Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

hur får ja han att sova i egen säng?

Börja med att fundera på vad som verkligen är viktigt för er? Är det att han sover själv eller att ni exempelvis har gott om plats i sängen? Är det att det är att han somnar själv eller att det är tungt att vagga?

Vi har två barn som aldrig någonsin somnat själva, men de sover som stockar hela natten tillsammans med oss UTAN att vi trängs. Lillebror är 15 månader och somnar på 5 minuter i bärsele = inte tungt. Storebror somnade lika fort i den åldern genom att vi satt och guppade på pilatesboll = inte tungt. Storebror är nu 2½ år och pappa brukar ligga med honom tills han somnar. Vi har breddat vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng så alla sover i praktiken i egen säng, men tillsammans.

Är det att sova i egen barnsäng och somna själv som är viktigast så finns det ju snälla metoder som "somna-utan-gråt", babywhisperer och TASS. Nej, jag skulle aldrig låta mitt barn bara ligga och skrika.

• Flickan och kråkan
    blomman08 skrev 2010-08-07 09:34:34 följande:
    nej men det vill jag ju häller inte han ska göra,  men tack för råden!
    Om han nöjer sig med att ni ligger och håller om honom när han somnar så skulle jag kört på vanlig säng istället för spjälis. Lätt att ligga tillsammans då. Smidig övergång till att sova själv. Kör bara madrass eller plocka av benen, eller ställ bredvid er säng mot en vägg.
  • Flickan och kråkan
    blomman08 skrev 2010-08-07 10:16:54 följande:
    nej men det går inte häller jag måste stå upp och vagga han, sen när han börjar somna in kan jag sätt mej och vagga han. min rygg börjar bli paj:/
    Har inte gått med mina heller, men värt att nämna i alla fall . Testa att sitta på pilatesboll och guppa. Det är en ENORM skillnad att kunna sitta. Sedan kan man guppa mindre och mindre och så småningom bara ligga och hålla om i sängen.

Du kan ju kollain de metoder jag nämnde innan om du vill ha alternativ. Finns många trådar om somna utan gråt, babywhisperer (BW) och TASS.
Svar på tråden hur får ja han att sova i egen säng?