• Luella

Bästa regnkläderna på ur- och skurdagis om man inte vill ha galon?

Min dotter som är 17 månader ska börja på ur- och skurdagis om 1,5 vecka. På förskolan har de rekommenderat galonkläder eftersom dom leker mycket med vatten. Men jag tycker att det blir för varmt att vara instängt i så jag vill helst hitta någon form av skalkläder som fungerar lika bra.

Vad har ni för tips och rekommendationer? Vilka märken är bäst? Jag har tittat lite på Pop, Didriksson och Nanook men jag inser att jag inte har något koll på vad som verkligen funkar. Hoppas på svar!

• Svar på tråden Bästa regnkläderna på ur- och skurdagis om man inte vill ha galon?
  • Här och nu

Vindjacka- o byxor, men mer under i så fall. Går att köpa fodrat.

• Miffomorsan

Skalplaggen är kanon - i a f de från Pop som vi alltid har använt. Första året köpte vi även regnkläder i galon men dessa förblev hängandes oanvända på förskolan eftersom skalkläderna passat i alla väder.

• Luella

Super Puma, vet du hur pass mycket vatten Pops skalkläder tål? Funkar det om barnet sitter i en vattenpöl?

Har du någon erfarenhet av Pops vindfleecejackor också?

• Stora Havet

Vi har haft galonbyxor (Lindex) och vindjacka (POP - toppen!) med fleecejacka/byxor under när det har blivit lite kallare. Ofodrade stövlar med ullstrumpa (POP - toppen!) och varm sula när det blivit kallare.

Jag upplever inte alls galonbyxor som för varma (ofodrade alltså). Dessutom går de upp en bit på magen också, vindjackan har vi haft innanför galonbyxorna. Sonen har gärna suttit i vattenpölar och lera. Det har var varit så enkelt att skölja av och han har hållit sig torr och varm (inte för varm). Vi använder galonbyxor på sommaren när det regnar - inga problem. Sonen kan vara ute och leka oavsett väder. Galonvantar är också toppen, särskilt på våren.

Men skalbyxor funkar säkert bra också. Vi ska köpa det när sonen blir ca 4 år och inte sätter sig i vattenpölar lika ofta.

POPs utekläder är toppen! Jag brukar köpa på rean i en storlek större - till nästa säsong.

• Luella
    Stora Havet skrev 2010-08-09 00:51:52 följande:
    Vi har haft galonbyxor (Lindex) och vindjacka (POP - toppen!) med fleecejacka/byxor under när det har blivit lite kallare. Ofodrade stövlar med ullstrumpa (POP - toppen!) och varm sula när det blivit kallare.

Jag upplever inte alls galonbyxor som för varma (ofodrade alltså). Dessutom går de upp en bit på magen också, vindjackan har vi haft innanför galonbyxorna. Sonen har gärna suttit i vattenpölar och lera. Det har var varit så enkelt att skölja av och han har hållit sig torr och varm (inte för varm). Vi använder galonbyxor på sommaren när det regnar - inga problem. Sonen kan vara ute och leka oavsett väder. Galonvantar är också toppen, särskilt på våren.

Men skalbyxor funkar säkert bra också. Vi ska köpa det när sonen blir ca 4 år och inte sätter sig i vattenpölar lika ofta.

POPs utekläder är toppen! Jag brukar köpa på rean i en storlek större - till nästa säsong.
    Tack för tips! Man kanske får investera i ett par galonisar trots allt... även om jag inte är så förtjust i plastkläder som inte andas. Det bästa hade ju varit med ett par skalbyxor som andas men som är lika bra som galonisar .

Jag har hittils gillat Pop jättemycket så det blir väl att fortsätta i det spåret nu med. 
  • Miffomorsan
    Luella skrev 2010-08-08 23:12:16 följande:
    Super Puma, vet du hur pass mycket vatten Pops skalkläder tål? Funkar det om barnet sitter i en vattenpöl?

Har du någon erfarenhet av Pops vindfleecejackor också?
    Jag kan inte säga hur länge man kan sitta i en vattenpöl - men vi har inte upplevt något problem med att ha dessa kläder ens när sonen var i "sitta i pölen" åldern. Det verkar inte heller som om förskolepersonalen tyckte det blev blött eftersom de aldrig satte på honom annat än skalkläderna trots att det fanns galonkläder hängade på sonens plats också.
  • Fimpen72

Det enda som står emot vattenpölssittande är galon.

