-
-
Svar på tråden 2,5-åring lära sig äta själv
-
han äter väll själv på förskolan? Tror aldrig jag varit med om en 2,5 åring på mitt jobb som inte äter själv. då är det verkligen dags.
min 1 åring äter själv. -
Han går inte på dagis.
Träffade en förskollärare som berättade att de fick mata en 4-åring som vägrade äta. Det låter så knäppt, då är man stor nog att äta själv tycker jag. -
min dotter är nyligen fylld 1år, hon äter gröt, kräm etc själv, mackor osv har hon alltid fått själv!
hjälper till med middagarna bara :) -
min son lärde sig faktiskt äta själv vid den åldern. Då visste vi inte att han hade diagnos men han hade ett beteende som gjorde det omöjligt för honom att äta. Han kanske all mat han fick och tallriken. Fick senare diagnos ADHD och Asperger syndrom. Men det visst vi inte då, att han hade funktionshinder utan för oss var han normalstörd. Så det finns barn som inte äter själv dåmammaSöt skrev 2010-08-07 18:10:28 följande:han äter väll själv på förskolan? Tror aldrig jag varit med om en 2,5 åring på mitt jobb som inte äter själv. då är det verkligen dags.
min 1 åring äter själv. -
min son har tidigare ätit själv men slutat för ett tag sen och nu har det blivit en grej av det. han vägrar för att han vet att vi vill, känns det som.
-
jag tar gärna emot tips på hur vi kan göra
-
Blir det mycket bråk/ frustration vid matbordet? Om ni bara serverar maten och låter maten stå där utan att tjata om att han ska äta och om han vägrar äta så tar ni bara bort maten. Ge ingen mat förrän nästa måltid (som man kan ha ganska tätt efter ju). Har ni provat det? Min kille höll på så men vi slutade göra det till en maktkamp och vi åt och hade trevligt UTAN tjat. Det tog ett par dagar men sen åt han. När han åt så sa vi inget utan vi tog det som självklart. Fungerade för oss men det är ju inte säkert det fungerar för er. Håller dock tummarna för er!!jamis skrev 2010-08-07 18:47:44 följande:min son har tidigare ätit själv men slutat för ett tag sen och nu har det blivit en grej av det. han vägrar för att han vet att vi vill, känns det som.
-
Blåvägra, låt honom matvägra om det är så, men han ska sitta med vid bordet ändå.... ignorera honom och tjata inte så kommer han nog igång med att pilla i sig så småningom.
Ge inte efter för hans idéer, det ni säger ska stå fast.
-
tack. vi tänkte dock att han borde uppmuntras när han gör ngt bra, dvs äter själv. kanske ska strunta i det och bara ta det som självklart.
-
Självklart ska man uppmuntra bra saker, däremot tycker jag att vissa saker inte räknas till bra eller dåligt, t.ex ätande, toalettbestyr och sånt. Vissa saker gör man bara.jamis skrev 2010-08-07 19:24:17 följande:tack. vi tänkte dock att han borde uppmuntras när han gör ngt bra, dvs äter själv. kanske ska strunta i det och bara ta det som självklart.
Tycker också du bara ska servera, låta han sitta med och inte göra större affär av det än att han faktiskt får sitta med under måltiden oavsett humöret.
Barn svälter sig inte, så det är inte hela världen om han missar någon måltid.