• ankis79

J***a glutenfria lasagneplattor!!

Skrik och panik!

Ska på kalas idag och alla ska ha med sig en maträtt. Jag ska göra getostlasagne, och då min sambo inte tål gluten ska den naturligtvis göras glutenfri.  Har aldrig gjort lasagnen förut och plattorna ska förkokas. I kastrullen blev plattorna till en enda stor tjock kaka som inte gick att ta isär. Måste nu väcka sambon och skicka honom till Ica för att köpa nya. Poppis... Nån som vet hur jag ska göra med kokningen för att inte misslyckas igen. Måste man nödvändigtvis förkoka?

Att man alltid ska vara ute i sista minuten... :)

• Svar på tråden J***a glutenfria lasagneplattor!!
  • Greys

Nu var det ett tag sen jag gjorde lasagne.... men om jag inte minns helt fel så behöver man inte förkoka sempers lasagneplattor. Prova dom !

• mini79

Vet inte hur det är med glutenfrialasangeplattor, men den vanliga glutenfriapastan måste röras hela tiden för att inte bli en klump!

Om jag var du skulle jag hoppa över plattorna och koka glutenfria makaroner istället och ha i lasangen. Min kompis gör alltid sån lasange...

• fjonkan

Dom glutenfria är helt hopplösa att göra lasagne på tyvärr. Men Sempers ska inte förkokas i alla fall. Fast bra blir inte lasagnen,bättre med en pastagratäng som mini79 skrev.

Jag äter därför finns jag...................
  • Blå Flygare

Måste hålla isär dem för att de inte ska fastna i varann, helt hopplöst. Och gottblir detändå inte, så vi köperdem inte igen. Från dietisten fick jag tips om risplattor som kan köpas i asiatiska butiker. De är eg. för vårrullar och dyl. Har inte testat än.

• M Hellin

Hur länge ska de förkokas? Går det att koka dem i långpanna i ugnen, så kan du sprida dem så de inte får chansen att klumpa ihop sig. Alternativt koka i omgångar?

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-08-07 09:10:40 följande:
    Måste hålla isär dem för att de inte ska fastna i varann, helt hopplöst. Och gottblir detändå inte, så vi köperdem inte igen. Från dietisten fick jag tips om risplattor som kan köpas i asiatiska butiker. De är eg. för vårrullar och dyl. Har inte testat än.
    Japp, rispapper blir mycket bättre och behöver inte förkokas utan det är bara att använda som de är. Använd två lager rispapper ihop istället för ett lager lasagneplattor.

(undrar om det är eran dietist som mailade mig med ang min blogg, rätt geografiskt område i varje fall )
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-08-07 21:06:31 följande:
    Japp, rispapper blir mycket bättre och behöver inte förkokas utan det är bara att använda som de är. Använd två lager rispapper ihop istället för ett lager lasagneplattor.

(undrar om det är eran dietist som mailade mig med ang min blogg, rätt geografiskt område i varje fall )
    Du kan väl inboxa mig namnet. Funderar just vilken av de 5 jag träffat det var...
Svar på tråden J***a glutenfria lasagneplattor!!