Mina barn är riktiga kaminer och svettas för ingenting.
    Men de har haft galonställ på dagis plus skalbyxa/skaljacka.

Om man köper Bamse galonisar finns det utrymme att ha dem utanpå vinteroverallen.
    Det är INTE kul på vintern att få hem overaller som är genomsura pga att de inte drar overallen över kängorna eller fulla med lera och sand.

• Luella
    Miffomorsan skrev 2010-08-09 19:29:31 följande:
    Jag kan inte säga hur länge man kan sitta i en vattenpöl - men vi har inte upplevt något problem med att ha dessa kläder ens när sonen var i "sitta i pölen" åldern. Det verkar inte heller som om förskolepersonalen tyckte det blev blött eftersom de aldrig satte på honom annat än skalkläderna trots att det fanns galonkläder hängade på sonens plats också.
    Så bra! Jag var inne (i dag igen) och pratade med en kvinna som jobbar på Pop. Hon sa att dom kan sitta i en vattenpöl mycket länge utan att skalbyxorna börjar läcka.
  • Arne Per

Köp didriksons skalkläder. Finns även på tradera. Hur bra som helst. Kommer aldrig att lämna det märket. Har det i skalkläder, overall och vinterjacka + byxor.

• Broadway

Jag rekommenderar verkligen Nanook eller Isbjörn som de heter nu. Deras skalkläder har samma vattenpelare som galonisar. POP är enligt min mening inte alls särskillt vattentåliga. Vi köper alltid Nannook just eftersom det är sådan överlägsen kvalitet!

• Luella
    Broadway skrev 2010-08-09 19:58:40 följande:
    Jag rekommenderar verkligen Nanook eller Isbjörn som de heter nu. Deras skalkläder har samma vattenpelare som galonisar. POP är enligt min mening inte alls särskillt vattentåliga. Vi köper alltid Nannook just eftersom det är sådan överlägsen kvalitet!
    Åhå!
    Jag stod och höll i ett par skalbyxor från Nanook men det var sån jätteskillnad i pris jämfört med Pop mfl och jag var osäker på att det verkligen var värt den skillnaden..
  • Fimpen72
    Arne Per skrev 2010-08-09 19:35:26 följande:
    Köp didriksons skalkläder. Finns även på tradera. Hur bra som helst. Kommer aldrig att lämna det märket. Har det i skalkläder, overall och vinterjacka + byxor.
    Håller med om didriksons superkvalite.
    Po.p har blivit så dåliga sista åren. Sist jag köpte skalkläder därifrån blev det hål på ärmslutet på 3-4dagar och sedan gick alla barnens byxor sönder vilket jag aldrig varit med om tidigare.

Everest gillar jag också. De håller bra de också.
  • Tessniki

Är väldigt nöjd med polarnopyret- skalbyxa och skaljacka plus vindfleecejackan (POP). Har bara gott att säga om dessa!!
    komplettera gärna med ull-underställ när det börjar bli lite kyligare. Vi köpte det på POP också, och det är välspenderade pengar faktiskt!

• Fimpen72

Passar på att varna för Kapp Ahls skalkläder.
    Köpte till sonen, både jacka och byxa. Men de tejpade sömmarna var så vassa så de gjorde att det blev hål på byxor och ärmslut... FIck reklamera dem

• Luella

Jag tittade lite på Didriksson för att jag har hört att det ska bara bra. Men de skalkläder jag hittade hade så låg vattenpelare. Det var nivå 2 enligt Didrikssons egna gradering och 2000 mm i vattenpelare. Det var det som dom kallar Storm System. Galon har väl en vattenpelare på 10000?

• Woodgrove

Nanooks/isbjörns skalbyxor om det är ur- och skurdagis. Tror inte att det går att få så mkt bättre. 

• Luella
    Majomajo skrev 2010-08-12 10:41:04 följande:
    Polarn har en vattenpelare på 10000
    Ok! Bra!

Efter mycket velande hit och dit så köpte jag skalbyxor med hängslen och en vindfleece på Pop. Sen köpte jag galonisar på Lindex att ha i reserv om något händer. Till vintern har dom lyckats sälja in Reima på en liten klädaffär så nu väntar jag på den kollektionen.

Jag har verligen försökt hitta Didriksons skalkläder men det är så himla utplockat. Jag har kollat alla sportaffärer, NK, Åhléns och några mindre klädaffärer. Jag hade spanat in det set som heter Boardman men det får väl bli nästa år.
Svar på tråden Bästa regnkläderna på ur- och skurdagis om man inte vill ha galon?