-
-
Svar på tråden 2,5-åring lära sig äta själv
-
Fast det är man vid 2,5 också egentligen.jamis skrev 2010-08-07 18:12:51 följande:Han går inte på dagis.
Träffade en förskollärare som berättade att de fick mata en 4-åring som vägrade äta. Det låter så knäppt, då är man stor nog att äta själv tycker jag.
Nästan alla barn som går på dagis lär sig det naturligt där, kanske är det svårare
när han inte har andra barn omkring sig att härma. -
Om det är någon tröst så har vi lite av samma problem här. Vår äldsta är 2½ år. Han har varit lite små"sen" med det mesta och började äta själv med händerna först när han var strax över året, med sked strax efter 1½ år. Problemet med vår pojke är att han är riktigt tunn och väldigt ointresserad av att äta. Det händer att han äter bra själv, men för det mesta så tar han typ två tuggor, sedan blir det inget mer. Jag VET att han är för gammal, men det är svårt när man samtidigt hela tiden försöker göda honom så gott det går......och hans kurva går inte upp om man säger så. Lillebror är 15 månader och började äta själv med händerna så fort han började äta vanlig mat och kan äta med sked och händer, och gör det gärna. Glad i alla mat och vill helst äta hela tiden. Trodde att det skulle inspirera storebror, men nej. Han går inte heller på förskola men efter jul ska han skolas in, förhoppningsvis kan det hjälpa till. Svårt att tvärvägra stödmatning när man har en matointresserad, mager liten sticka......
-
frösöblomster: ja usch, man står ju i valet och kvalet då. vad ska man prioritera? för han borde ju äta när han blir hungrig tycker man. vår kille är inte mager men väldigt ointresserad av mat och verkar inte behöva så mycket för att bli nöjd. Hoppas det går bättre för er snart och att dagis kan hjälpa.
-
Idag satte vi fram maten till lunch och Adam gnällde och gnällde och sa "VILL INTE HA MATEN", men vi sa att nu finns det mat att äta om du vill, vi vill äta så nu gör vi det och så pratade vi om annat och efter några minuter åt han faktiskt själv. Första skeden sa han "ahaaa, Adam tar mat" men vi sa typ inget om det och så fortsatte han
Så skönt! Vi får se hur det fortsätter. Men mat är jobbigt!
-
Vad roligt att höra!! Man blir helt till sig när det är strul med maten och man känner sig urusel som förälder när de inte äter. Hoppas att det fortsätter i denna banan!! *kram*jamis skrev 2010-08-08 12:44:54 följande:Idag satte vi fram maten till lunch och Adam gnällde och gnällde och sa "VILL INTE HA MATEN", men vi sa att nu finns det mat att äta om du vill, vi vill äta så nu gör vi det och så pratade vi om annat och efter några minuter åt han faktiskt själv. Första skeden sa han "ahaaa, Adam tar mat" men vi sa typ inget om det och så fortsatte han
-
Ta det lugnt med förändringar! Du kan inte bara helt plötsligt förvänta dig att han skall äta själv en dag om du matat honom i 2,5 år.
Och det är väl inte så konstigt om allt känns jobbigt för honom just nu ifall han inte får i sig någon mat..
Empati, respekt... -
det går hyfsat bra nu, fast han vill gärna protestera genom att säga att han inte vill äta och sen kanske kasta ner en tallrik eller nåt annat som går sönder. fast han äter allt själv, han kan ju.
jag har inte matat honom i 2,5 år. han har ätit själv i perioder, fast aldrig varit så intresserad av mat och jag vill att han lär sig att ta ansvar för det själv. vi serverar mat regelbundet men han får se till att han får i sig den.
-
Läs Jesper Juuls "Nu skall vi äta". Rekommenderas varmt!
-
Jag har den nånstans... nu äter killen bra själv ovh ber om hjälp ibland n'är det är svårt. han klagar inte heller över det. skönt
-
Jag blev väldigt bestört av att läsa detta...Har han aldrig fått äta själv alls? Mina barn har fått börja försöka runt 8-9 månader. Dottern åt helt själv vid 1 års ålder. Inte matvägrade han under året för att han behövde äta själv?
-
Vi har bara låtit barnen äta själva från typ 1 år och bara matat ifall det varit svårt att få upp. På dagis får de väl äta själva??? Känns som att det är av bekvämlighet och att han kommit i lite trots kanske?
-
klart han har fått äta själv och han har gjort det i perioder men det senaste halvåret har han inte VELAT äta själv även om han kan.muffin skrev 2010-08-24 19:34:17 följande:Jag blev väldigt bestört av att läsa detta...Har han aldrig fått äta själv alls? Mina barn har fått börja försöka runt 8-9 månader. Dottern åt helt själv vid 1 års ålder. Inte matvägrade han under året för att han behövde äta själv?
-
Men då förstår jag inte varför ni börjat mata honom. Barn svälter sig inte. Ni får nog helt enkelt bara sluta mata honom, han börjar nog äta när hungern slår på. Lycka till!jamis skrev 2010-08-24 19:37:53 följande:klart han har fått äta själv och han har gjort det i perioder men det senaste halvåret har han inte VELAT äta själv även om han kan.
-
för att han varit så ointresserad av mat att vi började "stödmata" honom för att få i honom nåt öht och sen blev det så att vi enbart matade honom och han inte åt alls själv. nu äter han dock själv igen.
-
Där har du modellen. Fortsätt med det.jamis skrev 2010-08-08 12:44:54 följande:Idag satte vi fram maten till lunch och Adam gnällde och gnällde och sa "VILL INTE HA MATEN", men vi sa att nu finns det mat att äta om du vill, vi vill äta så nu gör vi det och så pratade vi om annat och efter några minuter åt han faktiskt själv. Första skeden sa han "ahaaa, Adam tar mat" men vi sa typ inget om det och så fortsatte han