Flicka 4 år - slår sig själv vid vredesutbrott, normalt?
Jag tycker det är bra att vara auktoritär, speciellt med flera barn. Min yngsta dotter är nu 4,5 år och för några månader sedan blev hon som förbytt. Hon har alltid varit kramig och jättego men nu är hon helt "vansinnig" ibland. Hon kan gorma och skrika för ingenting, hon springer alltid bort när vi är i en affär, (idag kröp hon på golvet bakom en klädställning på Lindex och drog fram massa dammtussar ) och ibland är hon bara sur och tvär. Jättesvårt att få normal "kontakt" med henne under vredesutbrotten så min teori är att man måste vara rak, måste ta fighten när det gäller själva utbrotten (inte alltid ta fighten över själva sakfrågan).
Min dotter har aldrig slagit sig själv, däremot har hon försökt bita mig och storasyster, hon blir så arg att hon skakar och vet inte vad hon ska ta till och då blir det tänderna i värsta fall. Jag försöker antingen vara kort och koncis - lite militärfasoner - säga NEJ, gå därifrån, peka med hela handen och "stapla" upp orden om vad jag "kräver" av henne i det läget eller så försöker jag med kramar. Dvs jag sätter mig ner framför henne, försöker hålla om henne och få henne att lugna ner sig.
Mitt bästa tips är ändå att inte släppa och ignorera hennes utbrott, utan ta upp det igen om det blir en lugn stund där du får sitta själv med henne och prata igenom det hon gjorde. Fråga hur hon kände sig när hon blev så där arg, vad du kan göra för att underlätta, säga att man absolut inte ska skada sig själv eller andra osv osv. Min tjej brukar faktiskt lyssna då och oftast får hon en rejäl tankeställare. Sen är det nog bara att vänta ut, det vänder! Jag lovar! (säger jag som också har en 6-åring som tack och lov växt ifrån 4-årstrotsen (som jag tycker är den värsta.. ) Lycka till!