:38 följande:
    Hej, tack så mycket för infon =D
    Jag ska på VUL dag 14 i cykeln, måndag. Vi bästämde igår att vi ska ha sex varje dag tills cykeldag 25 :)
    Jag blev lite yr av pergon faktiskt, men annars ganska bra, väldigt grinig, men det är jag älltid när jjag äter hormoner och sånt! Idag tog jag sista tabletten och känner ingenting nånstans... Får vänta och se vad hon säger vid VUL på måndag!
    Hur menar du med jättedåligt?

Ja, vi får verkligen hoppas att det funkar nu, jag har en känsla av att du kommer lyckas denna gång, med mig själv vet jag inte riktigt, kanske tar ett par kurer till! Men jag hoppas såklart att det funkar denna gång!
    Åh! Då ska jag hålla mina tummar för att det ser bra ut på måndag! Man längtar ju jättemycket till VUL! :)
    Ja, fy vilka humörsvängningar man kan få av dessa mediciner!
    Jag mådde riktigt dåligt första kuren, såg dubbelt, mådde väldigt illa, fick otroligt jobbiga vallningar, kunde knappt jobba när jag fick dessa "anfall" av svett! Det var fruktansvärt!
    Men som sagt så har det lugnat ner sig, och nu känner jag inte av det så värst mycket.
    Satte mig vid köksbordet och grät en skvätt förut, det är allt.

Åh, det känns skönt att det finns någon som har en sån känsla för att det ska lyckas för mig! Jag själv vacklar otroligt mycket och vet varken ut eller in. Men nu ska man äta upp sina piller och vänta på VUL, så får man se hur det ser ut :)
    Håller tummarna för dig!
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-12 00:18:40 följande:
    Hmm, det låter inte kul. Är glad jag slapp biverkningarna, de västa iaf.
    Väntan är det värsta, förut började jag också gråta över allt, kändes som om allt går emot nu.. (inte bara barnplanerna)Men men, det vänder väl snart, det brukar ju gå lite fram och tillbaka!
    När ska du på VUL?
     :)

Ja, de där tankarna kommer och går här också. Allt känns hopplöst vissa stunder, och jag faller ihop och gråter!
    Men efteråt känns det mycket bättre, när man fått ur sig lite grann, då ser man allt lite ljusare :)

Jag ska på VUL på tisdag :) Läängtar!!

• Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-12 17:36:01 följande:
    Ja, det blir ju så, att det går upp och ner. Stackars killen som får stå ut med mig, haha.
    vad roligt att vi ska på vul dagarna efter varann! :) Kuul :)
    Vart bor du ngnstans? Hur länge har ni försökt att bligravida? :)
    Ja, våra män får stå ut med en del, men det är ju samtidigt deras längtan också.
    Haha, ja, riktigt kul att vi ligger så lika i behandlingen :)
    Jag bor i Jönköpingsområdet.
    Jadu... Oj, nu måste jag tänka till.. Hur länge är det egentligen??

Jag hade en P-stav när jag träffade min kille 2006, jag tog ut den på våren 2007 och då bestämde vi att vi inte skulle ha nåt skydd, utan "blir det så blir det".
    Men det kom ingen mens, och jag blev inte gravid.
    Så på hösten 2008 sökte jag till vårdcentralen, men dom ville inte ge mig Pergotime, för det var nåt konstigt kösystem. Så jag sökte privat läkare, på våren 2009 och där ville dom att jag först skulle gå ner i vikt och så.
    Så jag kämpade med det, och det gick sisådär.
    Men så blev jag tipsad om en annan privatläkare, så jag fick tid där och han ville hjälpa mig direkt! Så nu har jag fått min tredje Pergotimekur av denna läkare, och han är bäst! :)
    Så, för att svara på din fråga så kan man väl säga att vi försökt sen våren 2007 ungefär.

Hur länge har ni försökt?
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-12 18:08:03 följande:
    Oj, ni har försökt ganska länge med andra ord.
    Själv började det när jag slutade med p-piller, november 09. Fick env anlig pillermens och sen tog det 45 dagar tills nästa mens kom och den varade i 2 veckor. Tänkte inte mer på det eftersom det blir ju alltid lite bråk när man ätit p-piller. Men nästa mens kom ca 35 dagar senare och exakt 3 veckor efter att sista mensen startat hade jag lyckligtvis en tid hos gyn som jag fått tidigare pga smärta. Detta var 25:e februari i år.
    Hon såg då att jg hade pco, MEN SA INGET! Hon sa att allt såg normalt ut. Skrev ut primolut-nor för att mensen skulle sluta och sen skulle jag äta en kur efter det till. Berättade att vi ville ha barn och hon sa att primolut-nor kunde kicka igång ägglossningen (vilket min nuvarande läkare tycktte var konstigt eftersom det inte funkar så).
    Vis nästa besök 25:e mars så sa jag att jag inte ville äta mer primolut-nor eftersom jag inte mådde bra av dom och att det inte var bra att bli gravid under tiden man åt dem.Vi pratade lite om ägglossning och jag frågade om det berodde på p-pillerna att jag itne fått ägglossning än. Först då sa hon att "du har en typ av äggstockar so 10% av alla kvinnor har. De gör att du inte har rätt balans mellan manlöigt och kvinnligt könshormon och därav får du ingen ägglossning." Jag frågade henne om det fanns ngt man kunde göra för att få igen ägglossningen men då sa hon " eftersom du kom hit via ägglossningen och jag tycker att du akn vänta ett par år till innan du skaffar barn så skriver inte jag ut det. Du får isf söka hjälp ngn annan stans."
    Jag blev otroligt ledsen att HON ska avgöra vilka chanser jag ska ha för att kunna bli gravid. Det var helt hemskt.
    Vi gick då till vårdcentralen och fick en remiss för utredning men jag hann få en tid på annat ställe innan remissen kom. remissen kom idag :P Haha
    Nu går jag hos en jättrebra läkare som förstår att min ålder gör inte mig till en sämre mamma och att jag borde få samma chanser som alla andra och på första besöket bekräftade hon pco och skrev ut provera och pergotime. Sa också att om detta inte funkar så kommer du få en dubbeldos och då behöver du inte komma på vul utan får äta det ett par månader hemma eller tills du blir gravid. Funkar inte detta så finns det sprutor, och det blir ju i lagom tid tills ni försökt ett år (krav innan sprutor) och du hiller fylla 18 (också krav innan sprutor). Så nu ser allt jättebra ut! Är jätteglad att jag fick denna läkaren!

