• KRSn

Två saker jag inte förstår om HP, snälla hjälp!

För att räkna ut sin HP tar man sin SGI x 0,97 x 0,8 / 365 och får fram ersättningen per dag.

MEN, hur kan man säga per dag? Beror inte det på hur många dagar man tar ut?
    Om man tar ut färre dagar så får man mer per dag va?

OCH hur sjutton vet jag vad min SGI är då? Är det grundlönen utan OB och sånt?
    Jag fattar inte vad SGI är..

• Svar på tråden Två saker jag inte förstår om HP, snälla hjälp!
  • La Lola

"Om man tar ut färre dagar så får man mer per dag va?"

Nää.......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • KRSn
    La Lola skrev 2010-08-08 15:11:46 följande:
    "Om man tar ut färre dagar så får man mer per dag va?"

Nää.......
    Okej, Kan du tala om hur det är istället då?
    Vad är det man tjänar på om man tar ut färre dagar?
    Fler lediga dagar i framtiden? Hur länge FÅR man vara föräldraledig i sträck
    så länge man har dagar kvar?
  • La Lola
    KRSn skrev 2010-08-08 15:26:10 följande:
    Okej, Kan du tala om hur det är istället då?
    Vad är det man tjänar på om man tar ut färre dagar?
    Fler lediga dagar i framtiden? Hur länge FÅR man vara föräldraledig i sträck
    så länge man har dagar kvar?
    Ju färre dagar du tar ut (iaf när det gäller föräldrapenning) är du kan vara hemma längre.....
    Hur länge du får vara föräldraledig beror nog lite på ditt jobb (jag har ingen aning eftersom jag saknar fast jobb).
  • La Lola

HP är ju inte samma sak som föräldrapenning.

• KRSn
    La Lola skrev 2010-08-08 15:29:42 följande:
    HP är ju inte samma sak som föräldrapenning.
    Det vet jag. Men jag är garanterad HP för jag kan inte omplaceras.
    Vet du vad en SGI är då?
  • Zelmilainen

kan inte svara på vad sgi är, men nedanstående kopierade jag från en gammal tråd jag ställde (jag undrade hur många dagar man var tvungen att ta ut per vecka för att få ut en viss procent):

"Ja du måste ta ut 7dagar/vecka för att få 80%, 5dagar/vecka är typ 65%, ca:15dagar /månad blir 50%. Man har 480dagar totalt för barnet var av 390dagar är sgi-dagar och 90dagar 180kr dagar, 60dagar var är vikta för mamman och pappan resten får man dela upp hur man vill, för att få börja använda 180kr dagarna måste man ha tagit ut 180sgi dagar tror jag det är."

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2010-08-08 15:39:45 följande:
    kan inte svara på vad sgi är, men nedanstående kopierade jag från en gammal tråd jag ställde (jag undrade hur många dagar man var tvungen att ta ut per vecka för att få ut en viss procent):

"Ja du måste ta ut 7dagar/vecka för att få 80%, 5dagar/vecka är typ 65%, ca:15dagar /månad blir 50%. Man har 480dagar totalt för barnet var av 390dagar är sgi-dagar och 90dagar 180kr dagar, 60dagar var är vikta för mamman och pappan resten får man dela upp hur man vill, för att få börja använda 180kr dagarna måste man ha tagit ut 180sgi dagar tror jag det är."
    Detta gäller för föräldrapenning. Ej havandeskapspenning.
  • Zelmilainen
    Mela78 skrev 2010-08-08 15:49:46 följande:
    Detta gäller för föräldrapenning. Ej havandeskapspenning.
    misstänkte det, men tänkte att det kunde va bra för ts och veta när det är dags för fp.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • sötmysan

HP får du för de dagar du INTE arbetar under den period du har blivit beviljad HP

Svar på tråden Två saker jag inte förstår om HP, snälla hjälp!