Inlägg från: Rundabullar |Visa alla inlägg
  • Rundabullar

pco & lchf?

Hej!

Jag har gått hos en gynekolog som forskat i pco och han rekommenderade lchf diet till mig. dock har jag inte ätit en strikt diet, utan ätit erterrätt 1-2gg/vecka och ibland tagit en öl eller så. När vi äter ute äter jag ibland potatis och rotfrukter, men i mindre mängder och fokuserar på att äta mer av det andra.

Jag äter INTE ägg, ägg, ägg och bacon och kött.Flört Äter mer vegetariskt än tidigare och mer fisk. väljer alltid fetaste alternativen på yoghurt osv och håller en ekologisk linje. Mängder av avocado, nötter och frön.

Jag gick inte ner mer än 2-3kg på ett halvår-MEN, jag fick igång menscykeln (33-55d, jämfört med 2ggr/år) och kände mig piggare. Blev av med godissuget och slutade helt med kvällsmål, utan att jag tänkte på det!Förvånad 

Det allra bästa är att jag nu är gravid. Och jag var på VUL för att fastställa hur långt gången jag var och då kollade gynekologen också äggstockarna. De såg betydligt bättre ut än vid senaste VUL. Glad

Naturligtvis är inte dieten hela sanningen och lösningen, men jag tror att det spelar roll. Jag har också stressat mindre och motionerat lite mer.

För mig har i varje fall SMÅ förändringar som att motionera lite mer, äta lite mer lchf, och gått ner lite i vikt hjälpt. Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli spontant gravid, vi hade tänkt söka hjälp i september. 

Jag hejar på er som kämpar på med vikten, har själv en bit kvar att gå ner men det får vänta nu.Solig

mvh 

• Rundabullar
    mmiaa skrev 2010-08-22 19:07:23 följande:
    Grattis till livet i magen och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Lycka till med allt!
    Tack! Och grattis själv till framstegen på vågen, härligt att vara hungrig på vettiga tider och känna sig piggare, heja, heja! Det måste ju vara lite extra kämpigt att gå ner i vikt när man jobbar natt också..har gjort det en kortare period och jag åt typ konstant för att hålla sockret högt och orka vara vaken..
  • Rundabullar

Nej, man ska inte kolla på vågen. Härligt att känslan i kroppen är ändå där!

Man måste se det som en livsstilsförbättring på långsikt som man ska behålla, inte en kur som går över. Min sambo äter samma som jag äter hemma, men ibland sämre på jobbet. Han började jogga igen och är också frustrerad över att inte gå ner, men han har tydligt ändrat form redan. Fuskigt att det går snabbare för killarna då de oftast har mer muskelmassa från början.Flört 

Jag hejar på er! Känner mig fortfarande så himla glad över att mina äggstockar såg så mycket bättre ut efter 6 mån, så jag håller alla tummar för att ni också ska få resultat på insidan! 

• Rundabullar
    Soolstrålen skrev 2010-08-30 08:41:26 följande:
    Ja det är jätte kul, har spelat sen jag gick i lågstadiet, så börjar bli några år :) Vad härligt att han också äter, min sambo är redan en sticka så han skulle behöva gå upp ist Tungan ute Det är ju så man ska inte stirra sig blind på
     vågen..
    Jag fick mens igår..så nu hoppas jag på en ägglossning sen :)

Rundabullar: Nej precis, jag tycker inte det här är en "kur" det är en livsstil. Tack! Grattis till graviditeten, vad kul:)

