Vad jag känner igen mig i det du skriver. Ibland så blir jag verkligen handikappad i mitt psykiska illamående. Jag kan ha perioder när jag inte kan göra någonting. Jag tror att jag har klarat det hela pga min underbara sambo som stöttat mig och hållit mig upprätt.
jag antar att du lever ensam? kanske skulle du behöva en ledsagare? Kanske skulle du behöva prata med några av dina vänner eller någon i familjen som kan hjälpa dig att kämpa och kanske hjälpa dig med diverse saker. Tyvärr är det så i sverige att det är lite fult att be om hjälp. Skippa alla de där tankarna och be någon du litar på att hjälpa dig.
Det är hemskt att man som sjuk ska behöva ta sig framåt, det är verkligen en kamp som kan vara hemskt jobbig och kämpig. Men det finns ljus längst borta i gränden. Det tar bara lite tid att ta sig dit. Jag vet själv hur det är. Är själv inne i en period då jag verkligen inte klarar av mycket.
några tips till dig.
Sätt inte upp för stora mål, Bestäm dig för 1 sak du ska göra under dagen. Behöver inte vara något stort utan kanske bara "byta ut tvålen". Sen efter ett par dagar går du steget längre och gör 2 saker. När du kommer upp till lite fler saker så ha alltid i åtanken att du inte måste göra allt utan det räcker alldeles utmärkt med bara 1 eller 2.
Gör saker du tycker om. Detta har jag själv väldigt svårt för då jag oftast inte tycker något är roligt under perioderna då jag mår riktigt dåligt. Men se en komedi, beställ hem din favoritmat, tänd en massa ljus, gräv ner dig i en bra bok, ta ett bad. Allt som kan tänkas ge dig någon form av njutning.
Beröm dig själv, Man glömmer bort att berömma sig själv väldigt ofta. Beröm dig själv varje dag och flera gånger per dag. Beröm dig för att du gick upp ur sängen och glöm absolut inte att berömma dig för att du är kvar och kämpar för livet.
Kom ihåg att Du duger precis som du är. Detta är jätte viktigt, slopa allt vad normen heter och var stolt över dig själv och vad du har åstadkommit i ditt liv. det hjälper faktiskt i många stunder när man önskar att man orkade saker att tänka att nu är det bara så att det inte funkar men jag duger ändå.
Det är självklart inte så att jag menar att du kommer börja må bättre av en komedi men småsteg till en början är alltid det bästa. Jag skulle dock verkligen råda dig att försöka få någon form av terapi. Det är du värd och du behöver det. Ta nu hand om dig!