• blomman08

hur får ja han att sova i egen säng?

sen långt innan min son föddes bästemde jag och min sombo att han skulle somna i egen säng, inte vänja honom vid att sitta och vagga han eller ligga bredvid han innnan han somnar. och det gjodre vi, vi la bara ner han i sängen sen han föddes och han somnade själv efter ett par minuter utan skrik och gnäll, men när han var fem månader började jag få åpngets och tyckte synd om han att bara gå in och lägga han i sängen när det var dags för att sova, så jag börjde låta han ligga i min famn och somna och det blv allt felr och fler gånger, nu är han 10 månader och det börjar bli tungt för ryggen, smbon sa från första början att det var en dålig ide men jag fick ändå dålig samvete, men han har rätt han måste börja sova i sin säng nu, Men hur mycket vi än försöker så ger jag upp för det gör så ont i mej när han skriker och ropar på mamma.
    Men vad ska jag göra ska jag bara låta han skrika.
    natt rutinerna börjar med kvälls mat, sen ett bad, sen massage, sen (försöker vi läsa en saga) eller så li9gger jag och sjunger för han i våran säng, sen så lägger jag han i sin säng med flaskan, då går allt jätte bra men nä
    r han har ätit upp börjar gråtandet efter mej, så hur går jag till väga här?

• Svar på tråden hur får ja han att sova i egen säng?
  • Flickan och kråkan

Börja med att fundera på vad som verkligen är viktigt för er? Är det att han sover själv eller att ni exempelvis har gott om plats i sängen? Är det att det är att han somnar själv eller att det är tungt att vagga?

Vi har två barn som aldrig någonsin somnat själva, men de sover som stockar hela natten tillsammans med oss UTAN att vi trängs. Lillebror är 15 månader och somnar på 5 minuter i bärsele = inte tungt. Storebror somnade lika fort i den åldern genom att vi satt och guppade på pilatesboll = inte tungt. Storebror är nu 2½ år och pappa brukar ligga med honom tills han somnar. Vi har breddat vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng så alla sover i praktiken i egen säng, men tillsammans.

Är det att sova i egen barnsäng och somna själv som är viktigast så finns det ju snälla metoder som "somna-utan-gråt", babywhisperer och TASS. Nej, jag skulle aldrig låta mitt barn bara ligga och skrika.

• blomman08
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-07 09:28:08 följande:
    Börja med att fundera på vad som verkligen är viktigt för er? Är det att han sover själv eller att ni exempelvis har gott om plats i sängen? Är det att det är att han somnar själv eller att det är tungt att vagga?

Vi har två barn som aldrig någonsin somnat själva, men de sover som stockar hela natten tillsammans med oss UTAN att vi trängs. Lillebror är 15 månader och somnar på 5 minuter i bärsele = inte tungt. Storebror somnade lika fort i den åldern genom att vi satt och guppade på pilatesboll = inte tungt. Storebror är nu 2½ år och pappa brukar ligga med honom tills han somnar. Vi har breddat vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng så alla sover i praktiken i egen säng, men tillsammans.

Är det att sova i egen barnsäng och somna själv som är viktigast så finns det ju snälla metoder som "somna-utan-gråt", babywhisperer och TASS. Nej, jag skulle aldrig låta mitt barn bara ligga och skrika.
    nej men det vill jag ju häller inte han ska göra,  men tack för råden!
  • Flickan och kråkan
    blomman08 skrev 2010-08-07 09:34:34 följande:
    nej men det vill jag ju häller inte han ska göra,  men tack för råden!
    Om han nöjer sig med att ni ligger och håller om honom när han somnar så skulle jag kört på vanlig säng istället för spjälis. Lätt att ligga tillsammans då. Smidig övergång till att sova själv. Kör bara madrass eller plocka av benen, eller ställ bredvid er säng mot en vägg.
  • blomman08
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-07 09:40:52 följande:
    Om han nöjer sig med att ni ligger och håller om honom när han somnar så skulle jag kört på vanlig säng istället för spjälis. Lätt att ligga tillsammans då. Smidig övergång till att sova själv. Kör bara madrass eller plocka av benen, eller ställ bredvid er säng mot en vägg.
    nej men det går inte häller jag måste stå upp och vagga han, sen när han börjar somna in kan jag sätt mej och vagga han. min rygg börjar bli paj:/
  • La Lola
    blomman08 skrev 2010-08-07 10:16:54 följande:
    nej men det går inte häller jag måste stå upp och vagga han, sen när han börjar somna in kan jag sätt mej och vagga han. min rygg börjar bli paj:/
    Du kan inte sitta ner o vagga heller?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Flickan och kråkan
    blomman08 skrev 2010-08-07 10:16:54 följande:
    Har inte gått med mina heller, men värt att nämna i alla fall . Testa att sitta på pilatesboll och guppa. Det är en ENORM skillnad att kunna sitta. Sedan kan man guppa mindre och mindre och så småningom bara ligga och hålla om i sängen.

Du kan ju kollain de metoder jag nämnde innan om du vill ha alternativ. Finns många trådar om somna utan gråt, babywhisperer (BW) och TASS.
  • blomman08
    La Lola skrev 2010-08-07 10:21:56 följande:
    Du kan inte sitta ner o vagga heller?
    nej den senaste månaden har jag fått stått upp, spelar ingen roll hur trött han är.
  • La Lola
    blomman08 skrev 2010-08-07 10:49:11 följande:
    nej den senaste månaden har jag fått stått upp, spelar ingen roll hur trött han är.
    Men vad händer om du sitter då?
  • blomman08
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-07 10:25:23 följande:
    Har inte gått med mina heller, men värt att nämna i alla fall . Testa att sitta på pilatesboll och guppa. Det är en ENORM skillnad att kunna sitta. Sedan kan man guppa mindre och mindre och så småningom bara ligga och hålla om i sängen.

Du kan ju kollain de metoder jag nämnde innan om du vill ha alternativ. Finns många trådar om somna utan gråt, babywhisperer (BW) och TASS.
    det ska jag testa  :D
  • blomman08
    La Lola skrev 2010-08-07 10:50:21 följande:
    Men vad händer om du sitter då?
    han skriker och ålar säg i famnen, men så fort jag ställer mej så börjar han blunda, förstår inte riktigt vad som är skilnaden för jag håller han ju likadant som när ja sitter!
  • La Lola
    blomman08 skrev 2010-08-07 10:51:50 följande:
    han skriker och ålar säg i famnen, men så fort jag ställer mej så börjar han blunda, förstår inte riktigt vad som är skilnaden för jag håller han ju likadant som när ja sitter!
    O vem bestämmer?
    Du eller han?

Låt han trilskas lite.
    Han kommer inte fortsätta förevigt.
  • blomman08
    La Lola skrev 2010-08-07 10:52:49 följande:
    O vem bestämmer?
    Du eller han?

Låt han trilskas lite.
    Han kommer inte fortsätta förevigt.
    nej det är sant, men det gör ju så ont i hjärtat :/ men det är sant måste försöka!
  • La Lola
    blomman08 skrev 2010-08-07 10:59:40 följande:
    nej det är sant, men det gör ju så ont i hjärtat :/ men det är sant måste försöka!
    Ja visst gör det men det är ändå bättre än att stoppa ner barnet i en säng o låta det ligga o skrika ensam tänker jag.
  • blomman08
    La Lola skrev 2010-08-07 11:01:06 följande:
    Ja visst gör det men det är ändå bättre än att stoppa ner barnet i en säng o låta det ligga o skrika ensam tänker jag.
    så sant så sant :)
Svar på tråden hur får ja han att sova i egen säng?