• GentleGiant

ersättning ger föräldrar lägre iq!?

Eller??

Nu får det väl ändå vara nog med skygglappar och självförnekelse. Detta forum får väl inte bli ?Forumet mot bättre vetande?, allt med det idag, verkar det som, viktigaste målet; att döva föräldrars dåliga samvetande.

Ja, brist på fettsyrorna DHA och ARA under hjärnans första tid (0-1 år), gör att nerverna inte får den optimala utvecklingen (myeliniseringen blir lite sämre). Det finns så många forskningsresultat som visar detta att det inom forskarvärlden inte råder några tvivel om detta faktum.

What?s the big deal? Är inte ni som ger ersättning GLADA att forskningen fortsätter för att göra tillägget bättre för varje generation. Hur man kan ta en sådan kunskap som PERSONLIG KRITIK, övergår mitt förstånd. På 40-talet bestod bröstmjölksersättning av komjölk med en tesked vetemjöl i. Tycker ni att forskningen skulle stannat upp där för att undvika att trampa några överkänsliga föräldrar på tårna, eller?

Semper har just börjat att tillsätta DHA och ARA i sin nya ersättning! Tar alla ni DET OCKSÅ som personlig kritik.

Vi har fått gett våra tvillingar rätt så mycket ersättning för att komplettera bröstmjölken som inte riktigt ville räcka. Jag är tacksam för att utvecklingen går framåt så att kommande generationer kommer att få tillgång till ännu bättre ersättningar än dagens barn får. Jag har inga problem med att acceptera att mina barn kanske kommer att få ett par IQ-poäng lägre än vad dom skulle fått om dom helammat. Och tack vare att jag vet vad som skiljer ersättning med bröstmjölk kan jag ju tillsätta lite fiskolja (EfaNatal) till vällingen för att till viss del kompensera för detta.

Många här skryter med att både dom och halva släkten är med i Mensa! Och ändå verkar dessa annars så intelligenta människor inte kunna ta till sig nya vetenskapliga rön. Var är problemet??

• Svar på tråden ersättning ger föräldrar lägre iq!?
  • Melly

GentleGiant tack för ett mycket bra inlägg! Jag blir oxå så trött på att dom flesta tog den här forskningen som kritik mot dom som flaskmatar. Som om ALLA flaskmatade barn skulle bli dumma. När det bara är små skillnader i IQ och dessutom statistiskt sett alltså inte behöver synas hos enskilda barn.

Det är som att många som flaskmatar inte vill tro på nån forskning alls som säger nåt positivt om amning. Men med forskning kan man ju liksom inte välja att bara tro på dom resultaten som stämmer med ens egna åsikter...

• Lady Namárië

Nope, jag tar absolut inte sådan forskning som "personlig kritik". Jag tycker att det är fantastiskt att saker och ting utvecklas och blir ännu bättre.

Däremot skulle jag kunna ta illa upp om dylika studier används som argument för att just mitt barn skulle bli dummare på grund av att han inte ammas, eller när jag får höra att jag inte unnar mitt barn det bästa. Jag kan också bli irriterad över hur forskningsresultaten presenteras i media. Men det är stor skillnad på att reagera mot sådant och på att reagera mot själva forskningen.

För övrigt är det väl kanon om även flaskmatande föräldrar får lite lägre iq - artificell amningsgröt mellan öronen?

• GentleGiant

Lady Namárië, då skiljer du dig från mig för jag inser att även mina barn, trots att dessa självklart är världens utan konkurrens sötaste och finaste och klokaste och duktigaste och... kommer att ha några IQ-poäng lägre än om dom helammats.

Vad folk inte kan skilja på är att om mitt barn får IQ103 i stället för IQ107 så gör detta inte dom till lallande idioter (=IQ75 eller något sådant).

• Titti och mini

IQ måste ju också vara världens knasigaste sätt att mäta ngt i också, för vad säger det egentligen? Är glad så länge mina barn får över 70, för jag tror det är gränsen för att kunna öppna en dörr

• GentleGiant

Våran katt kan öppna dörrar!

IQ>70 , kattMensa nästa...

• Titti och mini

GentleGiant - japp kolla upp det! Kanske kan tjäna en hacka på kissen

• GentleGiant

Melly, svårt att kasta paj eller tycka synd om sig i denna tråd. Det är kanske därför ingen kommenterar...

• Morbid Mistress

Jag har hört att 14 är gränsen för att öppna en dörr. Omkr 70 är ju gränsen för att vara förståndshandikapad om inte jag minns fel och många av dessa kan ju öppna en dörr...

• Wiken

Jag blir arg över inläggen om att amning ger mindre iq eftersom jag själv delammar och ger ersättning för resten. Att jag blir upprörd och tar åt mig är för att jag så gärna vill helamma och vet att bröstmjölk är det bästa för barnet men jag har inte så det räcker.

Svar på tråden ersättning ger föräldrar lägre iq!?