Tack! Härligt med mens! Har man en cykel så har man en chans, håller alla tummarna för äl om nån vecka! Skrattande
  • Rundabullar
    Lizettan skrev 2010-09-01 19:21:59 följande:
    Började med LCHF för ca 10 dagar sedan!  Tycker det är lite jobbigt då jag äter metformin samtidigt och mår lite illa av det hela tiden och är inte direkt sugen på någon fet mat.. Vill helst bara äta bröd, eller yoghurt med flingor.. Men har i allafall gått ner 1 kg på 1 vecka och har fått min mens idag. Vet inte om det beror på dieten eller om det bara var dags nu( får mens ca 3 gånger om året) Hoppas på dieten för då är det helt klart värt det! Och tur man kan gå in här och läsa och få lite pepp..
    Men är där fler som äter metformin och går på LCHF samtidigt, och sett resultat och om man mått illa precis som mig?
    Har inte ätit metformin, men täntke bara säga att youghurt kan du gott äta, välj den festaste naturella du kan hitta och ös på med nötter och frön eller hemlagad mysli och kanske frusna eller färska bär? det äter jag mycket.

Om man inte är van vid naturell youghurt så är den fetare inte lika sur heller, och en som är jättemild heter Aktivia, gröna burkar.

Välj en fetare ost på brödet och kanske knäckebröd om du inte hittar nåt annat bra bröd i butiken?

Jag knaprar mycket tomater och gurka då jag mår illa, och morötter (även om de är underjord..)  mår bättre när jag tuggar nåt hårt och är heller inte sugen på fett. 

Det är ok att lyssna på kroppen och hitta sin egen modell, själv har jag svårt med ägg, bacon och smör, men det går väldigt bra ändå!

Kram och pepp! 
  • Rundabullar
    mmiaa skrev 2010-08-31 17:14:33 följande:
    Usch, jag har haft ett par riktiga tröttdagar nu, vet inte om det är maten men det går nog snart över, har ju mått så bra annars! Inväntar eventuell ägglossning, är på cykeldag 24 idag, det kanske blir utan äl den här cykeln iofs. Vi får se.... I vanliga fall har jag ju ingen mens alls så även en cykel utan äl är ju en framgång! Har haft runt 28 dagars cykler sista omgången. Sist jag hade äl var cykeln på 48 dagar. Men det är klart att man hoppas på att äl också kommer tillbaka...
    Hur mår du? Har du haft några tröttdagar?
    Ge inte upp vännen! Själv fick jag igång mensen med en 33dagars cykel(april), följande menscykel gick jag över 2v från BIM och tog ett neg gravtest. Tänkte att nu har mensen lagt av igen, gav upp, tänkte ta sommaren som den kommer och söka hjälp i september. I juli var jag gravid! Min cykel måste alltså ha varit 56dagar-med ÄL, ungefär då jag tog mitt neg. gravtest. 

Hoppas att du får igång en cykel och ÄL! Många har varit krassliga nu, ta hand om dig!
  • Rundabullar

Härligt Asteri! Glad 5kg är ju jättemycket, men endel kan ju vara vätska som du samlat på dig innan mensen som också åkte av samtidigt. Skönt att bli av med hur som helst och roligt att du mår så bra!

• Rundabullar

mmia: Trist att inte ÄL kommit igång, men i varje fall måste ju din kropp vara bättre förberedd nu när du har mens i varje fall och har gått ner lite. Har du möjlighet att få en kur för att starta äl? 

Har full förståelse för att man väljer att inte gå från kur till kur, du har ju redan flere bakom dig. 

Pepp! 

• Rundabullar

Mrs Klug, jag tycker att 2kg på 2v är alldeles lagom viktminskning! Du lägger ju om hela balansen i kroppen också, så det kan stanna av helt ibland och sedan kryper några kilon till bort. För mig tog det 2mån att gå ner 5-6kg-MEN de kilona har hållit sig borta sedan dess! Glad (nåja, nu är jag ju gravid..men med min LCHF kost har jag bara gått upp 7kilo och då har jag inte varit väldigt strikt och absolut ätit så fort jag känt mig sugen!)

Till lunch äter jag ofta sallad, helst med bönor när jag äter på stan. Bor i bröd och pommesfrites-landet Belgien. Här finns inte GI-alternativ på så mågna ställen, men salladsbarer funkar!

Till mellanmål blir det ofta en grönsak eller ost. 

Svar på tråden pco & lchf?