• SandvikenMamma

Hur göra egen välling?

Vällingen är slut härhemma, och på Willys hade dom bara Nestlés välling - och jag bojkottar Nestlé starkt. Så nu har vi ingen välling, och jag behöver veta hur man gör välling själv
    Någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Hur göra egen välling?
  • yttan

En fråga bara! Varför bojkottar du Néstles för då? Det är ju inget fel på den anser jag. Jag har just för tillfället både Semper och Néstle till mina barn.

• Lara Croft

yttan, jag gissar att det är av politiska skäl.

• LAA

Du kan köra havregryn i en mixer så det blir som mjöl och sedan kan du koka välling på det. Det är som att koka havregrynsgröt, men du får ha i mer vätska (vatten, mjölk, eller både och). Rör om eller vispa hela tiden och ha i vätska tills du får rätt konsistens. Lycka till!

• Gith

Hemmagjord välling innehåller inte likamycket vitaminer och annat som ditt barn behöver. Du kan inte tänka dig att köpa en terta med nestlevälling bara en enda gång?

• SandvikenMamma

Nej, naturligtvis innehåller det inte allt mitt barn behöver i näringsväg.
    Nu var det ju inte riktigt pga näring som jag skulle ha vällingen, eftersom Fanny är så pass gammal att hon får i sig det hon behöver ändå, på dagarna.
    Vällingen får hon på kvällen för varva ner, och får att hon då är för trött för att äta gröt t.ex.
    Nej, jag kan inte ens tänka mig att köpa en enda tetra med Nestlé-välling, när man kan göra egen välling.

Jag vet inte om jag tycker att det är fel på själva produkten (vällingen), men jag anser att företaget Nesté är skit. Därför får hon Semper istället.

Tack för receptet på hemmagjort välling!

Lägger också in en länk så ni kan läsa mer.
    www.nafia.nu/bojkott/x.html

• yttan

SandvikenMamma !

Och det tror du verkligen på va! Så jag då som inte fick lov att amma pga att min medicin gick ut i bröstmjölken är en dålig mamma då eller ?

Mina barn har då deffenetivt inte blivit beoende av Nestlés modersmjölkersättning kan jag bara tala om för dig. Jag anser att du har fel när det gäller detta. Sen om det är så i andra länder det kan jag ju inte svara på, men jag tror inte att den svensk tillverkade maten är så iaf.

• LAA

Yttan: bojkotten hanlar inte om att Nestlés produkter skulle vara kassa på något sätt, utan hur ruttet de beter sig i tredje världen.

• Leos och Vincents mamma

Men ts..kan du inte kolla i en annan affär då?
    Det måste väl finnas nån mer affär än Willys där ni bor??

• SandvikenMamma

Kära Yttan kärnfrågan handlade om att jag inte ville ge mitt barn välling ifrån Nestlé av etiska skäl, inte om hurvida du är en dålig mamma eller inte. Jag har aldrig skrivit att de som använder modersmjölkersättning är dåliga mammor så för mig är det oförståerligt varför du drar en sådan pararell, det gör inte jag.

Leos mamma 05:
    Visst har vi andra affärer här, men jag visste inte om jag skulle hinna dit innan det var dags att natta tösen... Men hon fick sin välling till slut

LAA:
    Exakt. Tack för det

• Norahs mamma

Sandvikenmamma:
    Hur blev vällingen å hur gjorde du? Receptet...?

Yttan:
    Otroligt onödigt inlägg! Hur kan du tolka TS så negativt?? Ta å lugna ner dig lite!!

• ursul

Vi gör välling på havremust

• Peztis

Vet att detta är OT (förlåt) men:

Den där NAFIA-texten är skriven 2000 med uppdatering 2003, mycket text på övriga sidor är från 2003.
    Borde de inte kunna uppdatera sig lite? Något borde väl ha hänt på två år?

Sedan förstår jag inte en sak, om de delar ut på förlossningen i u-länderna så finns väl där läkare som är läskunniga och som kan ta hand om ersättningen? De kan väl tala?

Sonen fick också mjölkersättning på bb, distribuerad av personalen. Men det är ju här i Sverige, så klart.

Här kan ni ju läsa vad Nestlé säger, att de nu följer rekommendationerna:
    www.nestle.se/neobuilder.php&PHPSESSID=2aaa55bb900d7c50dfda58083fead983

• SandvikenMamma

Norahs mamma:
    Jag hann springa iväg till ICA och köpa Semper, så jag behövde inte göra egen.

• Norahs mamma

Jaha... "Synd", för jag blev så nyfiken på hur du gjorde

• sladdmiraklet

jag ger mitt barn nestlé och huvudsaken är väl att hon e mätt och belåten, så hhur dom gör iandra länder är deras ensak. mitt barn ska må bra iallafall..............tack för mig

• belly2

Jag är uppvuxen på Havremust...Min dotter 15 år oxå och nu ska jag börja ge min son det 10 mån billigt o nyttigt!! Kostar en tia i affären....

• vilden

Havremust, nyfiken bara, var köper man det och vad innehåller det då???

• ursul

Det innehåller endast havre (malt till ett mjöl), det finns bla att köpa på coop (säkert på andra mataffärer också), de har änglamarks havremust och så kan det nog finnas i hälsokostaffärer.

Det kokas upp med vatten och sen tillsätter man mjölk (solhavre, vanlig osv)

• SandvikenMamma

sladdmiraklet:
    Jag har ALDRIG skrivit eller sagt att barn inte blir mätta av Nestlés barnmat eller modersmjölkersättning. Tänk om du/ni kunde sluta misstolka det jag skriver!? Jag skriver att jag inte handlar Nestlés produkter av etiska skäl. INTE för att barn som äter deras mat går hungriga hela dagarna...

Jag skriver det igen:
    Jag köper INTE Nestlés produkter, och det endast av etiska skäl.
    Sen tycker jag faktiskt, i motsats till sladdmiraklet, att man inte alls ska strunta i hur man gör i andra länder utan tvärsom så bör var och en av oss dra ett strå till stacken för att få en bättre värld.

Svar på tråden Hur göra egen välling?