Detta blev lite långt men nu fick du hela historien :)
    Vi bor i gbg ungefär!
    Oj! Du har också haft en resa då! Att man ska behöva strida så för att få hjälp med något såhär naturlig??!
    Det är vansinnigt egentligen och jag blir bara upprörd när jag tänker på det.

Min läkare säger också att sprutor blir nästa steg om inte Pergotime fungerar.
    Men eftersom jag fått ägglossning av Pergotime så tror han att det ska räcka med det, men det är ju så svårt att veta, så det känns skönt att veta att det finns "ett nästa steg" om jag inte lyckas bli gravid med Pergotime.

Hur gammal är du? Är du under 18 år?
    Min vårdcentral ville inte heller hjälpa mig, jag skulle inte få Pergotime av dom förens jag var 24 år!!!? Har aldrig hört något så dumt, vad är det som säger att man är mer redo om man är 17, 25 eller 30?? 

Jaha, då bor vi inte så långt ifrån varandra då :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-12 21:20:41 följande:
    Ja, det känns faktiskt bra att det finns ett nästa steg. Mycket lugnande när allt känns piss.
    Jag blir 18 i november min pojkvän 29 och det är inte så att jag vaknade upp en dag och vill ha barn, detta var ett väl genomtänkt beslut, vi har ett boende och vi klarar oss ekonomiskt. Vi känner att vi vill ha barn nu :)
    Jag vet både mammor som är 16 och 30 som är dåliga, och minst liika många bra! Åldern ÄR bara en siffra !
    Det värsta jag tyckte var att den första läkaren sa inte bara att hon tyckte jag var för ung utan hon kunde också påverka, och gjorde det!
    Men men nu ska vi inte älta ! Nu ska vi se frammåt och HOPPAS HOPPAS HOPPAS! :)

När du ägglossade med pergon, kände du ngt då, t.ex magont eller ngt?

Igår hade jag väldigt ont i ena bröstet, men det har avtagit lite idag. Vet inte vad jag ska tro innan VUL men känns som om jag borde ha väldans ont i magen!
    Ja, åldern är bara en siffra! Håller med dig fullständigt!
    Jag och min sambo är båda 23 år.

När jag ägglossat med hjälp av Pergo så har jag känt att det gör ont i magen och så.
    Inga jättetydliga tecken, man vet ju ungefär vilka dagar den kommer att ske, för det ser ju läkarn på VUL.
    Att det spänner och gör ont i brösten kan vara ett ägglossningssymtom, och också ett menssymtom... Jag har det både före ägglossning och mens... Så svårt när symtomen är så lika! :/

Ägglossning brukar ju ske ca 14 dagar efter att man slutade med Pergotime.
    Till exempel så såg min cykel ut såhär första gången jag åt Pergo:

Fick mens, åt Pergotime cykeldag 5-9.
    Var på VUL dag 11, då var ett ägg 12 mm, min läkare säger att jag ska ha samlag fyra dagar framåt.
    Alltså sker ägglossningen någon gång mellan dag 14-16 i cykeln. Om man räknar att ägget väger ca 2 mm/dag.
    Jag blev ju inte gravid, så dag 29 fick jag mens. Och sen började det om, Pergotime dag 5-9 osv.

Så om du inte har ont i magen, så behöver du inte oroa dig än, det är lite tidigt för ägglossning än sålänge :)
  • Jennie1987
    Matematik skrev 2010-08-13 12:00:08 följande:
    Okej, skönt att hörta att det inte behövs extremt magont för att det ska bli äl :)
    I bipacksedeln står det att ägglossningen brukar ske 4-10 dagar efter avslutad kur, dvs dag 13-19, inte dag 24? Men det kanske är väldigt individuellt..
    Oj, jag skrev fel... Blev lite rörigt där ;)
    Måste tänka hur det var, äta Pergotime dag 5-9. VUL ca dag 11, om då ägget var 12 mm så är det ca 20 mm dag 15 ungefär. Det är alltså ca 6 dagar efter avslutad Pergotimekur :P
    Så såg min cykel ut! Haha, vet inte vad jag fick 14 dagar ifrån... Är nog så att jag brukar ta blodprovet efter ca 14 dagar, det som visar om man ägglossat eller ej.
    Rörde ihop det lite.

Hoppas att du blev lite klokare av dethär ;)
Svar på tråden Proveramens + Pergostart!