• Sophiebysophie

2 delat regnställ eller regnoverall till 15 månaders dagis? Vilket är bäst?

Hej!

Som rubriken lyder, är det bäst med 2 delat regnställ eller regnoverall??
    Fördelen med regnoverall är väl att det inte kan läcka in vatten någonstanns, fördelen med 2 delat är väl att man kan bara ha regnjackan om man så skulle vilja?

Vad har ni? Märke?

Sen mottages gärna tips på vad för typ av kläder ni har på era barn på dagis?

Mjukbrallor (typ velour, mjuka byxor) eller jeans?
    Mockasiner eller någon annan typ av toffla?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden 2 delat regnställ eller regnoverall till 15 månaders dagis? Vilket är bäst?
  • Zelmilainen

det finns för och nackdelar med båda. tycker synd om barnet att gå med en overall om bara byxorna behövs, eftersom det ofta blir instängt, etc i galonkläder. jag skulle nog valt 2delat, om du kan hitta såna byxor som går ganska högt över mage/rygg och som kanske har lite resår i midjan. då sitter de kvar rätt bra och vatten smiter inte in. vet dock inget märke...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

när det är så små barn är det allra bästa att se till att de har kläder de kan röra sig bra i. stuprörsjeans på ett barn som inte lärt sig gå är tex inget hit *L*

Vill ha bebis nuuu!!!
  • fantasia

Ganska ofta behövs bara brallorna så tvådelat är bättre.
    Mjuka, bekväma kläder som det inte gör något om de spills på är bra förskolekläder.
    Halkstrumpor tycker jag som är förskollärare är bättre än inneskor eftersom de lätt försvinner.
    Barfota funkar ett tag till också!

• carbe

Tvådelat- bra med bara byxorna om det tex regnat på natten och det är fuktigt ute.... Svettigt om det är 20 grader och dom måste ha hela overallen....

• Zelmilainen

om du köper halkstrumpor se då till att köpa bra. på de flesta finns tex knappt nåt halkskydd på hälen och det är ju där det behövs som mest. annars är stadiga sandaler bra med. avskyr moccasiner på barn, hehe. dels för att många barn verkar tycka att de är obekväma att ha utan strumpor och blir för varma med strumpor. är med fsk förresten *L*

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Idun

Kankse både och? Vi hade en regnoverall med fleecefoder i den åldern och den var super! Men om det är varmt och fuktigt är det bra att kunna ha bara byxor eller jacka. 

Angående kläder så tycker jag att tajts och tunn tröja med eller utan ärm är det mest gångbara. Mjukt och skönt när fler lager ska på.  

• sonen08
    Sophiebysophie skrev 2010-08-08 15:40:02 följande:
    Hej!

Som rubriken lyder, är det bäst med 2 delat regnställ eller regnoverall??
    Fördelen med regnoverall är väl att det inte kan läcka in vatten någonstanns, fördelen med 2 delat är väl att man kan bara ha regnjackan om man så skulle vilja?

Vad har ni? Märke?

Sen mottages gärna tips på vad för typ av kläder ni har på era barn på dagis?

Mjukbrallor (typ velour, mjuka byxor) eller jeans?
    Mockasiner eller någon annan typ av toffla?

Tacksam för tips!
    ja kör mjuksbrallor och mjuka jeans på sonen de finns kanonbra jeans på hm som är mjuka mockasiner är bra då de kan ta av och på dom beroende på hur varme/kallt de är och halt på golven.
    har kört 2 delat på dagis då de ofta har bara byxorna på dagis.. jackan om de spöregnar ute med. men ofast har de bara jackan..
  • bonsai

Märke på regn ställ som är bra är Tretorn. Finns bilder på Ellos.se. 20% just nu. Skulle också ha tvådelat. Ha oömma kläder på fsk, Mjuka jeans är super tåliga, mjukisbrallor är sköna och fleece är mkt praktiskt. Mockasiner skulle jag välja då halkstrumpor inte är bra att ha i skor då tårna blir invikta under foten för att halk propparna suger tag i sulan. Sen är det bra att ha ett extra om byte av ytterkläder eftersom det inte alltid hinner torka om man är ute två gånger per dag, tänker på overall eller tvådelade ytterkläder nu. Extra settet kan man ju köpa begagnat eller ett lite billigare då barnet inte behöver det jämt medans jag skulle lägga pengarna på det settet barnet använder oftast. Reima, Didrikson, Polarn o pyret och Nanook tycker jag personligen bäst om. Jag kollar alltid att kläderna kan torkas i torkskåp. Bra skor som är anpassade efter vädret är också viktigt. Ytterkläder tycker jag är det viktigast barnet har. Man ska aldrig behöva frysa, gå blöt eller se ut som en Michellingubbe. Lycka till!!
    Ps. Är barnskötare.

Svar på tråden 2 delat regnställ eller regnoverall till 15 månaders dagis? Vilket är bäst?