• papprika

Ull/Ullfrotté eller funktionsmaterial: vilket underställ är bäst??

Har en liten med storlek 86 så nu ska jag köpa första understället till för vintern....

Ull/Ullfrotté eller funktionsmaterial:  vad rekommenderar och använder ni till era små??

Vad har man närmast kroppen?   Risk för kliande underställ?

Använder ni både "lager 1" och "lager 2" som man kan läsa om under overall, och vilka material är det isåfall?? 

Slutligen, var kan man köpa underställ i ull resp ullfrotté billigt??  

Oj, det blev en massa frågor!Skäms
    Tack!

• Svar på tråden Ull/Ullfrotté eller funktionsmaterial: vilket underställ är bäst??
  • BigMama08

Jag vet inte men jag har hört att det i rent ull är bättre för lite mindre barn. De i funktionsmaterial är bättre för sportaktiviteter. De sista kan bli lite kalla tycker jag själv när man har hålliit igång och sen kommer in eller är stilla ute och inte rör sig så mycket längre.

Ull värmer alltid oavsett om det är blött, det är bra. Det är lite olika om det kliar eller inte tycker jag. Själv upplever jag att merinoull inte sticks och det hade jag på sonen nu i vintras när det var så kallt. Under -15 hade han ull och sen vindfleece. Över det och upp till -5, en vanlig fleecetröja utanpå. Varmare, bara ulltröja. Ungefär så i alla fall. Blev ofta för varmt dock. Nu hade han funktionsoverall också men det blev en del svett i  alla fall tycker jag. Ull som lager två är såklart mycket bättre men den jag ville ha i merinoull var slut så det blev inte av att jag köpte någon annan.

Jag köpte ulltröjorna hos Po.P men vet att även märket Janus har uppskattade ullkläder. Minimundus likaså.

• alvide

ull eller funktionsmaterial? Merinoull och ullfrotté är varmast o passar bäst till vintern. Sen finns funktionunderställ som är i polyester och den leder ut fukt bra och torkar snabbt men värmer inte.
    Dagens moderna ullkläder ska inte klia. Nu brukar man ha microfiber innanför ullen. Men är man väldigt känslig så kan det klia ändå. Ullfrotté är mer värmande än merinoull.

• alvide

Glömde tillägga att ullmax.se är billiga på merinoull. Dock kan de bli noppiga fort. Klart prisvärt om man behöver köpa några ställ och byta med.
    Sen har nanook väldigt bra ställ med. Många har rea numera.

• proudtobe

Har också haft underställ från polarn till sonen i vintras, 2 delat,  är helnöjd... var värt pengarna även om det var dyrt. Han kunde ha samma hela sässongen också. supert var det

• StaffenAssar

Om du behöver både lager 1 och 2 beror på vad sonen ska göra, hur länge han ska vara ute och såklart på vädret. Min äldsta son går på ur o skur förskola och är ute i princip hela dagen även på vintern, han har alltid ullunderställ, fleeceställ (lager 2 alltså) och funktionsoverall på sig på vintern och det behövs. Inga "vanliga" kläder alls alltså, förutom kalsonger. Min lilla går på "vanlig" förskola och har ännu aldrig behövt ha ullunderställ på dagis för de är inte ute så mycket (jämfört med storas förskola alltså), bara kanske 2 timmar fm och 2 timmar em, han har haft sina vanliga kläder och sedan fleeceställ om det varit kallt och funktionsoverall. Fast han har aldrig tex jeans eller så, det blir inte bra under overallen tycker jag. Ullunderställ har han bara om vi ska vara ute flera timmar.

• Dr Mupp

Ja även dagens moderna ullkläder kan klia på känsliga barn. Jag har en som vägrar ullkläder så han har ullsilke istället.

ulltrikå är smidigt, ullfrotté är tjockare. Jag har båda. Ullfrotte som enda plagg eller som mellanplagg. ulltrikå som underställ.

Nått som jag gillar är janus krinkelull. Tjock och gosig och behåller formen bra utan att noppa sig.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Vovsingen

Har inte behövt så varma kläder till mina pluttar än, men är ute mkt själv. Om,man är konstant aktiv, t ex löprunda fungerar syntetiska underställ bra, men om du omväxlande rör dig och är stilla alt blir våt är ull mycket bättre. Ull till lekande barn alltså.

• KK1974

i vinter har sonen först haft undertröja från Janus och kalsonger från minimundus - jag beställde lite fel, hade tänkt ha bara janus för att jag tyckte de där regnbågsfärgade sömmarna var så fina... Dock, jag tyckte Minimundus var helt likvärdigt med Janus. Jättemjukt och skönt, han verkade inte alls tycka att det kliade. Sen köpte jag ett helt ställ från Janus i en storlek större och ett set krinkelull som lager två, också superskön kvalitet. Jag köpte också en tunn väpnarluva i ull från minimundus som satt fint när det var så kallt!

Nästa gång jag köper blir det nog Minimundus för det var lite billigare och som sagt likvärdigt.

• Indianica

Det var intressant info att minimundus egen ull är likvärdig med janus som annars också är prisvärt, ska nog testa det. Är annars restriktiv med ull, märke och sort. Kör endast med merinoliull, det finns grymt kliiga och stickiga ullplagg på marknaden, men då är det mer okända märken och inte merinoliull, usch!

Ullfrotté är som någon skrev lite tjockare än vanlig merinoliull. Jag gillar själv ullfrotté jättemkt. Barnen har merinoliull. Jag har långkalsonger till dem i janus prins- och princessull, prinsessullen till flickor är så otroligt söt (spets nedtill och rosa). Tröjorna har barnen som vanliga tröjor på skolan, de är tunna och smidiga, men värmer bra. ärd et superkallt och de ska vara ute länge t ex på utflykt har de en annan tröja ovanpå.

Det viktigaste är att de har långkalsonger och strumpor i ull och gärna ull vid fingrarna samt mössa. Vi kör med Vikings kängor med ull i, knäullstrumpor och långkalsonger samt reimas ullmössa, då fryser de aldrig.

• Anne69

När det gäller ullunderställ har jag två favoriter: HM:s standardunderställ och Joha:s lite finare men mkt följsamma (finns i välsorterad barnklädesaffär). När det gäller fleece trivs vi bäst i HM:s tunna, följsamma, fleece och PoP:s lite tjockare ws fleece (funkar dock sällan som mellanlager under funktionsoverall).

Svar på tråden Ull/Ullfrotté eller funktionsmaterial: vilket underställ är bäst??