Flicka 4 år - slår sig själv vid vredesutbrott, normalt?
Mina tre barn är drygt 4 år resp 2 år samt 6 månader. Mitt äldsta barn är en flicka som alltid varit väldigt trevlig och lätt att ha att göra med. Tills hon blev 4 år. Trotsperioden har medfört dagliga konflikter. Det som oroar mig är att hon vid vissa tillfällen blir direkt hysterisk. Hon hyperventilerar då och slår sig själv, mestadels i ansiktet. Hon skadar sig inte men naturligtvis oroar det mig om hon uppvisar självskadebeteende.
Hon är en duktig flicka, precis som jag själv varit, varför jag försöker tona ned denna duktighet. Det är inte lätt med två yngre bröder. Jag skulle också önska att jag kunde ge henne mer egentid men av samma orsak är det svårt. Det finns en far med som tar ett fullt ansvar, men ofta är mamma bäst.
Exemplet i dag är att hon kladdade med kvällsmaten vilket utlöste en hysterisk reaktion hos henne när jag tog ifrån henne kladdverktyget (ett sugrör). Jag sade till henne att hon skulle återfå det när hon satt ordentligt vid matbordet. Istället utlöstes full hysteri och hon försökte ta sugröret som jag höll bort. Hon blev orimligt hysterisk under några minuter varefter hon sansade sig och satte sig på sin plats varvid hon fick rugröret. Skall jag stå ut med dessa konflikter för att hon skall utvecklas normalt eller är det snarare till skada för henne att nå denna tokbelägennhet? Är detta ett normalt beteende för en trotsig 4-åring?
Jag skulle önska att jag var en Jesper Juul förälder, och det skulle jag vara med färre barn, men nu är jag dessvärre mycket aukoritär för att få ihop livet.