• Didaj

Tycker ni att äggdonatorer ska få pengar?

Tycker ni att äggdonatorer (vet inte om de heter så...) ska få pengar för det dom gör? hur mycket isåfall?
    Berätta gärna vad ni själva anser om äggdonation, jag funderar nämligen stark på det.

Lite fakta om det:

Kvinnan som vill donera ägg kallas först till en IVF-koordinator för information om behandlingen. Då tas även första omgången blodprov (infektions- och hormonprover). Proverna tas sedan om efter minst sex månader.

Nästa steg är ett besök hos läkare och ett besök hos kurator, vilka görs vid samma tillfälle. Efter medicinsk och psykosocial bedömning avgörs det om kvinnan är lämplig att donera ägg.

Behandlingen kostar ingenting och en ersättning ges för att täcka omkostnader i samband med behandlingen.
    Äggdonation går till på samma sätt som provrörsbefruktning. Under några veckor får donatorn hormonbehandling för att stimulera äggtillväxten. När äggblåsorna är redo tas de mogna äggen ut med en hjälp av en tunn nål via slidan. Äggen befruktas sedan med mannens spermier i laboratoriemiljö.
  • Svar på tråden Tycker ni att äggdonatorer ska få pengar?
  • Fimpen72

Anledningen att man inte får betalt är väl för att det inte ska locka fel typ av människor.
    Att man gör det för pengarnas skull gör visserligen att det blir fler donatorer men jag tror att många donatorer skulle må sämre när de senare i livet ångrar sig. De gjorde det inte av generositeten utan pga ekonomin vilket ju kan ge konsekvenser....

Jag kan väl tycka att de borde kanske ersätta lite mera generöst än idag utan att det blir ekonomiskt lockande.

• Didaj

Tycker liknande. Tycker att man ska bli kompenserad med ungefär 15-20000 för resor, sveda & värk, sjukdagar etc.

• NKmamma
    Didaj skrev 2010-08-09 01:59:41 följande:
    Tycker liknande. Tycker att man ska bli kompenserad med ungefär 15-20000 för resor, sveda & värk, sjukdagar etc.
    Hm sveda och värk.... Då ska man inte ens fundera på att donera om man har det synsättet.

I sverige är donation trots allt en donation och inte en ägg-försäljning

Donatorn får 3000-4000 (vet inte om summan har ändrats) för mediciner och förlorad arbetsinkomst.
  • luvah33
    NKmamma skrev 2010-08-12 15:31:12 följande:
    Hm sveda och värk.... Då ska man inte ens fundera på att donera om man har det synsättet.

I sverige är donation trots allt en donation och inte en ägg-försäljning
    Håller med dig, vadå sveda och värk? Det är ju ett val man gör, en donation man vill göra.

Tycker det är rimligt med ersättning för förlorad inkomst och mediciner. Eventuellt resor också om det krävs.. så att man inte förlorar massa rent ekonomiskt, men inte heller så man vinner på det. 
  • Fimpen72

"""I samband med äggdonation lämnas en schablonersättning med 4.000:- kr per donationstillfälle.Schablonersättningen utgör ersättning för alla kostnader i samband med dona-tionen såsom förlorad arbetsförtjänst, resor och övriga kostnader."""
    Enligt ett landsting.

Det tycker jag är alldeles för lågt.
    Jag skulle räkna med minst två besök på blodmottagningen före. Ett besök hos psykolog.
    Om man räknar att man måste ta ledig 2h x2 för blodproverna plus 3-4h vid psykologbesöket, kanske mer om man måste resa.
    Nu är man uppe i 6 resor.
    Sedan ska man hämta ut mediciner, två resor till.
    Resa till äggplockningen + ledig dag.
    Kan nog räkna med åtminstone att man har tre dagars frånvaro totalt under donationen inkl när man tar ledig för att ta blodprov och träffa psykologen.

Det innebär 3700kr i inkomstbortfall (för mig skulle det kosta så mkt).... så 300kr till resor vilket är löjligt lite.

Några 10-20 tusen tycker jag är för mkt. Men kanske ALLA utgifter plus 2000kr för besväret.
    Det är inte så kul att behöva utsätta sin kropp för det när man kanske t.o.m går back.
    JAg förstår att det är svårt att få ta på donatorer. 

• Didaj

Jag säger som föregående talare.

"...Det är inte så kul att behöva utsätta sin kropp för det när man kanske t.o.m går back."

Jag tycker donation är jättefint och funderar själv på det men snälla? Det gör ont att punktera äggstocken och det är mödosamt med dessa hormonbehandlingar. Det är faktum, ett faktum jag är villig att gå igenom för någon annans skull. Men jag tänker inte göra det på min bekostnad.

• ludicrous

Åk utomlands o gör det om du vill ha pengar, du kan få 30 000 för ett ägg i vissa länder.

Det var ju riktigt löljigt "betalt" här måste jag säga.., Men man gör det väl inte för pengar, som sagt då blir det väl lätt att "fel" folk donerar, pundarägg kanske man inte vill ha.. det är ju bara välgörenhet att donera här för den summan

• Didaj

Det vet jag men jag är av många olkika skäl inte intresserad av det. Jag kan donera blod och liknande helt gratis om så ska vara. För det kostar mig 1 stick, 1 halv liter blod, 18 kr tågresa och 1 timme av min tid. Det har jag deffinitivt råd med!

• Fimpen72
    Didaj skrev 2010-08-12 19:25:59 följande:
    Det vet jag men jag är av många olkika skäl inte intresserad av det. Jag kan donera blod och liknande helt gratis om så ska vara. För det kostar mig 1 stick, 1 halv liter blod, 18 kr tågresa och 1 timme av min tid. Det har jag deffinitivt råd med!
    ludicrous skrev 2010-08-12 19:16:37 följande:
    Åk utomlands o gör det om du vill ha pengar, du kan få 30 000 för ett ägg i vissa länder.

Det var ju riktigt löljigt "betalt" här måste jag säga.., Men man gör det väl inte för pengar, som sagt då blir det väl lätt att "fel" folk donerar, pundarägg kanske man inte vill ha.. det är ju bara välgörenhet att donera här för den summan
    Det räcker med att söka runt i sverige.... svenska par söker privat donator. OM man har egen donator så går det ju mkt snabbare.

Jag blev själv tvingad att sjukskriva mig i 3 dgr när jag åt pergotime så 4tusen räcker ju inte alls långt om jag skulle donera och råka ut för samma vända. Nu får jag inte donera pga åldern men skulle väldigt tveksamt att utsätta kroppen för ännu starkare medel. Jag blev knäck av smärtorna pga 3 mogna ägg, hur sjutton ska det inte bli att kanske ha 12-13 mogna.

I USA verkar det vara vanligt att även låta dem som inte fått barn donera vilket de helt vill att man redan har här. Så många collegestudenter donerar för att delvis sponsra sin utbildning.
Svar på tråden Tycker ni att äggdonatorer ska få pengar?