Eligrabbarna skrev 2010-08-08 10:19:38 följande:
Måste fråga. ni som fått era barn torra innan 2 år, hur lång tid har det tagit från att ni börjat tills de varit torra. Vi har nu hållt på ca 1 månad men det har ju inte varit konstant eftersom vi varit på semester och så. Han har dock själv sagt till då och då när vi varit på semester och velat sitta på toa fast vi inte tagit med någon potta. Hemma vill han dock bara sitta på pottan.
Om man kör stenhårt dagtid (förutom när man åker bort) kan man få de så pass torra att det är meningsfullt att ha dem utan blöja på dagis. vill ju inte att det ska bli kiss överallt när han är på dagis. Han måste ju vara så pass duktig att han kan hålla sig om det börjar komma i kallingarna, jämt, inte bara då o då.
Fast samtidigt måste jag poängtera att det är ju även deras jobb att
fortsätta på den träning ni har börjat. De flesta barn tränas ju faktiskt samtidigt som de går på dagis och då måste ju även dagis vara involverad i detta. Det innebär att det säkerligen kommer att bli skvättar, men jag förstår inte riktigt varför det är så farligt? Det hör ju till. Vårt dagis är ett föräldrakooperativ och hos oss innebär det att även vi föräldrar gör arbetsinsatser ibland, även i barngruppen. Flertalet gånger har jag bytt kläder på barn som skvätt (eller helt och hållet kissat ner sig) och det är liksom inget konstigt med det. Men blöja har de ju inte för den sakens skull ändå. Med blöja på blir det ju i vilket fall avsevärt mycket svårare att alls få barnen helt torra. Jag har själv fått följa utvecklingen från många ombyten per dag till bara någon enstaka gång på ett par barn (precis som med dottern egentligen) eftersom man vill att de skulle vara utan blöja så mycket som möjligt precis vid avvänjningen.